Škrty v EET už od března. Novela zákona do konce února nebude
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Novela zákona o evidenci tržeb (EET) nebude schválena do konce února. V té době přitom přestanou platit některé paragrafy zákona, které v prosinci zrušil Ústavní soud – konkrétně se tak do evidence nezapojí podnikatelé z takzvané třetí vlny. Zároveň od 1. března přestátá platit povinnost evidovat bezhotovostní platby. Novela zákona by měla nejen zapracovat námitky Ústavního soudu, ale také přinést některé zásadní změny – třeba off-line variantu evidence pro nejmenší podnikatele.
„Při respektování standardního legislativního procesu nelze přijmout novelu zákona o evidenci tržeb do 28. února 2018,“ uvedl pro server Echo24 Zdeněk Vojtěch z resortu financí. Od března tak přestanou platit některé paragrafy zákona, které zrušil Ústavní soud „Povinnost evidovat tržby se od 1. března 2018 nebude vztahovat na platby kartou, a to jak prostřednictvím platebních terminálů, tak online platby přes internet,“ dodal Vojtěch. Kdo nebude chtít měnit zavedený systém, může platby kartou evidovat dál dobrovolně.
Druhá změna je ale mnohem zásadnější. Rozhodnutím Ústavního soudu vypadla ze zákona velká skupina živnostníků a podnikatelů, kteří se měli zapojit během letošního roku. Právě od března se měli připojit třeba stánkoví prodejci občerstvení bez stolů a židlí, farmářské trhy, dále účetní, advokáti či lékaři. Těm tak „odklad“ pokračuje. Pokud by ministerstvo novelu stihlo, mohli mít podnikatelé, kteří se na třetí vlnu už připravili a nakoupili e-pokladny, zcela jasno.
Ústavní soud náběh dalších fází nezrušil proto, že by se podle něj neměla těchto oborů evidence týkat, ale protože musí být skupiny podnikatelů definovány v zákoně jasně. Případné výjimky z EET je podle soudu nutné upravit zákonem, nikoliv cestou vládního nařízení. Proto soud zrušil sérii zmocňovacích ustanovení, díky kterým vláda mohla některé tržby vyloučit z EET úplně, případně je převést do zjednodušeného režimu. Více o rozhodnutí Ústavního soudu čtěte zde.
Změny v evidenci budou
Další paragrafy, které Ústavní soud zrušil, přestanou platit na konci tohoto roku. Od nového roku tak například přestanou platit některé výjimky, které schválila loni vláda. Pokud nebude do té doby schválená novela, evidovat budou muset začít opět například těžce zrakově postižení. Ministryně financí Alena Schillerová přitom krátce po rozhodnutí soudu hovořila o tom, že i tento termín může být šibeniční.“Standardní legislativní proces trvá u nás 12 měsíců. Vzpomeňme si, že elektronická evidence tržeb se projednávala velmi dlouho, tak nejsem to schopna odhadnout. Určitě se posouváme minimálně o rok,“ uvedla v prosince loňského roku pro Českou televizi.
„Návrh novely zákona o evidenci tržeb je momentálně finalizován na Ministerstvu financí a v nejbližší době – v první polovině února – bude rozeslán do vnějšího připomínkového řízení. Kromě reakce na nález Ústavního soudu bude obsahovat i drobné změny resp. upřesnění v návaznosti na dosavadní aplikační praxi,“ doplnil Vojtěch.
Ministerstvo nyní zvažuje, že zavede takzvaný off-line režim pro nejmenší podnikatele či poplatníky, kteří podnikatelskou činnost vykonávají jako vedlejší činnost zejména formou občasného přivýdělku, nebo mají velmi omezené tržby v hotovosti. Zatím to podle vyjádření resortu vypadá, že se nepočítá s tím, že by z evidence vypadli podnikatelé s určitým ročním obratem.
„Na jednání byly diskutovány celkem tři varianty. První z nich, tzv. omezení obratem, tedy například vynětí poplatníků s příjmy do určitého ročního limitu, byl shledán sice jako velmi jednoduchý, nicméně nesplňující uvedenou podmínku prokazatelnosti. Zároveň by mohl být ostatními podnikateli považován za diskriminační. Druhou diskutovanou variantou bylo vynětí poplatníků s příjmy stanovenými v určité výši, kteří mají sjednanou paušální daň. Toto řešení by již sice představovalo logické propojení s existujícím institutem, nicméně jeho administrativní náročnost z důvodu složitosti individuálního sjednávání paušální daně, která musí být sjednaná dostatečně spolehlivě, se ukázala jako poměrně zásadní překážka,“ napsalo ministerstvo v tiskové zprávě.
Výjimku pro drobné podnikatele přitom dlouhodobě sleduje sám autor evidence tržeb premiér v demisi Andrej Babiš (ANO).