KOMENTÁŘ ONDŘEJE ŠMIGOLA

Rowlingovou se snaží vymazat z vlastního díla

KOMENTÁŘ ONDŘEJE ŠMIGOLA
Rowlingovou se snaží vymazat z vlastního díla

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Autorka Harryho Pottera J. K. Rowlingová čelí pokusům o vymazání z vlastního díla. Chystá se televizní speciál při příležitosti 20 let od prvního filmu na základě jejích knih. Sejdou se tam snad všichni žijící herci a tvůrci, kteří se na filmu podíleli. Výjimkou je právě J. K. Rowlingová, která významně chybí. Studio Warner Brothers se chystá uvést třetí díl ze série Fantastická zvířata, odehrávající se ve stejném světě jako Harry Potter. Trailery na předchozí díly výslovně zmiňovaly Rowlingovou jako autorku předlohy. V nejnovějším traileru její jméno chybí. Dvě americké asociace famrpálu, sportu, který Rowlingová vymyslela ve svých knihách, ohlásily, že se přejmenují, jelikož s ní nechtějí být spojovány. Řada progresivně myslících fanoušků se zase tváří, že skutečným tvůrcem Harry Pottera není Rowlingová, ale Daniel Radcliffe, jeho filmový představitel.

Milovaná spisovatelka nejúspěšnější knižní série na světě se stala v progresivních kruzích monstrem kvůli názorům na transgender problematiku. Její případ ukazuje na zapouzdření liberální bubliny, na radikální posun dnešní moderní levice a jak pár hlasitých křiklounů dokáže vytvářet mediální obraz.

I konzervativci a pravičáci mají své bubliny, předsudky a mýty. Avšak v kulturní sféře je velmi těžké si je udržovat. Liberálové ve světě filmu, literatury a hudby naprosto dominují. Konzervativec, jenž by se snažil udržovat ideologickou čistotu tím, že by sledoval pouze umění autorů, se kterými ideologicky souzní, by byl velmi ochuzen. Většina pravicově smýšlejících lidí tak dokáže ocenit umělecké kvality díla, i když s jeho autorem třeba nesouhlasí ohledně daňové politiky.

To u liberálů neplatí. Jedna z příčin „kontroverze“ okolo Rowlingové je, že řada jejích fanoušků nedokáže skloubit fakt, že jejich zbožňované dílo napsal někdo, s kým nesouhlasí na 100 %. Pro některé z nich je to poprvé, kdy se s tímto musejí potýkat.

Zásadní a ostře sledovaný zlom přišel loni v červnu, kdy Rowlingová na Twitteru posměšně komentovala článek zmiňující „lidi, kteří menstruují“. „Jsem si jistá, že pro tyto lidi existovalo slovo. Pomozte mi někdo,“ napsala. Tweet ještě doplnila několika zkomoleninami slova „žena“.

Rowlingová byla následně označena za transfobku. Například MuggleNet a Leaky Cauldron, dva nejpopulárnější weby sdružující potterovské fanoušky, ohlásily změnu ohledně psaní o autorce. Nově nebudou informovat o jejích „osobních snaženích“, pokud to bude možné, nebudou používat její fotografie, jméno nebo citáty. Odstraní taky veškeré linky související s Rowlingovou. Odstranění jména Rowlingové nebude náhodné. V knihách je hlavní zloduch také znám jako „ten, jehož jméno se nesmí vyslovit“. Rowlingová se stala Voldemortem.

Spisovatelka se nedala. Odmítla se omluvit, publikovala esej, v němž vysvětluje své názory. Podepsala otevřený dopis publikovaný v Harper’s Magazine vyzývající k obraně svobody slova.

Nynější vlnu vymazávání zahájila dalším tweetem. Skotská policie oznámila, že nově bude zaznamenávat pohlaví násilníků podle jejich přání, nikoliv podle biologického pohlaví. Rowlingová se tomu vysmála parafrází na Orwella. „Válka je mír. Svoboda je otroctví. Nevědomost je síla. Jedinec s penisem, který tě znásilnil, je žena.“

To bylo bráno jako neotřesitelné potvrzení nenávisti Rowlingové k transosobám. Najednou se právo násilníků na deklarativní výběr pohlaví stalo nejdůležitějším cílem občanských aktivistů. Rowlingová se definitivně stala personou non grata.

Přitom jen před pár lety byla jasně na levici. Nikdy se netajila tím, že je podporovatelkou britské Labouristické strany. Samy knihy jsou ideologie téměř prosté. Fanoušci však rádi zdůrazňují, že hlavním poselstvím knih je tolerance. Koneckonců úhlavními nepřáteli jsou magičtí nacisté, Voldermort a jeho Smrtijedi jsou průhlednou alegorií na Hitlera a jeho NSDAP.

Krátce po ukončení série ale Rowlingová začala svět upravovat tak, aby víc odpovídal potřebám levicové ideologie. Prohlásila, že profesor Brumbál, ředitel Bradavic a mentor hlavní postavy, je gay, přestože text knihy to téměř nepodporuje. V roce 2016 byla v Londýně uvedena divadelní hra Harry Potter a prokleté dítě, jakési pokračování původní série, i když hlavním autorem není Rowlingová, ale Jack Thorne. Při té příležitosti byla do role Hermiony obsazena černoška, přestože v knihách není ani náznak toho, že by Hermiona nebyla bílá jako stěna. Rowlingová castingové rozhodnutí podpořila. Rowlingová tehdy byla na špici moderního progresivismu, i když částečně se mohlo jednat o obranu. V té době začíná bublat první progresivní kritika Harryho Pottera, napadající knihy jako příliš bílé. Kritici například uváděli, že zatímco řada postav má neobvyklá jména, a sama Rowlingová přiznává zálibu v kuriózních příjmeních, těch pár postav z menšinových etnik se jmenuje velmi stereotypně. První Harryho přítelkyně a Asiatka se jmenuje Cho Changová. Indická dvojčata se jmenují Parvati Patilová a Padma Patilová.

Do podobné situace se dostal další údajný transfob. Komik Dave Chappelle, jeden z nejvtipnějších lidí současných USA, si také střílel převážně z pravice. Vtípky o údělu černochů a protiizraelské zaměření některých replik ho znovu staví do ideologického liberálního mainstreamu, tak jak vypadal zhruba před rokem 2016. Když si však začal dělat legraci z transgenderismu, tvrdě narazil. Bezpečně liberální lidé, kteří nestíhají krok s progresivním myšlením, dnes jsou označováni téměř za nacisty.

Chappelle s Rowlingovou mají společné ještě to, že „kontroverze“ kolem nich nijak v reálných číslech neumenšuje jejich popularitu. Chapellovy stand-up speciály patří mezi nejúspěšnější pořady Netflixu. Nové knihy Rowlingové bezpečně obsazují přední příčky bestsellerů. Rowlingová je stále strojem na peníze, na kterém se rádi všichni přiživí, ať studio Warner Brothers, nebo harrypotterovští herci, jejichž kariéry by bez Rowlingové neexistovaly.

Přesto další a další organizace a spolky mají potřebu se od Rowlingové distancovat. Tvářit se, že díla a příběhy vycházející z její hlavy nemají s ní vůbec nic společného. Ukazuje se tu jistá přirozená uzavřenost tohoto světa. Pro většinu lidí nebude důležité, co si myslí 80 % jejich spoluobčanů, ale názory nejbližších přátel a kolegů. Pokud tvrdí, že Rowlingová je transfobní zrůda, tvrdit opak vyžaduje jistou dávku odvahy.