KRIZE S ADBLUE

Ceny AdBlue vystřelily nahoru jen v Česku. V Německu je k dostání za běžné ceny

KRIZE S ADBLUE
Ceny AdBlue vystřelily nahoru jen v Česku. V Německu je k dostání za běžné ceny

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Výrazně dražší plyn, močovina, ale také vyšší poptávka po naftě. Všechny tyto okolnosti způsobily růst cen aditiva AdBlue, které se přidává do nových dieselových automobilů. Tato důležitá kapalina v tuzemsku v uplynulých týdnech zdražila hned několikanásobně. Přitom například v sousedním Německu AdBlue zůstává dostupný za běžné ceny.

Pohled na stojany tuzemských čerpacích stanic nebyl pro motoristy v uplynulých týdnech příjemný. Cena kapaliny AdBlue, která je pro některé typy vozidel nutností, šplhala výrazně nahoru a pohybovala se i kolem 60 korun za litr. Někteří výrobci také ohlašovali, že kvůli drahému plynu omezují výrobu, protože se jim ani nevyplácí.

„My jsme závislí, nemáme vlastní zdroje zemního plynu. Buď ho kupujeme přes tu severní cestu z Norska, nebo z Ruska. A cena močoviny, která je výchozí surovinou pro AdBlue, se odvíjí právě od ceny zemního plynu a samozřejmě od poptávky po této kapalině,“ vysvětluje příčiny komplikací na trhu s AdBlue Václav Loula, tiskový mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Z jeho slov vyplývá, že na vysoké ceny měli svým způsobem vliv také přímo spotřebitelé, kteří AdBlue, po němž už tak několik měsíců rostla poptávka, začali hromadně skupovat ve velkém poté, co někteří dopravci upozornili na to, že AdBlue nemusí být v příštích týdnech a měsících dostatek. „Jen naše petrolejářské firmy, které nejsou jediné, které to na čerpacích stanicích prodávají, za osm měsíců zaznamenaly nárůst prodeje kapaliny AdBlue o 35 %. A to nemáme ještě nemáme zmapováno září a říjen,“ podotýká Václav Loula.

Za vyšší spotřebu AdBlue může probíhající obměna vozového parku, nové automobily totiž tuto kapalinu potřebují, zatímco ty starší většinou nikoliv. „Díky modernizaci a přísnějším ekologickým normám, v tomto případě oxidu a dusíku, stoupá poptávka po AdBlue, ale i naftě. Nárůst cen je tak logické vyústění. Druhý faktor, který cenu AdBlue ovlivňuje, je také cena močoviny. Její cena, která se kvótuje na evropských burzách, také stoupla,“ říká za petrolejáře Václav Loula.

Obecně vyšší zájem o AdBlue je rovněž způsoben rostoucí mobilitou. Zatímco začátkem roku 2021 se Česko nacházelo v celostátní karanténě a mobilita byla velmi nízká, v létě se život vrátil do běžnějšího rytmu a stoupla potřeba přepravy. „Jen nafta za osm měsíců v České republice vykazuje nárůst 6-7 procent,“ říká o vyšší spotřebě Václav Loula.

Paradoxem drahého AdBlue bylo, že ačkoliv v České republice bylo a je drahé, v sousedním Německu se prodává za zlomek českých cen. Zatímco v Česku je možné jej koupit většinou mezi 30 až 70 korunami za litr, v Německu se cena pohybuje kolem 20 korun. Například na čerpací stanici Aral na dálničním uzlu Bockel na severu Německa byl počátkem tohoto týdne litr AdBlue k sehnání za 0,79 eur, což je v přepočtu 20,45 koruny.

Čeští petrolejáři se však srovnání se sousedním Německem brání. „Jde o vstupní cenu zemního plynu pro české firmy, to nemůžete srovnávat s Německem,“ namítá Václav Loula s tím, že v Česku je dražší plyn.

V posledních dnech však začaly ceny AdBlue klesat už i na čerpacích stanicích v tuzemsku, ceny na některých z nich se pohybovaly počátkem týdne kolem třiceti korun za litr.

AdBlue, které vzniká jako vedlejší produkt při výrobě umělých hnojiv, snižuje emise oxidů dusíku ve výfukových plynech. Všechna vozidla používající AdBlue z výroby jsou vybavena elektronickým systémem znemožňujícím jejich provoz bez této kapaliny, což znemožňuje obcházení emisních norem. Spotřeba při jízdě závisí na typu vozidla a rovněž stylu jízdy, u současných dieselových osobních aut je nyní v průměru okolo jednoho litru na 1000 kilometrů. Kromě osobních automobilů se musí dodávat i do některých nákladních, do sanitek, autobusů a dalších vozidel.

Ceny a dostupnost této kapaliny se staly v posledních dnech velkým tématem, kvůli drahému plynu totiž někteří výrobci omezovali výrobu, nebo ji dokonce úplně ukončili.

Například slovenská společnost Duslo Šala, která je jedním z největších výrobců AdBlue v Evropě, nedávno uvedla, že zvládá uspokojovat jen část poptávky. Podle Karla Hanzelky, tiskového mluvčího holdingu Agrofert, jehož součástí je právě Duslo Šala, se podnik snaží výrobu kapaliny udržet, i když omezeně. „Zásobujeme své stávající velkoobchodní zákazníky, bohužel ale musíme odmítat zákazníky nové. Nejsme schopni na trhu kapacitně pokrýt výpadky ostatních výrobců,“ podotkl. Společnost vyrábí AdBlue ve svých továrnách na Slovensku, v Německu a částečně také v Česku. Podle Adély Čabayové z Agrofertu se však holding snaží trh zásobovat, například lovosická chemička Lovochemie podle ní zvýšila výrobu na maximum.

 

Vojtěch Drbohlav