Komentář Ondřeje Štindla

Podivná zámlka na Zlatých glóbech

Komentář Ondřeje Štindla
Podivná zámlka na Zlatých glóbech

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

V noci z neděle na pondělí se v Hollywoodu rozdávaly Zlaté glóby – ceny prestižní a také dost sporné (asociace zahraničních korespondentů, která je uděluje, je organizace dost sporná). Ceny pro nejlepší drama a nejlepšího herce v hlavní roli (Rami Malek) získal hudební film Bohemian Rhapsody, divácky velice úspěšný snímek (kriticky už méně) o kapele Queen.

V něčem překvapivá volba, ale to je v tuto chvíli vedlejší. Pozoruhodný byl totiž samotný akt přebírání cen. Většinou se při podobné příležitosti vyjmenovávají lidé, kteří se o úspěch filmu kromě oceněného tak či onak zasloužili, tvůrce tak či onak podpořili a podobně. Jedno jméno při oceňování Bohemian Rhapsody a Ramiho Maleka ale nezaznělo. A byla to absence velmi „zvučná“. Nikomu za zmínku nestál Bryan Singer, v titulcích filmu uvedený jako jeho režisér. Otázkám na něj se spolupracovníci vyhýbali i při tiskové konferenci. Výmluvný příklad toho, jak se z člověka může stát neosoba a taky jak se ve světě zábavního průmyslu (a nejenom v něm) mění pohled na člověka, podmínkou uznání tvůrčích a profesních schopností jako kdyby se stávala přijatelnost „morálního profilu“.

Bryan Singer byl dlouhé roky v Hollywoodu velmi dobře etablovaný režisér. Proslavili ho Obvyklí podezřelí (1995), rychle se dostal k režii nákladných komiksových adaptací (série o X-menech, nový Superman). Pracovat s ním asi není jednoduché, podle zpráv v médiích je to velký „pruďas“ a ne zrovna disciplinovaný člověk, je třeba schopný nečekaně zmizet z „placu“. Z natáčení Bohemian Rhapsody ho také producenti vyhodili před dokončením snímku, prý kvůli absencím. Režisér tvrdí, že jeho nepřítomnost měla vážný důvod – těžkou nemoc v rodině. I tak je ale jasné, že Singerův podíl na tom, jak film vypadá, je zásadní. Asi podstatnější důvod pro Singerovu absenci na Glóbech, pro důsledné mlčení a dost možná i pro jeho vyhození jsou ale skandály, které se kolem režiséra objevily. O režisérovi se v Hollywoodu říká ledacos a poslední dobou i „do záznamu“. Singer je bisexuál, který prý organizoval dost bujaré party s mladými chlapci, někteří měli být ještě nezletilí. Byl třikrát obviněný ze znásilnění mladých mužů, v prvních dvou případech byla ta obvinění neprokázána (v tom druhém údajná oběť žalobu stáhla). Potřetí byl Singer obviněný v prosinci 2017, krátce potom, co na Bohemian Rhapsody skončil (on i studio dost možná věděli, že se k něčemu schyluje). 

Ano, pokud je to, co se o Singerovi říká, pravda, dopustil se zločinu. Z právního hlediska je ale nevinný (i když se toho o něm říká skutečně hodně). A je docela pravděpodobné, že režisérův sexuální život je hodně na hraně a – kdo ví – třeba ani charakterově Singer za moc nestojí. Co to ale má co dělat s jeho režisérskými schopnostmi? Bryan Singer asi je, mírně řečeno, sporná osobnost. Za jeho ignorováním na Zlatých glóbech ale je – a to v lepším případě – naivní představa, že lidé u filmu (a možná lidi vůbec) by měli být jaksi nesporní, že uznání něčích zásluh o film nutně musí být také uznání jeho chování ve všech sférách života. V horším a pravděpodobnějším případě je ale to mlčení výrazem strachu si nenaběhnout, nespustit další vlnu virtuálního pohoršení, která může mít docela nepříjemné reálné důsledky. Konformismus.   

9. ledna 2019