Čipový hladomor požírá český průmysl. Automobilky omezují výrobu, dolů táhnou část ekonomiky
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Konec lockdownů kvůli koronavirové nákaze nejsou posledním problémem, který trápí českou ekonomiku. Pozvolné oživování české produkce trápí již delší dobu nedostatek komponentů, vysoké ceny výrobků, ale také zejména chybějící čipy. Největší české závody Škoda Auto již před časem omezovaly svou výrobu. Výhled ale optimistický není a problémy s chybějícími díly se mohou přesunout až do dalšího roku.
Problémy s čipy hlásil celý svět už během začátku letošního roku. Po koronavirové krizi se rozjížděla nejrůznější výroba a silná poptávka pohltila celý trh. Škoda Auto na tento problém také doplatila, kdy na konci června oznámila razantní omezení výroby v následujících týdnech. V Mladé Boleslavi se zastavila řada provozů a závod v Kvasinách se zastavil celý.
V červenci se pak kvůli nedostatku čipů a dílů zrušila další řada směn. A to v srpnu před celozávodní dovolenou. Odstávka se týkala ve všech třech závodech. Očekávalo se, že výroba se po omezení a celozávodní dovolené vrátí. Přesto Škoda Auto v minulém týdnu uvedla, že se výroba nerozjede ani po dovolené. Zaměstnanci automobilky si pak během těchto odstávek přišli na 85 procent průměrné mzdy, kvůli překážkám na straně zaměstnavatele.
Omezení výroby ale trápí celou českou ekonomiku. Automobilový průmysl je totiž velmi silně navázaný na celý ekonomický výkon, který se nyní zotavuje po koronavirové krizi. Kromě toho hlásí problémy i další dvě automobilky působící na českém území. Tedy Hyundai a TPCA.
Všechny tři automobilky musely v prvním pololetí omezovat výrobu z důvodu chybějících komponentů, zejména čipů. „Situace se navíc nelepší, tedy už nyní pozorujeme, jak se čísla v průmyslu zhoršují. Automobilový průmysl tvoří velkou část nejen průmyslu jako takového ale i celé naší ekonomiky. Automobilky a jejich dodavatelé v českém průmyslu představují více jak 9 procent hrubého domácího produktu. Nyní je to kvůli čipovému hladomoru zastaveno,“ řekl pro Echo24 hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Omezení výroby se ale může opakovat i v následujících týdnech. Komplikace s výrobou čipů totiž nadále přetrvávají a dříve optimistické vyhlídky s jejich doplněním do letošního roku dostávají trhliny. „Podle některých pesimistických scénářů neskončí tento problém ani v příštím roce. Do normálu bychom se tak mohli vrátit až v roce 2023. Je to nyní vidět, že země závislé na automobilovém průmyslu, jako je Česká republika nebo Německo, zaznamenaly horší čísla než se čekalo. A to zejména oproti zemím, které jsou více závislé na službách či na turistickém ruchu jako Itálie nebo Španělsko,“ dodal Kovanda.
Škoda Auto se se zastavením výroby potýkala i v minulém roce. Tehdy se k tomu vedení společnosti rozhodlo po vypnutí ekonomiky z důvodu lockdownů a koronavirové krize. I tehdy se subdodavatelé potýkaly s problémy, které nastaly po zastavení závodů.
Nedostatek čipů trápí společnosti od minulého roku, kdy se musely potýkat s koronavirovou nákazou a uzavíráním provozů. Státem nařízené lockdowny zastavily výrobu a odběratelům se zpozdily dodávky. K tomu se přidalo změněné nákupní chování lidí, kteří se v uzavřených domovech vrhli na nákup televizí, počítačů nebo herních konzolí. Čipů tak začal být nedostatek a nejvíce se to začalo projevovat právě v automobilovém průmyslu.