Klasický kus v citlivé režii Břetislava Rychlíka

#MeToo na východočeské vesnici l. P. 1892

Klasický kus v citlivé režii Břetislava Rychlíka
#MeToo na východočeské vesnici l. P. 1892

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Je to zajímavá věc, která by stála za bližší zkoumání. Morava má Maryšu, Čechy Vojtu Kalibu. Na východní Moravě je zoufalá děvčica dohnána k otrávení nešťastného Vávry, východní Čechy byly svědkem rodinné tragédie, kdy zoufalství dohnalo k vraždě dobráka Kalibu.

Ten druhý případ je možná méně známý než proslulá historka travičská, ale to je tím, že povědomí o klasice klesá a Rais se málo čte. Jisté je, že Kalibův zločin, to je Maryša v obrácených genderových rolích. Poctivý realista Karel Václav Rais svou možná nejlepší prózu vydal dva roky (1892) před Mrštíky, z čehož je patrné, že něco těžkého bylo nejspíš ve vzduchu. Svazek manželský zřejmě procházel svou první závažnou sociálně-psychologickou krizí, v níž pukaly staré stabilizující okovy patriarchátu a cosi jako právo na individuální štěstí si razilo cestu – i s tragickými následky.

Maryša již nemůže snést svazek s mužem, kterého nemiluje, dobrák Kaliba je zase zrazen ve své pošetilé a naivní lásce k ženě, jež nemiluje jeho. Nemůže to dopadnout dobře. Ani v jednom případě. Na Moravě se to řeší feminním otráveným kafem, v Čechách maskulinní ranou motykou. Psychologický realismus s naturalistickým pohledem na člověka a společnost se tu sešel s vesnickým tématem. Silná generace českomoravské literatury přelomu století tu sepisovala své „antické tragédie“ na vsi.

Drsný a obnaženě neúprosný příběh Kalibův v dramatizaci Bedřicha Vrbského (1890–1966) se jal nyní divadelně inscenovat (moravský) režisér Břetislav Rychlík. Nabídlo se mu pro to Východočeské divadlo v Pardubicích, kam Raisův příběh regionálně patří a kde měl Kalibův zločin před Vánocemi premiéru. Jde o událost nadregionální, jednak lze vsadit na to, že nadprůměrné inscenace vznikají častěji mimo Prahu, a konkrétně úroveň představení, vážnost a oddanost, s jakou ke svým rolím přistupují herci, i celková kvalita realizační a hodnota ideově-estetická dělá z pardubického Kaliby kus, který vystupuje z řady a bude stát za pozornost, troufáme si tu napsat, několik sezon.     

Proč? Protože v Raisově Kalibovi je ukryto drama, které zasahuje každého cítícího člověka a jež se Rychlíkovi a jeho spolupracovníkům podařilo vyhmátnout a dát mu i jaksi aktuální podobu. Není to divadlo, které by oprašovalo nějaký zašlý text nebo které by tak nějak zpřítomňovalo národopisnou látku, což se jednou za čas sluší. Režisérovi a jeho kolektivu se podařilo zprostředkovat sto let starý a přitom jaksi věčný příběh coby nadčasovou lidskou tragédii, jako soustavu chybných úvah, rozhodnutí, slepoty a naivity, jež nutně vedou k nešťastným koncům. Kaliba, kterého hraje s nevtíravou přesvědčivostí Milan Němec, je po smrti své matky vmanipulován do sňatku s Karlou (hraje ji s „erotickým nátiskem“ Jana Ondrušková), jež si starosvětského a neobratného staršího mládence vezme i na nátlak vlastní vychytralé matky, kterou jako chtivou samičí sílu ztvárnila Romana Chválová.

Kaliba v zajetí iluzí, že snad vše se děje, jak má, se dlouho snaží udržet zdání rodinné pohody. Krok za krokem si však začíná uvědomovat, že se s ním hraje falešná hra a že se ocitl v pasti a neví, jak z ní ven. Vězí v ní však i Karla, která v hloupé představě, že lze vztah předstírat a nějak uhrát, padá do zoufalého odporu k nemilovanému a pohrdanému muži, dobráku Kalibovi. Jeho shovívavá trpělivost je stále více napínána a obnažována, v ostrých dialozích a nervním jednání se vyjevuje rozpor mezi iluzí a skutečností, která se stává stále nesnesitelnější. Vztah ústí v sexuální násilí, které má zdroj nikoli v nějaké genderové dominanci, nýbrž v zoufalství špatně založeného svazku.

Finále je tragické, jak tomu v aristotelovském pojetí být musí: tak dlouho se neštěstí připravuje, až do života vpadne jako… jako motyka, jež je po celou dobu na jevišti přítomna, aby z ní vzešla rána.

Břetislav Rychlík je zkušený a zralý inscenátor vášnivých příběhů, pod nimiž je skryta hlubší symbolická vrstva. Má ojedinělý cit pro osudovost, a je přitom i něžný a lyrický, z čehož však nedělá ornamenty a efektní gesta. Jde mu o příběh, který je ovšem zasazen do silných, výtvarně pojatých obrazů, na nichž spolupracoval se scénografem Janem Štěpánkem a kostýmní výtvarnicí Markétou Sládečkovou. Výsledkem je kus, za nějž by se rozhodně nemusela stydět ani největší zemská divadla a který by dojal i toho poctivého realistu a Východočecha Karla Václava Raise.      

K. V. Rais: Kalibův zločin.

Východočeské divadlo Pardubice. Režie: Břetislav Rychlík.

Premiéra: 16. 12. 2017.

22. ledna 2018