Škodě loni poklesl zisk na 29 miliard, tržby se vyšplhaly na rekord
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Škodě Auto loni klesl nekonsolidovaný zisk po zdanění o devět procent na 28,89 miliardy korun. Tržby naopak vzrostly o dvě procenta na rekordních 416,7 miliardy Kč. Největší česká automobilka zvýšila dodávky zákazníkům o 4,4 procenta na 1,254 milionu aut. Vyplývá to z výroční zprávy zveřejněné na dnešní tiskové konferenci firmy, která v ČR zaměstnává kolem 30.000 lidí. Letos automobilka čeká pozitivní vývoj.
Výsledky zahrnují hospodaření mateřské Škody Auto bez zahraničních účastí v Německu, Slovensku, Indii a Rusku. Celá skupina zvýšila tržby o 4,4 procenta na 17,3 miliardy eur (444 miliard Kč) a provozní zisk jí klesl o 14,6 procenta na 1,377 miliardy eur (35,9 miliardy Kč). Rentabiliata tržeb byla osm procent. Zisk po zdanění se snížil o 7,1 procenta na 1,184 miliardy eur, tedy v přepočtu 30,3 milardy Kč.
Hospodaření firmy ovlivnily podle předsedy představenstva Bernharda Maiera vysoké investice do nových technologií, jako je elektromobilita a digitalizace, zvýšené personální náklady nebo nepříznivé směnné kurzy. Na hospodaření měl vliv i přechod na nový cyklus měření emisí WLTP či geopolitické faktory, zejména celní válka USA a Číny či nadcházející brexit. Firma loni zvýšila investice o pětinu na 896 milionů eur (asi 22,9 mld. Kč).
„V rámci koncernu Volkswagen jsme převzali další odpovědné úkoly: řízení regionů Indie a Rusko, vývoj a výrobu vozů rodiny Passat v závodě Kvasiny nebo odpovědnost za rozšíření výrobních kapacit v novém závodě pro výrobu vozů několika značek koncernu Volkswagen,“ uvedl Maier.
„Díky našemu aktivnímu řízení cen a odbytu i díky důslednému managementu nákladů je Škoda i v neklidných vodách úspěšným podnikem, který trvale hospodaří se ziskem,“ uvedl člen představenstva za oblast financí Klaus-Dieter Schürmann. Firma bude podle něj i v příštích letech rozsáhle investovat do elektrifikace modelové palety, nových řešení mobility a další internacionalizace podniku. Rentabilita tržeb by se měla do roku 2025 udržet nad sedmi procenty.
Škoda loni investovala 12,8 mld. Kč do svých českých závodů
V příštích čtyřech letech pak firma investuje dvě miliardy eur (asi 51,2 miliardy Kč) do elektromobility a nových řešení mobility, uvedla Škoda na výroční tiskové konferenci.
V roce 2018 zvýšila Škoda celosvětově hmotné investice meziročně o více než 22 procent na 896 milionů eur (asi 22,9 mld. Kč), peníze směřovaly do nových produktů, pohonných a bateriových technologií a do dalšího rozvoje výrobních závodů.
V loňském roce směřovaly investice v České republice například do nové lakovny v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi nebo do výkonnějších datových center.
V prodeji vede Octavia a SUV modely
Výrazný nárůst dodávek zákazníkům zaznamenala automobilka v Evropě (4,9 procenta) a na růstových trzích v Číně (4,9 procenta) a Rusku (30,7 procenta). Hlavními motory růstu jsou nadále SUV modely Kodiaq (149.200 aut) a Karoq (115.700 vozů), bestsellerem značky zůstává Škoda Octavia s celosvětovým prodejem 388.200 aut.
S 341.000 dodanými vozy zákazníkům je Čína nadále celosvětově nejvýznamnějším trhem značky. V Německu, na největším evropském trhu a zároveň druhém největším trhu značky, zaznamenala automobilka 176.600 dodaných vozů, což v porovnání s minulým rokem představuje nárůst o 1,9 procenta. Na domácím českém trhu dodala Škoda zákazníkům 93.600 vozů, což je pokles o 1400 aut.
I když lze letos předpokládat postupné zmírnění nepříznivého vlivu přechodu na nová homologační kritéria, není podle analytika Czech Fund Lukáše Kovandy možné očekávat silnou vzpruhu automobilového segmentu v EU ani v případě firma Škoda Auto. „Je však třeba uvážit, že její prodeje v uplynulých letech lámaly rekord za rekordem a z dlouhodobého hlediska je její výkon bezpříkladně výborný. Čína přestává být stále rostoucím odbytištěm, ale budou to v příštích letech levné automobily čínských značek, které budou představovat sílící konkurenci evropským automobilkám, včetně Škody. Nelze navíc očekávat výrazný pokles dynamiky personálních nákladů, jelikož například v ČR mzdy i letos stále porostou nadprůměrným tempem, jen mírně slabším než loni,“ míní analytik.
Škoda představí nový model Scala
V letošním roce přijde automobilka s novým modelem Scala, který nahradí Rapid. Přijde také přepracovaný Superb včetně hybridní verze nebo elektrické Citigo. Škoda rovněž převzala vývoj nové generace VW Passat a spolu s novou generací Superbu jej začne vyrábět v Kvasinách v roce 2023. V příštích měsících by se také mělo rozhodnout o lokalitě pro výstavbu nového závodu pro značky koncernu VW v Evropě.
Do doku 2022 Škoda představí víc než 30 nových modelů, z toho deset elektrifikovaných. Její celosvětová produkce má vzrůst do poloviny příštího desetiletí na dva miliony aut. V budoucnu by se ale kvůli větší efektivitě měl snížit počet kombinací nasazovaných motorů a převodovek i množství stupňů výbavy. Maier také uvedl, že vzhledem k nutným investicím do nových technologií individuální mobilita podraží.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství. Na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Firma je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává víc než 35.000 lidí, z toho v ČR zhruba 30.000.