Kdo je zodpovědný za stav Libeňského mostu? „Těžko říct,“ říká Dolínek
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Týden po uzavření Libeňského mostu stále není jasné, kdy bude otevřen, ani kdo je za špatný stav a náhlé uzavření mostu odpovědný. Pražský náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) osobní odpovědnost odmítá. „Říct konkrétního viníka je velmi těžké,“ brání se. Podle některých pražských zastupitelů ale Dolínek ignoroval usnesení zastupitelstva z roku 2016, které rekonstrukci mostu předpokládá.
Neprodlené uzavření Libeňského mostu není jediný problém padající na hlavu náměstka pro dopravu Dolínka. V prosinci spadla Trojská lávka, psali jsme o tom zde, a v Praze je rozkopáno několik důležitých dopravních tepen naráz. Ve čtvrtek bude o Libeňském mostě jednat pražské zastupitelstvo. O dva dny dříve se sešel jeho dopravní výbor. Náměstek primátorky Dolínek byl na zasedání výboru jen krátce, rozhodnutí zavřít most ale hájil. Na dotaz opozičního zastupitele za ODS Filipa Humplíka, kdo nese za stav mostu a jeho okamžité uzavření odpovědnost, nebyl schopen odpovědět. „Říct konkrétního viníka je velmi těžké,“ uvedl Dolínek.
Humplík upozornil, že náklady na běžnou údržbu mostů za roky 2016 a 2017 činí téměř 440 milionů korun. V případě Libeňského mostu se ale v posledních dvou letech k žádným opravám ani údržbám nesáhlo. Pouze v roce 2016 byl opraven povrch části vozovek a chodníků na části soumostí, aby se zmírnil dopad zatékání do konstrukce mostu a zpomalila se jeho pokračující koroze, uvedlo TSK. „Zřejmě selhal nějaký kontrolní orgán,“ řekl Humplík.
Dolínek byl dále na zasedání výboru kritizován, že nerespektuje usnesení zastupitelstva z února 2016, jež ukládá rekonstrukci Libeňského mostu. Dolínek i TSK se brání, že se k mostu musí chovat jako ke kulturní památce do doby, kdy ministerstvo kultury o případné památkové ochraně rozhodne. Ministerstvo ale opakuje, že opravu mostu nezdržuje. Nezbytnou údržbu i stavební či technické zásahy směřující ke stabilizaci mostu je možné provádět i během posuzování jeho případné památkové ochrany, říká resort.
V TSK budou padat hlavy
Dolínek, jenž je za dopravu v Praze odpovědný od roku 2014, osobní odpovědnost odmítá. Neprodlené uzavření mostu považuje za technické rozhodnutí správce, kterým je TSK. Firma ale spadá pod magistrát. V pátek se sejde jeho dozorčí rada a je pravděpodobné, že budou padat hlavy. Ve středu to naznačili předseda dopravního výboru Matěj Stropnický i Dolínek.
„Těch věcí se našemu správci nakupilo víc, takže v pátek budeme na dozorčí radě TSK řešit i personální dohru této záležitosti. Určitě byla absolutně otřesena důvěra ve vedení této organizace,“ uvedl Dolínek už dříve pro Seznam Zprávy.
Uzavřít Libeňský most neprodleně navíc nebylo nutné. Zpráva odborníků z Kloknerova ústavu neobsahuje takové doporučení, upozornil předseda výboru pro dopravu Matěj Stropnický. Omezení dopravy šlo podle Stropnického řešit semafory nebo za pomoci strážníků.
„Informace Kloknerova ústavu neústí do závěru, že ten most musí být bez dalšího uzavřen. Ta informace říká pouze, že u předmětného nejkritičtějšího bodu mostu, to znamená rám C, který se nachází u schodiště na libeňské straně mostu, ústav doporučuje, aby byla vyloučena doprava nad pět tun a tramvajová doprava. Ale neříká se, že ten most musí být celý uzavřen,“ řekl Stropnický.
Kdy se vrátí doprava na Libeňský most?
Podle Dolínka je prioritou obnovení veřejné dopravy na Libeňském mostě. Kdy k tomu ale dojde, není jasné. Dolínek stále odkazuje na rozhodnutí ministerstva kultury o památkové ochraně mostu. V případě, že ministerstvo kultury prohlásí pražský Libeňský most památkou, obnoven a znovu zprovozněn bude nejdříve za osm let. Pokud památkou nebude, mohla by se na něj doprava vrátit za necelé tři roky, řekl Dolínek.
Na úterním jednání dopravního výboru ale zaznělo, že na Libeňský most by se mohla vrátit doprava, která váží méně než pět tun. Ovšem do pěti tun se nevejdou ani minibusy. „Nejmenší midibus jezdící v Pražské integrované dopravě je Ikarus E91, který má hmotnost bez cestujících cca 9 tun. Mikrobus Stratos, který se proplétá Starým Městem na lince 194, má hmotnost bez cestujících cca 7 tun,“ uvedl pro Echo24 mluvčí organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD, Filip Drápal.
Návrat hromadné dopravy na most si dle něj lze představit pouze po dokončení procesu podepření problematických částí mostu a následně po vyhodnocení nové únosnosti Kloknerovým ústavem. „To je proces odhadovaný TSK na cca na tři týdny. Až na základě něho bude možné rozhodnout, jaká forma hromadné dopravy se na most případně vrátí,“ dodal Drápal.
Náhradní dopravu chce ale Ropid rozšířit. „Na holešovické straně se připravuje posun zábran na vjezdu na most o cca 80 metrů východně, aby až na úplný kraj mostu mohly zajíždět spoje midibusových linek 156 a X156,“ řekl Drápal.
„Na Libeňské straně DPP pravděpodobně od pondělí 29. ledna zřídí náhradní autobusovou linku X-25, které pojede z Palmovky Zenklovou ulicí, přes Elsnicovo náměstí do ulice Voctářovy a Štorchovy a nahoru po rampách mostu k obvyklé tramvajové zastávce Libeňský most a zpět,“ dodal.