KRIZE AUTOPRŮMYSLU

Otřesy VW se nás nedotknou, dušuje se Škoda. A co subdodavatelé?

KRIZE AUTOPRŮMYSLU
Otřesy VW se nás nedotknou, dušuje se Škoda. A co subdodavatelé?

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Evropský automobilový průmysl čelí jedné z nejhlubších krizí své historie. Německou automobilku Volkswagen ohrožují vysoké náklady a ztráta konkurenceschopnosti, plánuje uzavřít v Německu tři závody a propustit tisíce zaměstnanců. Škoda Auto, dceřiná společnost Volkswagenu, mezitím nadále posiluje a odcházet se nechystá. To však neznamená, že by byla česká automobilka a celá evropská ekonomika vůči negativním změnám imunní.

Největší evropský výrobce automobilů čelí strukturálním problémům, které mohou v Německu vést k uzavření některých z jeho nejvýznamnějších továren. Daniela Cavallová, předsedkyně podnikové rady Volkswagenu, upozornila, že plánované úspory budou mít závažné dopady na zaměstnance.

„Tyto plány se týkají všech německých závodů značky VW. Žádný z nich není v bezpečí,“ prohlásila. Pro Volkswagenu, který zaměstnává v Německu přibližně 120 000 pracovníků, je plán na uzavírání závodů a masivní propouštění historicky bezprecedentní krok. V ohrožení jsou zejména závody, jako je ten v Osnabrücku, jenž nedávno přišel o zakázku od značky Porsche.

Elektromobilita jako palčivý problém VW

Volkswagen se v uplynulých letech snažil následovat evropské emisní předpisy a investoval nemalé prostředky do přechodu na elektromobilitu. Nicméně elektromobily, které měly automobilku znovu postavit na nohy, se zatím neukázaly jako natolik rentabilní, aby nahradily ztráty plynoucí z útlumu výroby vozů se spalovacími motory.

„Volkswagen drtí vysoké ceny energií, tíživé bruselské regulace, zelená agenda či nezachycený nástup elektromobility,“ uvedl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Volkswagen navíc nedokázal dostatečně rychle vybudovat efektivní dodavatelský řetězec pro výrobu elektromobilů. Odborníci se shodují, že Volkswagen, podobně jako další německé automobilky, zaostává za konkurencí z Číny, která efektivně zajišťuje klíčové materiály a vyrábí elektromobily s nižšími náklady. „Německý automobilový průmysl táhne za kratší konec provazu,“ tvrdí Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance, a upozorňuje na to, že německý vývoz automobilů klesá.

Opačná Škoda Auto

Na opačném konci spektra stojí Škoda Auto, která zaujala místo jedné z nejvýkonnějších značek v koncernu Volkswagen. Česká automobilka se na rozdíl od Volkswagenu zatím potýkat s uzavíráním závodů či masovým propouštěním nemusí.

„Díky dlouhodobě udržitelnému obchodnímu modelu a úzké spolupráci s naším sociálním partnerem Odbory KOVO můžeme potvrdit, že žádný z českých závodů Škoda Auto nebude ovlivněn omezováním výroby nebo odstávkami,“ potvrdil pro Echo24 Tomáš Kotera, mluvčí Škody Auto.

Firma podle odborníků vsadila na strategii diverzifikace a na vývoj vozů pro různorodou klientelu. Což se Škodě Auto vyplácí, a díky tomu se poprvé v historii dostala na čtvrté místo v evropských registracích nových vozů.

Nic není jisté

Rostoucí problémy Volkswagenu ovšem mohou mít vážné důsledky pro dodavatele automobilových součástek nejen v Německu, ale i v České republice. Mnohé české společnosti působí jako subdodavatelé pro německé automobilky, a pokud by Volkswagen skutečně přistoupil k drastickým úsporným opatřením, mohlo by to zasáhnout stovky českých firem. „Změny ve Volkswagenu by mohly zasáhnout české subdodavatele, což může mít širší ekonomický dopad,“ upozorňuje analytik Hospodářské komory Roman Renda.

To potvrzuje i Evropská asociace dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA), která varuje před tím, že přechod k elektromobilitě a útlum výroby vozů se spalovacími motory vedou k masivnímu propouštění. Od roku 2020 zaniklo v tomto sektoru v Evropě 86 tisíc pracovních míst, přičemž poptávka po elektrických vozech zatím nestačí kompenzovat úbytek v oblasti výroby tradičních automobilů.

Kritickou situaci v evropském automobilovém průmyslu navíc umocňují narůstající obavy z rostoucí konkurence Číny. Čínské automobilky, podpořené rozsáhlými státními dotacemi a přístupem k levným surovinám, efektivně expandují na globální trhy, zatímco evropské automobilky trpí vysokými cenami energií a rostoucími regulačními náklady.

Výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) Zdeněk Petzl varuje před negativními dopady příliš přísných emisních cílů na evropský automobilový průmysl: „Stojíme na kritickém rozcestí, na němž jde o pracovní místa, zachování silného automobilového průmyslu v České republice a strategickou nezávislost Evropy.“

Podle analýzy CLEPA je současná situace alarmující, protože evropská dodavatelská síť se nedokáže dostatečně rychle adaptovat na elektromobilitu. To může v konečném důsledku ohrozit pracovní místa a zhoršit ekonomickou situaci v mnoha evropských regionech. „Abychom ochránili pracovní místa, urychlili zelenou a digitální transformaci a znovu získali naši globální konkurenceschopnost, potřebujeme regulatorní změny,“ upozorňuje generální tajemník CLEPA Benjamin Krieger.

Český trh

Navzdory napjaté situaci na globálním trhu se český automobilový průmysl zatím drží dobře. Za prvních osm měsíců roku 2024 bylo v Česku vyrobeno 973 560 osobních vozidel, což představuje meziroční nárůst o 5,5 procenta. Tato pozitivní čísla jsou částečně důsledkem vysoké poptávky po českých vozech na zahraničních trzích.

„Poslední roky byly z hlediska produkce automobilů v Česku rekordní, proto zatím dopady přechodu na elektromobilitu nebudou v nejbližších měsících na našem trhu tak drastické,“ uvedl analytik Ondřej Makeš. Přesto odborníci upozorňují, že dlouhodobá stabilita českého automobilového sektoru závisí na schopnosti adaptovat se na změny v evropském i globálním měřítku.

Jan Hrdlička

30. října 2024