Nad knihou fotografií Gregoryho Crewdsona

Rozlámaná realita

Nad knihou fotografií Gregoryho Crewdsona
Rozlámaná realita

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Mám pro vás dobrou a špatnou zprávu. Chcete jako první třeba tu špatnou? Tak tedy v neděli 8. září skončila ve vídeňské Albertině úchvatná retrospektiva Gregoryho Crewdsona. A teď ty dobré zprávy. V německém Kunstmuseum Bonn bude tatáž výstava k vidění příští rok (od 9. 10. 2025) a do té doby si lze kvalitně ukrátit čas s touto knihou. Ta totiž nabízí mnohem víc než pouhý sborník zmenšených fotografií, dokonce si troufám tvrdit, že lepší publikaci o fotografii si letos asi nepořídíte.

Crewdsonovo zachycení života je unikátní. Už jen ten základní rozpor mezi tím, kolik příběhů se na jeho snímcích odehrává a zároveň jak málo se toho na nich skutečně děje! Postavy jsou tam často vytržené ze života, nevíme, čemu se právě věnovaly či na co se chystají, bývají jakoby zamrzlé v čase, snad zrovna stojí před nějakým rozhodnutím nebo se moment předtím už pro ně něco zásadního stalo a ony to právě teprve zpracovávají. To se ale nikdy přesně nedovíme. U některých fotografických cyklů se co do mysteriózní atmosféry i volby barev píše o jasné inspiraci filmy Davida Lynche, ale jeho odkaz je patrný snad ještě víc právě v tomhle, v té zatvrzelé touze nikdy nic nevysvětlovat, nechávat diváka vždy raději s touhou vědět mnohem víc… nebo nevědět vůbec nic.

Přitom stejně jako v Lynchových nejlepších filmech nejde o nějaké manýristické matení diváka, není to umění pro umění, spíš otevřený dialog. V jednom z mnoha skvělých esejů, které knihu doprovázejí (zmiňme určitě ještě Danielu Hammer-Tugendhatovou a její stopování vlivů u holandských malířů 17. století a Beate Hofstadlerovou, jež z psychoanalytického hlediska řeší právě onu zvláštní osamělost zachycených), se touhle přitažlivou nejednoznačností zaobírá i David Fincher, jeden z vizuálně nejvýraznějších tvůrců současného filmu. A srovnává Crewdsonův tvůrčí proces s dalšími režiséry: „Hitchcock vám nikdy neukázal nic, co by nemělo přesný záměr a vy jste nevěděli, co si z toho máte odnést. Matoucí je, že ty fotografie jsou vždy prezentovány všedním, neproblematickým způsobem. Vy si ale řeknete: Nevím přesně, co se tu děje, ale myslím, že by někdo mohl jít sedět.“ Pro úplnost – na Hitchcocka, respektive fatálnost filmu noir upomíná nejaktuálnější Crewdsonova tvorba, cyklus černobílých fotografií nazvaný Eveningside.

S filmem má Crewdson společný i proces inscenované fotografie, není neobvyklé, že na place je spolu s ním obří štáb, tedy bez přehánění jde o takové malé hollywoodské natáčení, a to i s následnou několikatýdenní postprodukcí. Jako kdyby si malíř Edward Hopper a režisér Luchino Visconti zkoušeli, jaké jsou limity fotografie. Výsledkem jsou často tísnivé obrazy, které ale paradoxně působí jako místa, kde byste se chtěli schovat a rozplynout. Ale zdaleka nejde jen o tuhle pohlcující monumentálnost. Co znamenají všechny dráty a elektrické vedení ve stylu estetiky režiséra Petera Greenawaye? Rozdělují totiž nejen záběr, ale i naši realitu, která je jimi až násilně rozlámána. Jsou to právě na první pohled bezvýznamné detaily ve spektakulárním celku, které z Crewdsona dělají jednoho z nejinovativnějších fotografů posledních dvaceti let.

Realita je podle něho něco, co nás šálí, a zachycení jakéhokoli okamžiku je už se zmáčknutím spouště falešné. Možná i proto jeho inscenované fotografie z amerického Zapadákova působí jako pravdivé dokumenty o tamních životech. Umělost je nerozpoznatelná od skutečnosti, kýč od pravdy. Čím víc se snažíme to pochopit, tím méně jsme si jisti, co se zde vůbec odehrává. A skutečná podstata těch obrazů nám uniká, ale když se zadíváte dostatečně dlouho, třeba jí zahlédnete. Může být schovaná kdekoli, snad v jednom letmém záběru do očí, možná i ve vší té mlze nad nimi.

Gregory Crewdson, připravil Walter Moser, vydal Prestel, 2024, 280 str.

13. září 2024