Umělá inteligence už úřaduje i v českých hospodách, může šetřit statisíce
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Umělá inteligence před pár měsíci vtrhla intenzivně do veřejné debaty a nyní se zdá, že si začíná poměrně rychle klestit cestu i do každodenních životů lidí. „Úřadovat“ tak už může i v hospodách a restauracích. Podle restauratéra Luboše Kastnera má už teď využití nejen nových jazykových modelů potenciál ušetřit podnikům statisíce. V budoucnu pak může přinést dosud nevídanou automatizaci i budování zážitku pro zákazníky, říká v rozhovoru s deníkem Echo24 zástupce gastronomie v Asociaci malých a středních podniků.
Restaurace zřejmě nejsou to typické místo, které člověka jako první napadne spojovat s umělou inteligencí. Po sítích už ale běhají věci jako degustační menu vytvořené jazykovými modely. Tvoří i u vás v podnicích menu ChatGPT?
Začali jsme si s tím prakticky od spuštění trochu tykat, nikde na to není manuál, takže jsme zkoušeli, co to umí, může umět, většina těch překvapení byla dobrá. Zjistili jsme, že to umí dělat nejenom kreativní proces při, dejme tomu, navrhování menu, ono to umí v podstatě i trochu pomáhat s konceptem, financemi, zrevidovat rizika ve smlouvě, umí to navrhnout smlouvu na pracovně-právní vztah, analyzovat profitabilitu. A to jsou všechno položky, co jsou pro nás bytostně důležité. Už jsme ve stádiu, kdy o tom něco víme a s naší společností BC21 jsme se rozhodli udělat i školení pro ostatní, kteří chtějí patřit k prvním, kteří to využívají.
Jaké je v současnosti jádro využití umělé inteligence v gastronomii? Co už například pravidelně používáte?
Naplno využíváme umělé inteligence už asi pět měsíců, pravidelně pak zejména pro každodenní, opakující se činnosti. Kuchařům to usnadňuje navrhovat menu, umí poradit s ideální skladbou pro cílovou skupinu, zkrátka umí to nahradit spoléhání se jen na nějaké vlastní zkušenosti, v případě někoho, kdo je nový, to pak může nahradit potřebu ptát se ostatních. Zeptáte se umělé inteligence, uvidíte, zda odpověď dává smysl a musím uznat, že v mnoha případech to smysl dává a relativně vám to i otevře oči.
Dále nám to obrovsky ulehčilo a zlevnilo práci s právníky. Stejně tak to dokáže psát příspěvky na sociální sítě, zlevnilo a zrychlilo nám to tedy marketingové záležitosti. Zároveň se můžete třeba i více dozvědět o obecnějších věcech, něco se naučit, zeptat se, jaká je třeba struktura nákladů, co trvá jak dlouho uvařit, z čeho dělat jídla, jaký je proces při navrhování kuchyní či na co nezapomínat při nákupu vybavení, jaký je proces obecně při nastavování HR věcí, jak mluvit s týmem.
Mluvíte o modelu ChatGPT 4.0. Jak moc je tento model přesný a tím pádem využitelný?
Překvapuje mě, že docela je. Ano, potřebuje to lidské oko. Je to třeba zkontrolovat či změnit otázku. Ale v případě pokročilejších funkcí, s kterými možná potřebujete od někoho poradit, to umožňuje například i dostat se k analyzování profitability portfolia, umožní vám podívat se na její úplně jiné úhly.
Dokáže už teď AI v gastru výrazně snížit náklady?
Když pominu produkční náklady na marketing, které musíte zaplatit, uspoří vám to kreativní náklady. Můžete se stát velmi dobrým marketérem. Když bych řekl, že marketing tvoří 1-2 % z obratu, to jsou desetitisíce, někde statisíce, u těch největších to určitě mohou být i miliony. Další jsou služby. Když si vezmete, kolik stojí hodina právníka, my jsme už uspořili určitě statisíce. U našich kuchařů, kteří si pomocí toho mohou napsat původní návrh poledních menu nebo kvartální plán, nebo i to, že je nemusím posílat na školení o některých věcech, jde o úsporu času, který má nějakou hodnotu.
Jaký potenciál v používání umělé inteligence v gastru vidíte do budoucna?
Vidíme velký potenciál ve vyhodnocování našich dat, automatizaci, v možnosti hlídání, automatizace osobní agendy. A také je to podle mě o tom, jak řídit a budovat zákaznický zážitek. Nabízí se pokročilejší, personalizovaná forma komunikace. A když se podíváme i na vizuální schopnosti umělé inteligence, už teď si každý hospodský může vytvořit obrázek, vytisknout ho a dát si ho na stěnu. To může velmi pomoct s dotváření zákaznického zážitku i tvorbou konceptů.