Koncesionářské poplatky jako symbol zpupnosti vlády
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Novým důkazem neobratnosti české vlády je kontrapunkt mezi dvěma událostmi, jež se obě odehrály na přelomu června a července. Na sítích předseda vlády Petr Fiala jako důkaz starosti vlády o komfort a čas občanů vážně prodává možnost, aby si řidič o nový řidičský průkaz žádal on-line. To jde od včerejška. Řidič se tak vyhne frontě na úřadu a za 100 korun nový průkaz dostane do výdejního místa, dokonce si to místo může vybrat. Po možnosti netahat se po republice s občankou (můžete si ji stáhnout do telefonu!) jsme dosáhli dalšího milníku na cestě k digitalizaci. Ale kompenzace za nepovedenou a odloženou digitalizaci stavebního řízení, kde se hospodářské škody počítají v miliardách, to tedy není.
Souběžně s tím poslední den června vyvrcholil zmatek s koncesionářskými poplatky. Odvody České televizi i Českému rozhlasu se jednak mírně zvyšují, jednak se radikálně rozšiřuje okruh plátců o firmy a část osob samostatně výdělečně činných. Vládní koalice, která tuto jistotu příjmu pro veřejnoprávní stanice prosadila, tvrdí, že tak malé sumy nikoho z plátců nezabijí, neuvědomuje si ovšem, jak nepříznivě to celé působí: ČT i ČRo ze zákona po lidech a firmách vymáhají peníze. Firmy a OSVČ jsou novinářům, tedy těm, kdo tzv. „jdou po mocných“ ve jménu běžných lidí, nuceny hlásit aktuální počty zaměstnanců. I OSVČ, která dává práci jen sama sobě, musí teď reportovat na Kavčí hory a do Vinohradské.
Novela zákona také obsahuje tzv. inflační doložku. Vládní tábor tuto časově neohraničenou valorizaci příjmů oběma kanálům poskytl z politických důvodů, oba totiž zrcadlí jeho pohled na svět. Iniciativa k novele vzešla ze STAN a v menší míře z TOP 09, lidovci a posléze i kritičtější elementy v ODS se jí podřídily. Koncesionářské poplatky tak symbolizují celkový posun koalice do středu a doleva.
Do toho přichází nový generální ředitel ČT. Hynek Chudárek, kdysi zakladatel Óčka a dosud na Kavčích horách obchodní ředitel, měl v očích rozhodující části té poloviny televizní rady, která ho dovedla do finále, kde mu jeho soupeř Milan Fridrich ustoupil, jednu komparativní výhodu. Na rozdíl od Fridricha a některých dalších uchazečů Chudárek nikdy nebyl novinář, a z povahy věci tak má k redakci zpravodajství a publicistiky dál. Fridrich se sice také dostal do sporu s částí redakce (ředitel zpravodajství a publicistiky Petr Mrzena lobboval u členů Rady, aby pro Fridricha nehlasovali, což je samo o sobě od Mrzeny neuvěřitelný přešlap), ale to je za dnešního stavu málo.
Předpojatost zpravodajství a publicistiky na ČT dnes dosáhla stupně, v němž i jakási protospřízněnost ředitele s touto redakcí je riskantní. Na pozadí televize zajištěné, tím pádem ve své publicistice zbavené jakýchkoli ohledů například na parlament je výběr Hynka Chudárka jistý, byť nijak radikální protitah.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.