Všechno zdražuje, jen ojetá auta zlevnila, hlavně elektromobily. Má to ale háček
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
V době, kdy ceny většiny zboží a služeb v Česku stoupají, přichází jedna výjimka: ojetá auta. Průměrná cena prodávaných vozů na tuzemském trhu klesla v prvním čtvrtletí o 2,5 procenta na 287 tisíc korun. Zlevňují především starší elektromobily, jejichž technologie rychle stárne. Zároveň se na trhu rozšiřuje nabídka SUV, která se stala hitem především u zákazníků starších 50 let. I přesto ale trh s ojetinami provází řada rizik, na která odborníci dlouhodobě upozorňují.
Podle údajů společnosti Cebia klesla meziročně nejen cena, ale i celková nabídka ojetin – o 6,8 procenta. Přesto se auta prodávají pomaleji. Průměrná doba, po kterou vůz čeká na nového majitele, se prodloužila na 67 dní. Auta v nabídce navíc stárnou – průměrné stáří vzrostlo z 9,2 na 9,4 roku a roste i průměrný nájezd, aktuálně 151 tisíc kilometrů.
„Zájemci o ojetiny si dnes mohou vybírat z širší palety než dříve, ale musí počítat s vyšším stářím i vyšším počtem najetých kilometrů,“ říká Marek Knieža, ředitel portálu TipCars. V segmentu elektromobilů je to vidět nejvíc: průměrný nájezd těchto vozů meziročně vzrostl o 19 % na 37 778 kilometrů.
Elektromobily zlevňují, ale ne všechny
Vývoj v segmentu elektromobilů přitahuje zvláštní pozornost. Ačkoliv se celková průměrná cena udržela téměř beze změn, osm z deseti nejvyhledávanějších modelů zlevnilo. Nejvýraznější pokles zaznamenala Tesla Model 3 – její cena klesla téměř o pětinu na 653 tisíc korun.
„Trh s ojetými elektromobily u nás dlouhodobě roste – a to i navzdory tomu, že od nich někteří prodejci dávají ruce pryč. Běžné, masovější modely ale zlevňují – některé přitom opravdu výrazně,“ potvrzuje Knieža. Naopak Modely S a X mírně zdražily – důvodem je menší počet kusů v nabídce.
Pád cen postihl i další známé elektromobily – Audi e-tron zlevnilo o 16 procent, Hyundai Kona o desetinu a Škoda Enyaq o 7 procent. Nabídka těchto vozů přitom meziročně vzrostla o desítky procent.
Češi ojetiny milují, ale často riskují
Ojetý vůz vlastní podle průzkumu Mobility Barometr 2025 více než 60 procent českých domácností, což je suverénně nejvíce v Evropě. Jenže s tím souvisí i častější návštěvy autoservisů a vyšší výskyt nekalých praktik.
„Na prvním místě jsou jednoznačně dovozy,“ říká Karolína Topolová, šéfka AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO. „Přestože se loni dovezlo nejméně ojetin za posledních deset let, stále je to významný faktor, který zhoršuje kvalitu tuzemského autoparku. Typické jsou vysoký věk aut, stáčení tachometrů a falšování roku výroby.“
Podle Topolové jsou rizikové i komisní prodeje. „Takové vozy jsou velmi těžko reklamovatelné a často je prodávají takzvaní ‘bílí koně’. V minulosti jsme viděli i případy, kdy původní majitel nedostal za prodané auto peníze,“ varuje.
Stárnoucí ojetiny: emise, bezpečnost i peníze
Největší problém trhu je podle expertky ve stáří aut. „Auto staré 16 let je vlastně takovou permanentní kasičkou na peníze,“ říká Topolová. S věkem přichází nejen mechanické a motorové závady, ale i nevyhovující emisní normy – zatímco většina starých vozů odpovídá normě EURO 4, od příštího roku bude platit norma EURO 7.
Zastaralá auta rovněž zaostávají v bezpečnosti. „Chybí jim systémy jako nouzové brzdění nebo hlídání jízdního pruhu, a není jisté, jestli vůbec správně fungují airbagy. Kvůli korozi je i karoserie méně pevná,“ doplňuje.
SUV jako noví králové bazarů
Jedním z hlavních tahounů aktuálního trhu jsou každopádně SUV. V AAA AUTO se jejich prodej v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o více než 30 %. Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Karoq a Kodiaq. „Zákazníci do SUV prostě dorůstají,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings. „Pro lidi nad 50 let jsou tyto vozy číslo jedna.“
Změny se týkají i pohonných jednotek – dříve dominovaly diesely, letos je na prvním místě benzin. Hybridy tvoří 12 procent a čisté elektromobily dvě.
Budoucnost: bude se snižovat kvalita?
Zatímco elektromobily zlevňují a SUV si upevňují svou pozici, zůstává otázkou, kam se trh vydá dál. Dovoz starších vozů, prodlužující se doba prodeje a klesající kvalita domácích aut naznačují, že na české silnice bude přibývat spíše starších a levnějších vozů – což nemusí být dobrou zprávou z hlediska bezpečnosti ani životního prostředí.
„Český trh je velmi citlivý na cenu, ale zároveň podceňuje rizika. Ať už se bavíme o emisích, bezpečnostních technologiích nebo právní jistotě při koupi, je potřeba přemýšlet nejen nad cenou, ale i nad tím, co za ni skutečně dostáváme,“ uzavírá Karolína Topolová.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.