„Ochrana před lynčováním.“ Návrh má omezit, jak média píší o probíhajícím vyšetřování
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Stínový ministr spravedlnosti Radek Vondráček (ANO) předložil na ústavně-právním výboru návrh, jehož cílem je „zabránit šíření zkreslených či neúplných informací, které mohou narušit presumpci neviny a poškodit pověst osob, jež dosud nebyly pravomocně odsouzeny“. Řekl to pro Echo24. Média obratem o tomto návrhu začala psát ve smyslu, že jde o nový náhubkový zákon, kriticky se k němu vyjadřují také Piráti. Podle Vondráčka jde naopak o ochranu před lynčováním nevinných a ctění presumpce neviny.
Vondráček návrh předložil minulý týden na ústavně-právním výboru při jednání o novele trestního zákoníku. Hlasovalo pro něj 17 z přítomných 18 zákonodárců napříč stranickým spektrem. Vondráček pro Echo24 řekl, že důvodem úpravy je dlouhodobý střet mezi právem na ochranu soukromí, presumpcí neviny a svobodou projevu a tisku. „Navrhovaná změna reaguje na faktickou mezeru v právní úpravě, kdy dochází k únikům informací z trestních spisů do médií, přestože k nim má mít přístup pouze úzký okruh osob s povinností mlčenlivosti,“ řekl Vondráček, který výboru šéfuje.
Cílem novely je podle něj zabránit šíření zkreslených či neúplných informací, které mohou narušit presumpci neviny a poškodit pověst osob, jež dosud nebyly pravomocně odsouzeny. Tento přístup je podle Vondráčka v souladu s rozhodovací praxí Evropského soudu pro lidská práva. Média obratem informovala o návrhu ve smyslu náhubkového zákona. Podporu má ale například i u ministra spravedlnosti Pavla Blažka (ODS), který dlouhodobě kritizuje úniky informací z trestních spisů do médií.
Vondráček dodal, že osob veřejného zájmu se tento návrh samozřejmě žádným způsobem nedotkne. „Obavy, že novela znemožní médiím informovat veřejnost o závažných kauzách, jsou neopodstatněné. I nadále bude platit tzv. korektiv veřejného zájmu – v případech, kdy je zveřejnění informací ve veřejném zájmu, například u veřejně činných osob nebo v případech se zásadním dopadem na veřejnost, bude zveřejnění přípustné,“ řekl Vondráček.
Navrhovaná úprava je podle něj rovněž v souladu s dosavadní anonymizační praxí při zveřejňování soudních rozhodnutí dle zákona o svobodném přístupu k informacím. Neexistuje důvod, proč by ochrana soukromí měla být v přípravném (a neveřejném) stádiu trestního řízení nižší, dodal Vondráček.
„Změna tedy nezakazuje informování o probíhajících trestních řízeních, pouze omezuje možnost zveřejňovat identifikační údaje konkrétních osob v přípravném řízení. Opatření je vedeno snahou o vyvážení práva na informace s ochranou základních práv osob, které se v trestním řízení vyskytují,“ řekl Echo bývalý předseda sněmovny Vondráček.
Kritiky se návrh dočkal například od místopředsedy ústavně-právního výboru Jakuba Michálka (Piráti). „Vondráčkův náhubkový zákon ani neobsahuje zdůvodnění. Byl předložen tajně, aby se o něm veřejnost nemohla dozvědět,“ narážel Michálek na síti X na to, že Vondráček věc nenahrál jako běžný pozměňovací návrh, ale přednesl ji zákonodárcům na výboru. Veřejnost tak nemá přístup k odůvodnění.
U každé jednotlivé trestně stíhané osoby v každé kauze bude podle Míchálka muset každý novinář zkoumat, zda převažuje veřejný zájem nad dalšími kritérii. „Podle judikatury i s ohledem na postavení dané osoby, význam věci a další kritéria. V praxi to znamená, že novinář si bude muset brát ke každé kauze právníka. Zbytečná snaha komplikovat rozkrývání kauz. Problém není, že média píšou o korupčních kauzách, ale že vlády dělají moc málo pro to, aby se kauzy neopakovaly,“ uvedl Michálek. V poslední době se řeší například korupční kauza spojená s nemocnicí Motol. Podle Pirátů by právě v této kauze nemohla padat v médiích konkrétní jména, dokud by nepadala obžaloba.
Další z místopředsedů výboru, poslanec Aleš Dufek (KDU-ČSL), pro Echo24 řekl, že neexistuje jednoduchá odpověď na otázku, kde končí právo na soukromí a naopak začíná právo na informace. „Já bych rozhodně nepřeceňoval to hlasování na výboru. Pan předseda přišel s něčím, co nebylo ani písemně podané, poslanci se rozhodovali na základě nějakého dojmu a teprve teď budou hodnotit, jaké důsledky to reálně může mít,“ uvedl Dufek.
„Je to zásadní střet dvou práv – na ochranu osobnosti a být informován. Myslím si, že právo být informován v případě například politiků přebije právo na ochranu osobnosti, ale to je můj soukromý názor jako právníka. Myslím si, že v případě politiků určitě bude z pohledu zákona nutné výjimku udělat, protože veřejnost má právo vědět, co jako lidmi zvolení veřejní činitelé děláme,“ dodal Dufek.
Sám Vondráček odmítá, že by šlo o „náhubkový zákon“. „Jestliže někdo používá argumentační faul, že se jedná o ‚náhubkový zákon‘, tak já naopak tvrdím, že je to nástroj proti veřejnému lynčování nevinných,“ uvedl Vondráček s tím, že případy korupce a podobných činů tvoří promile případů.
Poukázal na počty odsouzených v různých kategoriích. „Jsou tam vidět jednotlivé trestné činy od roku 2016 do roku 2022. Příklad poškození finančních zájmů EU – celkem odsouzeno 81 osob za šest let. Oproti tomu ublížení na zdraví 14245 za šest let,“ dodal.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.