DAŇOVÁ POLITIKA

Stanjurův plán na ještě dražší potraviny. Změny v DPH jdou na ruku obchodníkům

DAŇOVÁ POLITIKA
Stanjurův plán na ještě dražší potraviny. Změny v DPH jdou na ruku obchodníkům

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

O zjednodušení sazeb DPH se už dlouho mluví jako o plánu protlačovaném ministrem financí Zbyňkem Stanjurou (ODS). Uniklý návrh chystané daňové změny, která může znamenat razantní zdražení a ještě zvýšit už tak vysoká inflační očekávání, se však setkal s naprostým odsouzením. Premiér pak tlumil vášně tím, že finální návrh teprve přijde. Daň z přidané hodnoty je dominantním příjmem státního rozpočtu a jakožto nepřímá daň umožňuje vládě vytáhnout z kapes spotřebitelů více peněz bez toho, aby ji z toho přímo vinili.

Změna sazeb DPH je obecně považována za závažnou. Nejen že návrat k jedné snížené sazbě ovlivní náklady, které lidé s placením daně mají, ale také změní naše postavení vůči ostatním zemím na jednotném trhu EU. Současná základní sazba 21 procent patří v rámci unie spíše k průměrným, první snížená sazba je však v Česku jedna z nejvyšších, jsme na tom stejně jako Slováci nebo Rakušané.

Stanjura se se svým plánem na zavedení jen jedné snížené sazby ve výši 14 procent zřejmě částečně inspiroval u doporučení Národní ekonomické rady vlády (NERV), která revizi snížených sazeb daně z přidané hodnoty navrhuje. Má tím však na mysli fakt, že některé výrobky a služby byly v období covidu přesunuty do nejnižší desetiprocentní sazby jako „odškodnění za lockdowny“ a už v ní zůstaly. Návrat zpět na základní 21procentní sazbu DPH může být v těchto případech velmi citelný.

Aktuálně existují vedle základní 21procentní sazby DPH také dvě snížené. První snížená 15procentní, do které spadá většina potravin či některé zdravotnické pomůcky, a druhá snížená 10procentní sazba, pod kterou patří léky, kojenecká výživa, knihy, časopisy a také některé služby, jako jsou kadeřnické služby nebo stravování a podávání nápojů včetně točeného piva v restauracích.

„Některé věci byly během covidu ,dočasně‘ přesunuty ze standardní sazby do nižší ne z ekonomických či sociálních důvodů, ale jako forma ,odškodnění‘ výrobců či poskytovatelů za státní lockdowny. A tyto položky jsou v daňovém systému doteď, jak už to tak bývá. Větší část současných obřích deficitů byla však způsobena zvýšením výdajů, nikoli snížením daní. Pokud k těmto ,dočasně‘ zvýšeným výdajům budeme jenom dohledávat nové daně, pak tím zakonzervujeme covidová zvláštní pravidla výdajů navěky,“ říká pro Echo24 hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň.

Stanjurův návrh ovšem počítá s tím, že přesun z deseti procent na 21 procent by platil například u ubytovacích služeb, vodného a stočného, tepla a také u sportovních a kulturních akcí. Zvýšit DPH z deseti na 14 procent by se mohlo například u léků, veřejné dopravy, stravovacích služeb nebo knih, novin a časopisů. NERV kritizuje to, že se ve snížených sazbách nacházejí i služby, které nespadají pod „základní životní potřeby nebo zboží a služby konzumované příjmově slabšími kategoriemi obyvatelstva“. Těžko se ovšem vysvětluje, proč chce Stanjura zdražit třeba i vodu či teplo.

Snížení sazby z 15 na 14 procent se naopak navrhuje například u potravin a nealkoholických nápojů. Na tom ovšem, jak upozorňují někteří ekonomové, mohou pouze dále vydělat někteří obchodníci a prodejci. „Při snížení sazby DPH z patnácti na čtrnáct procent by jej totiž nepromítli zcela do odpovídajícího snížení cen pro koncové zákazníky, ale třeba jen zčásti nebo také vůbec. Zbytek by si nechali v kapse. Ale i kdyby promítli do koncové ceny celé snížení daně, při nížení DPH o pouhý procentní bod, z patnácti na čtrnáct procent, by si zákazník ani moc ničeho nevšiml,“ tvrdí ekonom Lukáš Kovanda.

Změny daně z přidané hodnoty jsou zvýšením nepřímé daně, což je v rozporu s původními sliby vládních stran o tom, že nebude daňovou zátěž zvyšovat. Původně také Stanjura tvrdil, že sjednocení sazeb DPH bude rozpočtově neutrální, z uniklého návrhu ale vyplývá, že má do rozpočtu přivést každý rok přibližně 24 miliard korun.

Hrozí navíc proinflační efekt a další zvýšení inflačních očekávání. Ti, kdo nabízejí služby a výrobky, je zdraží. V případě skoku z desetiprocentní sazby na 21procentní si toho spotřebitel nebude moci nevšimnout.

Na dani z přidané hodnoty stát vybírá do rozpočtu hned po sociálním pojistném největší částky, je tak dominantním příjmem. Loni vybral na DPH 536,2 miliardy korun, což je o 72,5 miliardy více než v roce 2021. Do státního rozpočtu přispěla DPH 345,2 miliardy korun. Z vybrané DPH získává 64,38 procenta státní rozpočet, 25,84 procenta připadá na obce a 9,78 procenta na kraje.

 

12. dubna 2023