Ovládání hlasem nahradí nadbytečné displeje
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Christof Jaeger se stal výkonným ředitelem společnosti BSH domácí spotřebiče pro Českou republiku a Slovensko na konci roku 2022, tedy v době, kdy tu trend chytré domácnosti byl už několik let. Poslední rok a všeobecné zdražování ale přinesly nové potíže a požadavky, na které musejí reagovat i výrobci. V rozhovoru Jaeger hovoří o tom, jak mohou chytré spotřebiče v dnešní době pomoci šetřit finance i planetu.
Co podle vás dnešní zákazníky dokáže přimět k tomu, aby se pustili do zařízení chytré domácnosti?
Hlavní motivací je a vždy bude přínos pro spotřebitele. Pokud neexistuje nějaký benefit, pak není žádná motivace pro inteligentní spotřebič. Benefitem může být možnost ušetřit zdroje, tedy i peníze. Může jít také o lepší výkon, kvalitnější, jednodušší či spolehlivější výsledek.
A co lidé v dnešní době nejčastěji hledají?
Aktuální trend se dělí na dva hlavní směry. Spotřebitelé chtějí žít udržitelněji, šetřit energii a další zdroje. Proto je vysoká poptávka po spotřebičích se senzory, které mohou spotřebu přizpůsobit. Druhým trendem, který pozorujeme, jsou lepší výkony. Uvedu dva konkrétní příklady: Moderní pračky mohou automaticky dávkovat vodu, aby omezily množství pracího prostředku, který zůstává na oblečení. Spousta lidí dává raději víc pracího prostředku. Na druhou stranu má stále víc lidí různé alergie. Senzory mohou pomoci snížit vliv špatného dávkování a chránit jejich pokožku. Náš systém automatického dávkování je také inteligentní funkcí, která pomáhá snížit množství používaných pracích prostředků i vody a automaticky optimalizuje výsledek. Více není vždy lépe – správné množství prostředku a vody pro konkrétní látku je klíčové. Průměrný spotřebitel nemá veškeré znalosti, ale každý se může spolehnout na moderní technologie, jako je například právě náš systém i-Dos. V neposlední řadě jsou velmi oblíbené senzory při vaření. Zajišťují skvělé výsledky v našem nabitém programu: funkce pro přesné opečení, dokonale křupavý a zároveň šťavnatý pokrm, zachování živin a mnoho dalších výhod vždy pomohou, aby mohl každý doma vařit jako profesionální kuchař.
Čili to je budoucnost konceptu chytré domácnosti? Rádi byste se dočkali toho, že bude běžné mít spotřebiče se senzory?
Všechny spotřebiče budou vybavené senzory a většina bude připojená k internetu. Připojení představuje další výhody. Již nyní je například k dispozici vzdálená diagnostika, kterou náš servis bude v budoucnu stále častěji využívat, ať už pro zjištění případných závad, nebo pro efektivnější údržbu, tím i pro delší životnost spotřebiče.
Co je z technologického hlediska největším lákadlem do dalších let? Jde o hlasové asistenty podobné tomu, co má Google či Apple? Jakýsi ekosystém po vzoru „vše v jedné aplikaci“?
Hlasové ovládání je určitě trendem vývoje do budoucna. Všechny společnosti v této oblasti provádějí řadu výzkumů. Ideální řešení nicméně ještě neexistuje. Ale přijde, protože ovládání hlasem a gesty bude pohodlné a nahradí složité a nadbytečné displeje.
Jak velikou část trhu se spotřebiči a elektronikou vůbec nyní zaujímá chytrá domácnost? Vyvíjí se nějak inteligence přístrojů?
Množství používaných aplikací k ovládání inteligentních spotřebičů se velmi rychle zvyšuje. Existují zde ale rozdíly, pokud jde o různé kategorie. Všechny naše myčky nádobí už například mají technologii Home Connect a je možné je připojit do chytré domácnosti. Ale u kategorií, jako jsou indukční varné desky, je míra propojených spotřebičů mnohem nižší. Inteligentní spotřebiče ale nedefinuje pouze wi-fi modul a dálkové ovládání. Už díky vybavení různými senzory mohou být spotřebiče inteligentní, aniž jsou připojeny k internetu. Z tohoto pohledu tedy vnímáme rychlý nárůst, protože existuje tolik senzorů, které zlepšují výkon spotřebiče.
Ve vašem portfoliu jsou poměrně klasické značky s dlouhou historií jako Siemens nebo Bosch. Jak to jde dohromady s dnes už poměrně všudypřítomnými moderními technologiemi?
Heslem Siemensu je Exkluzivní design a nejmodernější technologie. Inovovat se snažíme už od svého založení, inovace jsou DNA značky Siemens. Stejně tak Bosch s heslem Stvořeno pro život nebo naše luxusní značka Gaggenau, která vznikla už před více než 300 lety a za svou historii stála u zrodu řady revolučních produktů a objevů, které pomáhaly měnit kuchyňské spotřebiče až do dnešní podoby. Těžíme také z mnoha odborných znalostí v rámci skupiny a jejího výzkumu a vývoje v oblasti senzorových technologií. Některé z používaných senzorů u domácích spotřebičů původně pocházejí z jiných oblastí. Například náš inteligentní senzor pečení, který průběžně měří vlhkost uvnitř trouby a automaticky pozná a upozorní, když se dopeče například bábovka, je technologie původně vyvinutá pro automobilový průmysl.
Jak je to s vaší klientelou? Mnozí potenciální zákazníci žijí v podnájmu a řeší zcela odlišné problémy. K čemu je pro ně dobrá chytrá domácnost, není poněkud odtržená od jejich reality?
Výjimečné designové spotřebiče s nejmodernějšími funkcemi zvyšují hodnotu nemovitosti. To platí pro domy i byty ve vlastnictví, ale i pro ty pronajaté. Pokud si spotřebitel může najmout byt a má na výběr mezi základním vybavením a vynikajícím vybavením, většina si vybere to druhé, a to i za vyšší cenu, ale nižší provozní náklady. Také spotřebitelé v pronajatých nemovitostech chtějí šetřit energii, zdroje a čas.
Na to navazuje i kompatibilita starých spotřebičů s novějšími technologiemi. Do jaké míry vaši zákazníci řeší možnost propojit staré s novým?
Je jen velmi málo výjimek, jak z původně běžného spotřebiče udělat inteligentní. Myslím, že existují například dálkové ovladače, které lze připojit, nebo můžete upravit klimatizaci. U našich kategorií toto není možné. Očekávám tedy stálý nárůst chytrých spotřebičů v domácnostech, ale ne nutně jejich propojování. Některé chytré spotřebiče ale lze aspoň naopak průběžně dále vylepšovat – například nové modely našich myček umožňují stahovat další programy a přizpůsobovat nabídku na míru spotřebiteli a jeho životnímu stylu.
Jak moc náročnost chytré domácnosti řeší sami uživatelé z pohledu spotřeby dat nebo elektřiny?
Spotřebitelé jsou velmi citliví, pokud jde o spotřebu energie. Je velmi důležité podporovat potřebu úspor vody, energie a všech dalších zdrojů. I zde platí zákon klesajícího výnosu. Zaváděné úsporné funkce mají v průběhu času stále nižší návratnost. Je to těžší a těžší. Naše spotřebiče jsou už nyní tak úsporné, že každý další krok je těžší než ten předchozí.
A jak se sžívají s jistou nutností být neustále on-line, mít na vše mobilní aplikaci, být sledován?
Inteligentní spotřebiče nesmějí každodenní život nijak komplikovat. Naopak, klíčem přijetí je zjednodušení. Spotřebitel, který má obavy ze sdílení dat, nemusí být nadšený z rozvoje propojeného života. Vždy si však může vybrat, svůj spotřebič nepřipojit a možnosti chytré domácnosti nevyužívat. Jde o osobní volbu, protože všechny spotřebiče fungují i bez wi-fi. Ten, kdo spotřebiče připojí, však rychle pozná výhody a zlepšení každodenního života.
Co byste doporučil začínajícímu zájemci, aby mu chytrá domácnost skutečně zpříjemnila život?
Na tuto otázku neexistuje jedna obecná odpověď. Vždy to záleží na osobním životním stylu a zájmech spotřebitele. Kuchařský začátečník asi nejvíc ocení troubu se senzory, díky které zvládne upéct téměř cokoli. Pokud chcete flexibilně a úsporně využívat zdroje, možná budete chtít radši velkoobjemovou pračku, která se vždy dokonale přizpůsobí aktuální náplni prádla. Když budete prát menší množství, použije méně vody i pracího prostředku. Pokud bude prádla víc nebo bude špinavější, upraví podle toho množství pracího prostředku i vody.