HYUNDAI V NORSKU

Stopka pro spalovací vozy. Hyundai bude v Norsku prodávat pouze elektroauta

HYUNDAI V NORSKU
Stopka pro spalovací vozy. Hyundai bude v Norsku prodávat pouze elektroauta

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Korejská automobilka Hyundai v Norsku ukončí prodej vozů se spalovacím motorem včetně všech typů hybridů, a to s úderem půlnoci na Nový rok. Po dvou letech se tak norský katalog značky Hyundai opět změní, přičemž ten současný ještě nabízí i plug-in hybridy. Informují o tom servery Hyundai NewsAuto Evolution.

Někteří skepticky a s naštváním, jiní s nadšením a velkým očekáváním. Takto Evropané vyčkávají na rok 2035, kdy by měly v Unii skončit prodeje nových automobilů se spalovacím motorem. Norsko, světový lídr v oblasti elektromobility, se ale může nad podobnými termíny jen pousmát. Firma Hyundai na norskou „elektrománii“ zareagovala a v úterý oznámila, že v Norsku k 1. lednu 2023 přestává prodávat všechny spalovací vozy i plug-in hybridy, tedy automobily, jež disponují spalovacím i elektrickým motorem a mohou se nabíjet ze sítě. V posledních dvou letech tam totiž čistě elektrická auta tvořila 93 % prodejů automobilky Hyundai. Ze všech vozů prodaných v Norském království tvořily elektromobily čtyři pětiny koláče.

Značka Hyundai zaujala norské spotřebitele již v roce 2016 se svým modelem Ioniq Electric a především pak o dva roky později s rodinným crossoverem Kona Electric. Ten se zapsal jako první relativně dostupný elektromobil, jenž díky své baterii o kapacitě 64 kWh nabízel téměř čtyřsetkilometrový dojezd a ultrarychlé nabíjení. Elektrická Kona se později začala vyrábět v Nošovicích na Frýdecko-Místecku.

Rozhodnutí o čistě elektrickém portfoliu souvisí mimo jiné s představením druhé generace Kony, která se díky své 800V architektuře může nabíjet ještě rychleji. Automobilka Hyundai se domnívá, že již nepotřebuje v Norsku nabízet plug-in hybridy, aby v Norsku splnila své cíle.

Elektromobilitě v Norsku sice příliš nepřejí nízké teploty, přesto se však zvládla prosadit. Elektrické vozidlo si s mrazem mnohdy poradí ještě lépe než auto spalovací, kde mohou nastat problémy při startování. Norská osobní doprava také patří k jedné z nejčistších na světě co do emisí skleníkových plynů. Drtivá většina elektřiny tam totiž pochází z vodních elektráren, tudíž je uhlíková stopa elektromobilu za celou dobu životnosti včetně výroby a recyklace několikanásobně menší než v případě konvenčního automobilu.

 

mjk