KOMENTÁŘ Lukáše Novosada

Nejzbytečnější dálnice v republice

KOMENTÁŘ Lukáše Novosada
Nejzbytečnější dálnice v republice

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Jedu ze slováckých Babic do Bzence a Hodonína, jsem na nové dálnici, otevřené teprve před Vánoci, skoro sám, a tak jedu fofrem, užívám si volné cesty. Po cestě po přetížené D1 se uvolňuji, sleduji postupný úbytek vozů: za Kroměříží, od sjezdu na Zlín, už nepotkávám skoro žádné auto. Jsem tu sám a čtyři pruhy. Ale není to zbytečně mnoho? Proč stavíme tak velké silnice do míst, kde se kloudně nevyužijí? Proč se neinspirovat třeba v Sasku?

Když přejedete hranice za Chrastavou a zamíříte na Löbau a Budyšín, stačí všem tři pruhy: vždycky po čtyřech kilometrech se střídá strana, která má pruhy dva a která jeden, takže je kdykoli čas předjet kamiony a nahonit trochu času. Proč něco takového, bezpečného, spolehlivého, dostačujícího, nezavedeme také u nás?

Ministr dopravy Martin Kupka nedávno začal hovořit o tom, že je načase uvažovat, zda by neměla vzniknout jižní dálnice mezi Plzní a Brnem. Je to zdánlivě logický návrh, jak propojit krajská města, ulevit D1, jak ale také zajistit, že Ředitelství silnic a dálnic nepřestane točit velké peníze za nové stavby. Navíc to Kupka říká ve chvíli, kdy se mu daří, otvírá velké úseky dálnic a kdy nově zprovozněné desítky kilometrů cest mohou před volbami přitáhnout pozornost k vládě a ukázat, že na domácím hřišti dělá něco dobrého.

Jeho slova také mají voliče ubezpečit, že Kupka není politik na jedno použití, že naopak uvažuje v delších časových horizontech a že v silně automobilové zemi (jak jinak, když její největší podnik vyrábí právě auta) se myslí na motoristy. Potenciálně se tak bude mířit i na voliče strany téhož slova s velkým písmenem na začátku. Konkrétně Kupka říká, že základní dálniční síť chce mít hotovou do roku 2033 – a pak prý bude čas začít ji dále rozšiřovat.

Je fakt, že krajská města jsou u nás pospojována málo, vlastně jen vlaky, což by sice mohlo stačit, ale i tak je problém, že večerní spoje neexistují, takže například nemůžete vyrazit do divadla dejme tomu do Jihlavy a moci se pak snadno vrátit domů do Brna, Budějovic nebo Hradce. Ale neexistence takových spojů také odráží to, že našinci pořád málo migrují zemí v jiných směrech než mezi oběma největšími městy. Možná panuje přesvědčení, že více spojů, respektive více individuálních spojů, ochotu cestovat mezi dalšími sídly výrazně zvýší, a tak se zvýší také obrat mezi nimi a například ochota lidí pracovat jinde, než kde momentálně bydlí. Ostatně v současnosti je načata dálnice mezi Hradcem Králové a Libercem, která vytváří základní potenciál na okrouhlou dálnici mezi všemi krajskými městy na okrajích státu (třeba mezi Pardubicemi a Ostravou přímo, nikoli oklikou přes Olomouc). A taky by se snesla dálnice ze severu na jih (a vice versa), která by spojila Hradec a Pardubice s Jihlavou – třeba. To všecko si lze při pohledu do mapy snadno představit.

A pak je tu realita: jaký dopad mají dálnice na prostor, v němž žijeme – přesněji řečeno na naše duše. V touze rychleji se pohybovat se o tomto asi mnoho nepřemýšlí. Já teď ale přece jen víc, jelikož mám najednou osobní zkušenost se stavbou dálnice přímo za domem. Léta jsem sledoval, jak za bratrovou zahradou a domem roste dálniční nájezd na nový úsek D55 z Olomouce do Hodonína a jak opodál, hned za polem a hřbitovem, jímž pole končí, bují sama dálnice. Dokud se stavělo, nic se vlastně nedělo – moje představivost o tom, jak výsledek naruší krajinný klid, byla slabá. Mezi Babicemi a Kudlovicemi se jezdilo po starých cestách, z babických nížin říčního povodí Moravy se dalo krátkou milou procházkou dojít do kudlovických vršků k prvním vinicím, jež se v těchto místech začínají zvedat nad okolím. Naposledy jsme to s dětmi stihli loni v babím létě.

Teď už to nepůjde. Staré cesty jsou přeťaty novou a nebožtíkům hučí za hlavou auta. Klid zmizel. Už se nemůžu za domem večer v klidu vyčurat ke stromu a hledět k večernímu či rannímu obzoru k majestátu Buchlovských hor, aniž ho rozstřelují světla z jedoucích aut. Je v tom cosi výsostně duchovního: v kraji spojeném s Velkou Moravou, jejím hlavním sídlem Weligradem, s odkazem Cyrila a Metoděje – protože nedaleko odtud stojí Velehrad, jehož poutní cesty také přeťala nová, dychtivá spojnice – starou víru vystřídala ta nová: víra ve spěch, v kvalt, v rychlost a fofr. Škoda. Přece jen bych se zkusil porozhlédnout po Evropě a inspirovat se tím, jak to řeší jinde. Třeba zrovna v Sasku. Tři pruhy stačí. Fakt.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

12. ledna 2025