YLANDS EDU

Vytvořit u nás jde úplně cokoliv, inspirací byl robot Karel, říká tvůrce české hry do škol

YLANDS EDU
Vytvořit u nás jde úplně cokoliv, inspirací byl robot Karel, říká tvůrce české hry do škol

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

České herní studio Bohemia Interactive v týdnu představilo svůj nový projekt Ylands Edu, který staví na základech existující hry Ylands, ale vytváří z ní výukový nástroj do škol. Učitelé a žáci se v něm společně mohou učit základy programování, Ylands Edu ale také slouží jako platforma pro tvorbu podkladů třeba výuky dějepisu, zábavných kvízů, nebo celých nových her. O tom, co vše lze v nástroji dělat, a co ho čeká v brzké době, jsme hovořili s šéfem projektu Alešem Ulmem.

Jak byste na úvod Ylands Edu představil například některému z učitelů, který by z nástroje mohl potenciálně těžit, ale těžko si představí, jaké přináší výhody a možnosti?

Asi bych začal tím, že bych se ho zeptal, jakým způsobem vyučuje, protože se to hodně odvíjí od toho, kolik mají učitelé práce. Jsou takoví, kteří mohou mít relativně dost času na přípravu vlastních podkladů, jiní toho mají tolik, že jedou hlavně podle učebnic. Pokud by takový učitel potřeboval pomoc právě s tím, aby tam dostal nějakou zajímavou část, ale zároveň ho to nestálo moc času, představil bych jim Ylands Edu jako prostředek. Aplikaci, která díky předpřipraveným lekcím dětem vysvětlí různá témata relativně hravou, zábavnou formou a takovou, která v podstatě ani nevyžaduje pedagogův dohled.

A pak je ta druhá skupina učitelů. Ti, kteří do toho chtějí vstoupit a dát tomu něco svého. Forma jejich hodin je volnější a kreativnější. Je to takové klišé, nicméně to, co lze u nás vytvořit, je opravdu dáno jen představivostí toho učitele. Snažíme se, aby ta cesta mezi „chci něco udělat“ a „udělám to“ byla co nejjednodušší.

Zdaleka to není první pokus o nějaké moderní pojetí škola hrou. Výukovou verzi má populární titul Minecraft, série Assassin´s Creed je zase známa virtuálními prohlídkami ve starém Řecku nebo Egyptě. Jsou vaše ambice vzhledem k otevřenosti Ylands Edu vyšší? Nahradí konečně robota Karla?

Zrovna Karel pro nás byl velkou inspirací a je to úžasná věc, podobně třeba nástroj Scratch, ale u obou se relativně brzy přijde na to, že v momentě, kdy chcete vytvořit něco komplikovanějšího, na to ten nástroj není připravený. Dostaví se frustrace. Děti chtějí pořád jít dopředu, přičemž u nás ta bariéra víceméně neexistuje. Máme předpřipravený prostor a grafiku, k nimž si člověk může stáhnout cokoliv další. Vlastní mapy, modely. Můžu si nadesignovat vlastní postavu, ulici, celý hrad nebo třeba vnitřní chování té hry.

Pracujete nějak na tom, abyste se objevili v osnovách? Bavíte se s ministerstvem školství a podobně?

Aktuálně jsme v poměrně zajímavé situaci, kdy jsme se rozhodli nejít centrálně přes ministerstvo, ale spíš jsme jezdili po školách. Paradoxně nás tak víc znají v krajích. Nedávno nám například volal pan radní z Vysočiny, jestli bychom se nemohli zúčastnit jedné z akcí. Na ministerstvo se budeme zaměřovat až teď, protože si myslíme, že je vždy lepší přijít už s nějakým výsledkem, a ne teprve s nápadem. Nikdy jsme netajili, že na Ylands Edu pracujeme, ale vhodný moment pro oficiální zveřejnění je vlastně až teď, kdy už máme za sebou konkrétní spolupráce.

Naše ambice asi ani není být ten hlavní. Bylo by to fajn, ale myslím si, že to není smyslem. Z naší zkušenosti je stejně nejlepší, když si dítě dvě hodiny zkouší Ylands a pak si hraje třeba s legem.

Projekt si zatím lze pořídit na počítačích, dále jste zmínili možnost vytvořit mobilní verzi pro chytré telefony a tablety. Přemýšlíte například i o herních konzolích?

Tam trochu narážíme na to, že náš editor potřebuje klávesnici a myš a i když takové nápady vznikají i na konzolích, člověk nakonec stejně dříve nebo později dojde k tomu, že ho jejich ovládání omezuje. Mně přijde zajímavější varianta levných minipočítačů, které stojí třeba tři a půl tisíce korun. Taková krabička je výrazně lepší než násobně dražší a méně výkonné počítače pořizované do škol.

Můžete nastínit, co vše lze ve hře vytvořit?

Máme v týmu třeba designérku, která nade všechno miluje tučňáky a vytvořila krátkou hru, v níž musí hráč zbavit tučňáčí kolonii plastů a přitom se učí a odpovídá na otázky okolo problému znečištění životního prostředí. A vytvořit takovou věc trvalo člověku bez větších zkušeností víceméně pár hodin.

Ukazuje to, že tam se dá udělat víceméně cokoliv. Někdo vytvořil simulátor přecházení přes silnici, další pak hříčku, která uživateli vysvětluje základy světa peněz a jak fungují banky a hypotéky. Další věcí jsou historické scény do dějepisu. Nebo si člověk řekne, že by chtěl něco fantastičtějšího, tak bude experimentovat s elfy, anebo se podívá na moderní architekturu.

Na rozdíl od klasické videohry Ylands postrádá verze Edu z důvodů bezpečnosti a jednoduchosti řadu funkcí, jako je možnost hrát online s více hráči, případně možnost s nimi komunikovat. Není to něco, po čem třeba učitelé a žáci v rámci zpětné vazby volají?

Samozřejmě to zvažujeme, ale je to trochu Pandořina skříňka, protože člověk se může snažit sebevíc, nicméně vždy se najde někdo, kdo to obejde. V čem vidím velký přínos, je chystaný workshop, který umožní uživatelům sdílet si své výtvory a nápady. Pro učitele pak bude daleko větší motivace dát do přípravy nějaké povedené lekce třeba deset hodin. Kdyby ji ukazoval jen své třídě, nebude to tolik prospěšné, jako když si ji bude moci stáhnout kdokoliv. Pak se samozřejmě ještě nabízí otázka nějaké potenciální monetizace. Když učitel něco vytvoří ve svém volném čase, proč by to nemohl prodávat, když je to úplně skvělé?

Relativně brzy také přidáme systém odevzdávání úkolů, protože chceme, aby učitel mohl vzít vypracovaný projekt a žákům ukázat, kde se třeba při stavbě domu Tondovi něco obzvlášť povedlo.

Echomedia a.s. (vydavatel Echa) je majoritně vlastněná společností SPM MEDIA, která patří do skupiny SPM Marka Španěla a Slavomíra Pavlíčka. Ti vlastní i Bohemia Interactive.

Jan Hrdlička