Kolaps na pražském letišti. Vázne odbavování, lidé odlétají bez kufrů
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Letiště Praha řeší vážný problém. Kvůli nedostatku personálu totiž nastává chaos v odbavování, lety se kvůli tomu zdržují a cestující si ostře stěžují. Letiště se za problémy omluvilo a uvedlo, že se snaží je napravit. Zároveň doporučují pasažérům, aby si vzali základní potřeby, jako jsou léky či hygienické prostředky do příručního zavazadla pro případ, že by například jejich zavazadla vůbec nebyla odbavena.
Lidé si na problémy na pražském letišti stěžují na sociálních sítích. Podle řady příspěvků nabírala letadla výrazná zpoždění, nebo odletěla zcela bez odbavení. Už minulou středu například cestující psali, že čekají na své kufry u vydávacích pásů hodinu a půl, a nyní se situace zjevně ještě zhoršila.
„Tak jsem dnes na Letišti Praha, stejně jako tisíce dalších lidí, čekal hodiny na zpožděný let. Pobavil mne jeden zaměstnanec letiště, který mi při boardingu říká: ‚Nedivte se pane, vaše letadlo tady bylo, jen zbytečně čekalo na vyložení zavazadel z předchozí destinace víc než hodinu a půl. Nejsou lidi, jsou tady dva na vyložení všech letadel na celém letišti…‘,“ napsal například na sociální síti X lékař a politik Boris Šťastný. Další lidé zmiňovali, že čekali na kufry třeba pět hodin, lidé také sdílí příspěvky s letištními tabulemi, na nichž jsou oznamována zpoždění vydávání zavazadel.
Už ve středu jsme po příletu čekali skoro hodinu a půl na kufry a co čtu, je to teď ještě mnohem horší. pic.twitter.com/vumTOqUhaN
— Marek Sosnovský (@MarekSosnovsk) July 2, 2024
Na spekulace ohledně zajištění odbavovacích služeb nakonec reagovalo i samotné vedení letiště. „Letiště Praha a handlingová společnost CSAH se omlouvají za aktuální problémy s odbavením zavazadel. Situaci intenzivně řešíme, odesíláme zavazadla do konkrétní destinace nejbližším možným letem, aby cestující dostali zavazadla co nejrychleji. V následujících dnech doporučujeme cestujícím, aby měli u sebe na palubě letadla nejnutnější léky a hygienické potřeby,“ uvedlo letiště na síti X.
Od úterních 15:00 má být aktivována linka 220 11 1444 pro cestující, kteří nemají v destinaci své zavazadlo. Jeden z uživatelů na X poukázal na to, že Letiště Praha má jeden z nejvyšších letištních poplatků v Evropě a stejně nedokáže zajistit odpovídající služby. Deník Echo24 oslovil Úřad pro civilní letectví, který by měl odbavovacím společnostem udělovat povolení, s prosbou o komentář, nicméně zatím bez reakce. Jediným akcionářem Letiště Praha je ministerstvo financí.
V případě problémů se mají letecké společnosti o své zákazníky do určité míry postarat, i v případě delších zpoždění pak už platí nárok na kompenzace. Stejně tak platí, že domoct se pravidel či kompenzací není vždy samozřejmé a žádosti o finanční prostředky se mohou táhnout i měsíce.
Ať už dojde ke zrušení letu či jeho zpoždění – a to už od tříhodinového posunu – vzniká cestujícím také nárok na kompenzaci. To garantuje v zemích EU nařízení o pravidlech náhrad a pomoci cestujícím. Výklad všech práv a možností jak se domáhat svých práv je pak podrobně dostupný například zde.
Nařízení konkrétně vymezuje situace a z nich plynoucí práva i na poměrně vysoké odškodné pro cestující v závislosti na délce letu či příčinách zpoždění. I několik hodin může znamenat nárok na vysoké kompenzace. Nařízení se vztahuje na evropské, islandské, norské i švýcarské aerolinky, případně i na jiné, pokud jde o let v rámci EU či let mířící z EU a přidružených států.