Policisté vybrali na pokutách meziročně o 112 % více. Přibylo měření mimo obce, kamery i hlídky
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Policisté vybrali minulý rok přes 672 milionů korun na pokutách. Z toho pouze za překročení maximální povolené rychlosti putuje do státní kasy více než 291 milionů korun. Podle pravidelné policejní ročenky se jim za rok 2024 podařilo vybrat o 112 procent více, než loni. Důvodem jsou vyšší pokuty, větší množství měřících kamer a hlídek na silnicích, nebo měření mimo obce.
Největším „úspěchem“ roku 2024 byl bezesporu výběr pokut. Policie jich udělila celkem 517 359, což je sice o necelých 8 000 méně než v roce 2023, ale stát si polepšil o neuvěřitelných 317 milionů korun. Celkem se vybralo přes 672 milionů korun, což je nárůst o 112 procent oproti předchozímu roku. V roce 2023 se vybralo o 317 milionů korun méně.
Státu nejvíce vydělali dopravní policisté měřící rychlost, která přinesla do státní pokladny 291 milionů korun. Mělo se jednat o 170 tisíc případů překročení maximální povolené rychlosti. Následovalo telefonování za jízdy ve výši 75 milionů korun, jízda v pruzích a nedovolené předjíždění kamionů, které nově spadá pod jednodušší postih díky systému CEPAN. Právě ten také pomohl identifikovat 13 627 neplatičů pokut, z nichž stát vybral přes 34 milionů korun, což je meziročně téměř desetinásobek.
K vyšším číslům ve výběru a ukládání pokut také dopomohla změna bodového systému v roce 2024, která zdražila přestupky. Důležitý je také fakt, že před rokem 2024 spadaly některé dopravní přestupky a pokuty do kompetencí správních orgánů, nikoli policie, upozorňuje oborový magazín Garáž.cz.
Zvýšení pokut je podle zástupce ředitele dopravní policie Michala Hadboďa přirozeným vývojem. Pokuty se naposledy zvyšovaly v roce 2006 a dopravní policisté se zaměřili na měření mimo obec, řekl. "V roce 2024 jsme v obcích měřili stejně jako v roce 2023 a přestupků jsme objevili o čtyři procenta méně. Vědomě jsme se zaměřili na rychlost mimo obec, kde jsme odhalili více přestupků, a možná řidiči nečekali, že se zaměříme právě tam," řekl Hadboďa v rozhovoru pro SeznamZprávy.
A už avizuje, že v budoucnu dojde k dalšímu zvyšování pokut. Hodboďa říká, že by se pokuty mohly zdražovat každý rok podle zahraničních vzorů. "Samozřejmě ale v nějaké rozumné rovině. V některých státech funguje systém, kdy se určité procento peněz vybraných na přestupcích vrací zpátky do systému, ne v podobě vybavení pro policii, ale jsou investované do bezpečnosti silničního provozu," podotkl Hodboďa.
Doplnil, že budoucnost měření na silnicích vidí v automatizované technice. "Nebavíme se jen o měření rychlosti, může jít i o železniční přejezdy a další přestupky, které je možné monitorovat. Dnes máme i lokality, kde dohled nemůžeme jednoduše provádět, protože tam například auto bezpečně nezastavíte, nemáte místo, kde by potom policista zastavoval přijíždějící vozidla," doplnil.
Méně nehod a obětí, nehody způsobili i koloběžkáři
Rok 2025 bude podle policie zaměřený na motorkáře a jejich bezpečnostní vzdělávání. Cílem je snížit jejich podíl na tragických nehodách, kterých se loni účastnilo přes 80 usmrcených motocyklistů. Z ročenky je jasné, že české silnice jsou o něco bezpečnější než dřív. Otázkou zůstává, zda je to díky lepší prevenci, nebo spíš tvrdším postihům a důrazu na výběr pokut.
V roce 2024 došlo v Česku ke 140 618 dopravním nehodám. Policie řešila 92 217 z nich, tedy o 2 728 méně než v roce 2023. Zbytek (48 401) si řidiči vyřešili sami pomocí euroformuláře. Zlepšení se týká i počtu usmrcených – loni zemřelo na silnicích 438 lidí, což je o 17 méně než předloni. Nejtragičtějšími měsíci byly říjen a leden, smutné rekordy drží dny 24. ledna a 19. listopadu, kdy přišlo o život po sedmi osobách.
A jaké jsou nejčastější příčiny fatálních nehod? Nepřizpůsobení rychlosti, nepozornost za volantem a přejetí do protisměru. Z pohledu viníků dopravních nehod tradičně dominovali řidiči motorových vozidel (77 319 případů), ale alarmující je i počet nehod způsobených zvěří (9 317) a řidiči nemotorových vozidel (3 632).
Pozornost si zaslouží také koloběžky. Z celkem 643 nehod s jejich účastí jich bylo 507 zaviněno právě jejich řidičem – tedy 83,8 %. Většina z nich navíc jela na elektrokoloběžce. Pod vlivem alkoholu se loni stalo 4 541 nehod. Nejčastějšími viníky však nebyli řidiči aut, ale koloběžkáři (35,1 %), cyklisté (28,2 %) a chodci (11,9 %). I tak ale alkohol stál za 31 smrtelnými případy.
Z celkového počtu obětí tvořili většinu řidiči (309), z nich 161 v osobních autech a 81 motorkářů. Smutnou skutečností zůstává, že 45 řidičů a 21 spolujezdců zemřelo jen kvůli tomu, že nebyli připoutaní. Mezi motorkáři bez helmy byli čtyři lidé, cyklistů bez přilby bylo 19 a koloběžkáři dva.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.