NOVÝ BENZÍN

Od nového roku bude na benzínkách nový benzín. Problémy hrozí starým autům či motorkářům

NOVÝ BENZÍN
Od nového roku bude na benzínkách nový benzín. Problémy hrozí starým autům či motorkářům

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Od začátku nového roku se na benzínových stanicích začne objevovat nejpoužívanější Natural 95 s novým označením E10. Tedy s vyšším podílem biosložky a ethanolu. Dodavatelé tak reagují na postupný přechod na tato paliva v celé Evropě. Tato paliva snižují vyprodukované emise a u moderních aut mohou zvýšit výkon motoru. U starších aut však mohou palivovou soustavu poškodit. Václav Loula z asociace petrolejářského průmyslu, však upozorňuje, že se jedná o automobily z roku 2005 a starší a změnu podporuje.

Na palivo E10 přechází Česká republika v rámci snahy o dodržení cílů v ochraně klimatu. Palivo E10, kde je o pět procent více biosložky většinou ethanolu, než v současnosti dostupném benzínu, vede k výraznému snížení zplodin při spalování. Změnu už oznámil jeden z největších dodavatelů pohonných hmot společnost ČEPRO. „Rafinérie napojené na produktovodní systém společnosti ČEPRO, plošně přechází na výrobu automobilového benzínu E10. Tato změna se přirozeně v čase projeví ve skladbě skladovaných a vydávaných automobilových benzinů,“ uvedl Jan Duspěva, generální ředitel Čepra.

Naprostá většina automobilů v Česku nebude mít s přechodem na nové palivo problémy. Paliva E10 byly součástí už normy Euro 4 z roku 2004. „Z domácích značek, jsou všechny modely Škoda od roku 2002 s benzínem E10,“ upřesňuje Václav Loula z Asociace petrolejářského průmyslu.

Pro většinu motoristů by tak změna neměla mít vážnější dopad. Palivo E10 zvyšuje spotřebu pouze o 1-2 %. Zároveň etanol zvyšuje oktanové číslo, může tak mít vliv na lepší výkon motoru. Negativa se týkají starších motorů, které mají horší těsnění. Etanol může ničit některé součásti spalování a může docházet ke korozi výfuku. A to především u starších motorů.

Největší hrozba i pro vozidla s moderními motory, je dlouhodobé nevyužívání motoru. Vzhledem k množství etanolu hrozí přibližně po třech měsících působením vzduchu vznik vody, která se kondenzuje v nádrži a absorbuje-li kritické množství vody, oddělí se od benzínu a vytvoří na dně nádrže vrstvu. Poté hrozí, že motor už nenastartuje. Pozor si tak budou muset před letní sezonou dávat například motorkáři.

Protože palivo s větším množstvím etanolu může pro starší motory představovat riziko, stále by mělo být dostupné v omezeném množství i palivo E5. Například EuroOil, který spadá pod ČEPRO, zachová i nadále v distribuci vysokooktanový benzín BA 98 Super Plus v kvalitě E5. ČEPRO jako správce ropných produktů Správy státních hmotných rezerv bude kvůli lepší skladnosti stále využívat i paliva E5. Na normu E10 však přejde Natural 95, který využívá 95 % motoristů.

Další možností pro majitele starších motorů či veteránů, kteří se bojí koroze či poníčení spalování je možnost tankovat dražší paliva E10 na bázi sloučeniny ETBE (ethyl tert-butyl ether). Ta má tu výhodu, že neváže vodu a nepoškozuje díly palivových systémů.

"Paliva E10 jsou součástí již Eura 4 z roku 2004. Z toho, že je tu tak starý vozový park bych nevinil petrolejáře.Abychom splnili limity emisí pro rok 2030, nemůžeme začít v letech 2027 či 2008 musíme začít mnohem dříve," hájí nové palivo Loula.

Palivo E10 se většinově využívá už v 17 zemích EU a to například v Německu, Rakousku či na Slovensku.

max