Autoškola už může stát i přes 30 tisíc. A ceny dál porostou
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Udělat si řidičský průkaz skupiny B je čím dál dražší, ceny za poslední roky poskakovaly po tisících. Podle autoškol za tím stály většinou rostoucí náklady. Ve větších městech už tak ceny míří i přes dvacet tisíc,v případě rychlejších kurzů pak klidně i přes třicet. Nyní se má však přidat i změna trendu, zatímco mladých řidičů spíše ubývalo, nyní mají opět přijít silné ročníky. A navíc se k volantu pustí i mladší řidiči, kteří ještě nedosáhli plnoletosti. A ceny tak podle zástupců škol dále porostou.
Udělat si řidičské oprávnění na osobní automobil za deset tisíc už je dávno minulostí. Základní kurzy, které trvají měsíce, už se na některých místech v zemi šplhají přes či ke dvaceti tisícům. Autoškoly navíc avizují další zdražování a na nabídkách je to někde vidět už nyní. Například ceník středočeské Autoškoly PL nabízí základní kurz do konce roku za 17,5 tisíce. Od nového roku už ale o 1 500 dráž. Stejně pak „rychlokurz“ na čtyři týdny, který stejně vyroste až na 29 tisíc.
Výrazně vyšší ceny jsou tradičně v Praze. Jak ukazuje ceník jedné z největších autoškol Nobe, která působí v jedenácti městech v Česku, průkaz skupiny B zde vychází v základním kurzu na téměř 24 tisíc, rychlé kurzy se pak pohybují mezi 30 až téměř 40 tisíci. Regionální rozdíly v cenách pak ukazuje ceník upravený například pro Ostravu, kde řidičské oprávnění skupiny B vychází na necelých 17 tisíc.
„Kapacita autoškol i zkušebních komisařů je v Česku dlouhodobě na hraně. Učitelů autoškol, bez ohledu na kvalitu, je žalostně málo, a výhled do budoucnosti zlepšení neslibuje. Nejhorší situace je podle provozovatelů autoškol v Praze, na Plzeňsku a na Ostravsku, ale nedostatek řidičů se projevuje doslova v každém městě. Navýšit kapacitu je doslova nemožné a může za to i legislativa, která limitovala zájemce o toto povolání zbytečným požadavkem odborného technického vzdělání. Ten sice padl, ale to nic nemění na tom, že jedna generace učitelů autoškol de facto chybí,“ uvádí zástupci autoškoly Nobe s tím, že na přetíženou kapacitu se nyní chystají silné ročníky narozené po roce 2005. Roli podle nich může hrát i nárůst zájemců ze strany cizinců, kterých v důsledku ruské války proti Ukrajině dramaticky přibylo.
Od ledna má pak také začít platit zákon, který umožní řídit od 17 let. „Podle předběžných průzkumů tuto možnost využije zhruba třetina sedmnáctiletých, což může být až třicet tisíc zájemců nad běžný stav,“ tvrdí zástupci autoškoly. V Česku bude díky novele bodového systému možné od příštího roku zahájit kurz autoškoly k řízení osobního auta už v 15 letech a šesti měsících. Od 17 let pak budou moci lidé řídit rok auto s dozorem mentora.
Podle člena výkonné rady Asociace autoškol Martina Aujezdského zatím nejsou k dispozici data, která by predikovala skutečný zájem mladších osmnácti let. Pokud by zájem odpovídal datům z Německa, možnost by využívalo zhruba 20 % žadatelů o řidičáky. „Cenotvorbu kurzů autoškol určuje především trh sám. Vytvářet tedy cenové prognózy nemá úplně význam. To, že ceny porostou i v příštím roce však lze předpokládat. Jakou rychlostí a jakým směrem ukáže čas. Mohlo by se jednat řádově spíše o jednotky až desítky procent. Růst ovlivňuje spousty faktorů, obecně lze říci, že ve větších městech, kde je větší kupní síla, může být růst cen vyšší než v menších regionech,“ dodal Martin Aujezdský.
Trend u mladších řidičů byl přitom dosud spíše opačný. Z dat ministerstva dopravy vyplývá, že čeští řidiči stárnou a mladých do 25 let za volantem dosud ubývalo. Zatímco v roce 2014 vlastnilo řidičský průkaz asi 68 procent všech lidí od 18 do 25 let, nyní je to necelých 61 procent. Průměrný věk držitele řidičského průkazu v ČR je oproti roku 2014 o tři roky vyšší, a to přes 48 let. Podle Ústředního automotoklubu ČR se však situace změní v příštích letech, kdy budou do věku 18 let dorůstat zmiňované nejsilnější populační ročníky.
Celkový počet řidičů v ČR se snížil od roku 2014 asi o procento na 6,03 milionu. V roce 2014 bylo v Česku mezi 18 a 25 lety dohromady 678 805 lidí s řidičským průkazem. Letos k polovině srpna to bylo o zhruba 34 procent méně, a to 506 698 lidí. Podle dat Českého statistického úřadu bylo lidí mezi 18 a 25 lety na začátku roku 2014 asi 991 000, na konci loňského roku pak asi o 21 procent méně, zhruba 820 000.