Definitivně poslední próza nadsamce světové literatury

Smutná coura Gabriel García Márquez

Definitivně poslední próza nadsamce světové literatury
Smutná coura Gabriel García Márquez

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Gabriel García Márquez zemřel v 17. dubna 2014 v pozici velkého globálního spisovatele, jenž své nejlepší dílo, Sto roků samoty, napsal před čtyřiceti lety. Hned po vydání (1967) se z něj stal román století, který už nešlo překonat. García Márquez samozřejmě psal dál, ale na všechno, co napsal, padal stín toho gigantu.

Novela Uvidíme se v srpnu je posledním textem, který kolumbijský spisovatel napsal, v předmluvě líčí její zrod spisovatelovi synové Rodrigo a Gonzalo. Jejich otec v posledních letech života trpěl ztrátou paměti, pro spisovatele věcí fatální. Novelu, kterou psal, prý nepovažoval za dobrou a v jistou chvíli se rozhodl, že se má zničit. To se nestalo, když pak otec umřel, synové ji uložili k ledu, po necelých deseti letech ji vytáhli, znovu přečetli a usoudili, že „text má četné a čtenářsky vděčné kvality“, takže se ho rozhodli, za pomoci mistrova osobního redaktora Cristóbala Pera, jenž okolnosti popisuje v doslovu, vydat. Útlá kniha tedy na začátku letošního roku v Barceloně (a záhy po celém světě) vyšla a v jeho druhé polovině už i v českém překladu, kterého se ujala spolehlivá a invenční Blanka Stárková.

Hrdinka novely, stárnoucí, ale stále krásná žena Ana Magdalena každý rok v srpnu odjíždí na ostrov v Karibském moři, snad by mohlo jít o Curaçao blízko pobřeží Jižní Ameriky, ale přesné geografické určení chybí a není důležité. Ana Magdalena žije ve spokojeném manželství s mužem, kterému je, zdá se, oddaná, on asi i jí, ale soužití se už dávno stalo pro oba rutinou, jen nevyslovenou. Její srpnové odjezdy jsou tedy únikem, ale mají i svou „legitimitu“, důvodem návštěv je hrob její matky, která si přála být na ostrově pohřbena. Dcera za ní rok co rok v srpnu trajektem přijíždí, ubytuje se v rozpadajícím se hotelu, na trhu nakoupí mečíky, položí je na hrob, večer zajde do restaurace, pak v hotelu přespí a vrátí se domů. Tak to bylo dosud, ale nyní se objeví muž, který ji pozve na skleničku… Ana Magdalena ji přijme a vlivem ginu, ale i čehosi nepřekonatelného se rozhodne vzít ho na pokoj: sama ho vyzve, on ji následuje, oddají se vášni, ráno muž zmizí, v knize, kterou Ana Magdalena četla, je to Stokerův Drákula, najde dvacetidolarovku. Dosud ctnostná žena je poněkud dotčena, ale cosi důležitého a neodolatelného se v ní spustilo, už ví, že za rok v srpnu se opět vrátí na ostrov a oddá se nahodilé vášni, přičemž myšlenka na ni ovládne už celý její život.

Od začátku vstupujeme do „márquezovského“ světa: tropický ostrov, jeho pachy a vůně, dusivé a kypivé klima, cosi osudového, co má blízko k smrti a k sexu, dvou základních elementů „magického realismu“, kdysi definovaného právě Gabem a jeho mocným talentem. Ten je zde přítomen sice už jen v poněkud redukované podobě (v románu Sto roků samoty by to byla epizodka) a samo téma se v podstatě vyčerpá hned po úvodní kapitole, avšak podmanivost textu není v příběhu, ale v mistrovském stylu. Ten se neztratil. Projevuje se v líčení atmosféry, detailní kresbě prostředí a ve schopnosti prostřednictvím magie slov vtáhnout čtenáře do života imaginární ženy, jež se rodí v mysli spisovatele, který se stává jí: „Paní Bovaryová, to jsem já,“ řekl Flaubert a García Márquez by to mohl po něm opakovat. V Aně Magdaleně vytvořil postavu, která existuje mimo společenské kategorie, není v ní nic, co by se dalo nějak ideologicky hodnotit, autor není macho převlečený za feministu, je to spisovatel s darem popsat elementární sílu touhy, kterou se život brání proti zakrnění a zmalátnění. Konání jeho Any Magdaleny je sice z konvenčního hlediska nemorální, ale projevuje se v něm osobní vzpoura proti základní tragédii života, totiž skutečnosti, že je limitován časem a úbytkem sil.

Literatura, kterou psal García Márquez, byla založena na právu vyslovovat se k životu s neúprosnou bezohledností, ale zároveň stát na straně hříšnic a „smutných cour“. Dobře že to synové vytáhli ze šuplíku.

Gabriel García Márquez: Uvidíme se v srpnu. Ze španělštiny přeložila Blanka Stárková. Euromedia Group, a. s. – Odeon, 96 str.

4. října 2024