Proč pěchava?
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Marketing proniká i do zahradnického světa a síla značky může nad kvalitou zvítězit i v docela nečekaných kláních. Ve světě běžné spotřeby nás to nepřekvapí a jsme více či méně odolní díky každodennímu tréninku. Nejspíš každý z nás je někdy nucen podlehnout a koupí prakticky prázdný obal s modifikovaným škrobem ochucený neznámou sloučeninou v ceně oběda s polévkou i moučníkem. Svět procesovaných průmyslových potravin je takových pastiček plný a ocitají se někdy zcela nekontrolovaně v našem košíku, případně nás čekají doma na lince coby neočekávaný dar. Tyto nehody se stávají.
U rostlin je tento dýchánek poněkud neočekávaný, protože se tak nějak obecně má za to, že mají geneticky dané růst a zachovávat potomstvo. Předpokládáme tedy, že se budou snažit přežít ponejvíce samy a jejich vedlejším produktem je ta krása, z které se těšíme zase my. Bohužel kultura kazítek dorazila i do této branže a soustava šlechtitelských i pěstitelských cílů může směřovat i k poměrně rychlému zániku rostliny. Poměrně dost to souzní s očekáváním zákazníků, a tak u vánoční hvězdy nedoufá snad nikdo v opěstování keře velikosti bezinky a u velikonočního osení v nás neroste naděje na bohaté žně, pytlík mouky a slaměný došek na střechu nádavkem. Bohužel takhle házíme do popelnice odrychlené narcisy, mnohokvěté chryzantémy nebo odkvetlé primule, i když mnohé z nich by v záhoně udělaly parádu. Vysýchavé, pro přepravu lehké substráty spolu s chytrými hnojivy vedou k momentu, kdy kytce dojde úplně všechno a je po ní.
Pěchava je poněkud zvláštní případ. Pro mne tím spíš. V roce 1995 mne zaujalo soustřeďování sortimentu okrasných trav v průhonické Dendrologické zahradě, které skončilo mimo jiné vydáním mimořádně zajímavé a dnes téměř nedostupné knihy. Tehdejší řešitelka Marie Součková mně osobně doporučila pěchavu podzimní se slovy: „Tohle je zajímavá tráva, protože je docela nízká a kvete přitom na podzim. Jinak moc zajímavá není, ale hodně vydrží a ty světlý kvítka jsou celkem pohledný.“ S tím jsme ji vzali do kultury a o deset let později jsme veškeré její zbytky vsadili do jednoho svahového řešení, které vyžadovalo co nejodolnější materiál. Při renovaci o pár let později jsme většinu přerostlých trsů hodili na kompost. Chvíli jsme nad snadno dělitelnými trsy sice přemýšleli, ale úvahu jsem uzavřel s tím, že prodejnost je nulová a využitelnost prostě okrajová.
Dnes se jedná o jednu z nejprodávanějších trav vůbec. Proč? Může za to bezpochyby několik tvůrců tzv. New Wave, zejména pak Piet Oudolf, kteří ji začali houfně využívat ve svých dílech. Důvody byly v zásadě tři. Jednak si v Holandsku a Anglii udržuje unikátně svěží zelenožlutou barvu, která se výborně kombinuje prakticky s jakoukoli barevně výraznou trvalkou. Významně tomu napomáhá i vzpřímená textura a solidní míra stálezelenosti. Výhodou je také velká verzatilní přizpůsobivost světlu a stanovišti vůbec. Díky tomu se dostala do mnoha knih, článků, na weby i do časopisů a také byla zveřejněna nesčetněkrát v osazovacích plánech mnoha slavných záhonů.
V kontinentálním klimatu tato pěchava velmi brzy po vyrašení vyzraje do hráškově zelené barvy, v horkém létě začne stáčet listy a v době, kdy nasazuje do květu, má již obvykle v sobě některé suché části listů, které nabývají barevných tónů bílé kávy. Zprvu jsme se dokonce domnívali, že nemáme tu správnou pěchavu, a dovezli jsme nové rostliny z Holandska. Proměna v našem létě byla téměř okamžitá. I tak je to samozřejmě skvělá kytka, která hodně vydrží, ale ten svěží designový vjem vypadá prostě jinak.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.