„Střecha hoří.“ Buducnost koncernu VW je v sázce, prodej se hroutí, šéf Schäfer burcuje k „poslednímu budíčku“
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Krátce před továrními prázdninami nepanuje ve Volkswagenu zrovna prázdninová nálada, píše nejen ekonomický denik Handelsblatt ale i další německá média poukazují na to, co se v koncernu děje. Jak informoval německý byznysový portál Manager Magazin v pondělí na online globálním setkání 2000 manažerů firem obchodovaných na frankfurtské burze DAX vystoupil generální ředitel VW Thomas Schäfer s plamenným a burcujícím projevem ohledně automobilového sektoru a zvláště své automobilky. Poptávka po elektromobilech, na které se tolik vsázelo, dramaticky klesá, a jak řekl, "střecha hoří" a budoucnost značky VW je v sázce. Schäfer okamžité nařídil zmrazení výdajů v celém koncernu, kam patří i ŠKODA AUTO.
Schäfer, právě někdejší šéf mladoboleslavské automobilky, ztrácí trpělivost. Byznys s automobily je nemocný, "střecha hoří", prohlásil v plamenné řeči s tím, že by se mělo jednat o "poslední budíček," protože VW čekají velmi těžké týdny a měsíce, koncern se ocitl v prostředí "dokonalé bouře".
Volkswagen, Audi, Renault, Mercedes, Tesla… Poptávka po elektromobilech se prudce propadá v celém odvětví. Tesla také zažívá v Německu problémy a podle magazínu hledá parkovací místa k pronájmu pro své neprodané vozy. Nicméně Tesla si může dovolit reagovat razantním snížením cen, ale v takové situaci zřejmě není VW. I kdyř některíé nepotvrzené zprávy hovoří, že cenová válka se už tajně chystá.
Frustrovaný Schäfer provedl okamžité zmrazení výdajů, s výjimkou nezbytných investic. Časopis píše, že "kromě velkých investic, by se nemělo schvalovat nic navíc". Tuto informaci však Volkswagen oficiálně nepotvrdil.
Poptávka po elektromobilech v Německu prudce klesla po reformě ekologického bonusu, kdy vláda začátkem letošního roku snížila nákupní prémii na elektroauta. Ale to není celé vysvětlení problému.
Německý Spolkový úřad pro motorovou dopravu (KBA) nedávno oznámil 52 988 nově registrovaných elektromobilů za červen, což je nárůst o 64,4 procenta oproti loňskému roku. Podle zprávy jsou stále pozitivní čísla nových registrací ale v podstatě založena na zbývajících objednávkách z roku 2022. "Renault, Audi, Mercedes, dokonce i Porsche nebo Tesla – všude tam se dealeři nemohou zbavit svých elektromobilů. Aktuálně nic nenasvědčuje boomu minulých let," napsal Manager Magazin.
Pokles poptávky po elektromobilech je obzvláště výbušný u Volkswagenu. Na přelomu roku se stav zakázek pro závod na výrobu elektromobilů ve Zwickau stále pohyboval na téměř 300 000 vozech, počet objednávek se však aktuálně scvrkl na výrazně méně než polovinu. "Od ledna se silně zdráháme kupovat elektromobily bez ohledu na značku," uvedl prodejce Volkswagen Group.
Loni bylo na vozy Volkswagen ID.4 podáno 75 000 objednávek, z nichž ale necelých 20 000 zůstalo. Pokud se situace rychle nezlepší, bude v závodě Zwickau EV zrušena třetí směna. Už na konci června se objevila zpráva, že VW dočasně omezuje výrobu elektromobilů ve svém závodě v Emdenu.
Tezi, že propad objednávek elektromobilů způsobilo snížení ekologických bonusů však v článku podporují pouze čísla koncernu VW. Bez uvedení zdroje uvádí, že poptávka po vozu Porsche Taycan klesla v Německu také na polovinu, ale Taycan přitom nemá nárok na nákupní dotace, takže důvodem nemůže být jen jejich snížení. Některé média a experti připouštějí vnitří problémy koncernu, nikoliv globální.
VW CEO Thomas Schäfer expressed in a speech to managers his frustration with the declining demand for electric cars, stating that the company's vehicle business was "sick" and that "the roof is on fire."
— Alex (@alex_avoigt) July 12, 2023
Schäfer called his speech the "final wake-up call" and implemented an…
Například známý německý bloger, které se věnuje automobilovému průmyslu Alex píše, že "budil" německé automobilky už před pěti lety. Německý automobilový průmysl ztratil podle něho 5 let, aby mohl udělat správná rozhodnutí, a nyní, když si uvědomí svou neznalost, chamtivost a aroganci, někteří budou litovat, že ztratili 5 cenných let, které se nevrátí, napsal v souvislosti s pondělním "budíčkem" Thomas Schäfera.