NÁVRH EVROPSKÉ KOMISE

„Tohle fakt ne.“ Kupka ostře odmítá návrh EK na každoroční technickou u aut starších 10 let

NÁVRH EVROPSKÉ KOMISE
„Tohle fakt ne.“ Kupka ostře odmítá návrh EK na každoroční technickou u aut starších 10 let

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ostře odmítá návrh Evropské komise na každoroční technické kontroly aut starších deseti let. Označil to za byrokratický bič a zbytečnou zátěž pro občany. Vláda Petra Fialy (ODS) podle něj bude této změně aktivně bránit.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést pravidelné technické kontroly elektromobilů a rovněž roční kontroly starších automobilů a dodávek. Unijní exekutiva rovněž navrhuje zavést digitální osvědčení o registraci vozidla a zjednodušit přeshraniční sdílení údajů. Návrhy EK nyní posoudí Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje členské státy.

Cílem návrhu je podle komise zlepšit „bezpečnost silničního provozu a kvalitu ovzduší v celé EU“. Nová pravidla zohledňují narůstající počet elektromobilů na evropských silnicích a mají rovněž reagovat i na nově vznikající technologie. Současná pravidla byla naposledy aktualizována v roce 2014.

Ministr dopravy Martin Kupky na síti X ve vyjádření k návrhu napsal „tohle fakt ne“. „Auta starší deseti let každoročně na technickou? Rozhodně ne! Návrh Evropské komise na roční kontroly starších automobilů je byrokratický bič a zbytečná zátěž pro občany – časová i finanční. Jsme proti a budeme tomu aktivně bránit. Zbytečné regulace je třeba omezovat a nikoli rozmnožovat,“ uvedl Kupka.

„Díky novele silničního zákona, kterou v pátek podepsal prezident Petr Pavel, prodlužujeme od 1. července platnost evidenčních kontrol na dva roky. Chceme kvalitní síť kontrol bez chybujících nebo dokonce podvádějících stanic. Technická kontrola jednou za dva roky pak úplně stačí,“ dodal ministr.

Regulace z pera EK mají zavést „rozšířené kontroly, včetně pravidelných technických kontrol elektromobilů a pokročilých asistenčních systémů pro řidiče, roční kontroly starších automobilů a dodávek a pokročilé metody testování emisí, které by měly odhalit vozidla s vysokými emisemi, aby se snížilo znečištění jemnými částicemi“. Rovněž by mělo být zavedeno digitální osvědčení o registraci vozidla a usnadněny pravidelné technické kontroly pro osoby dočasně pobývající v jiné zemi Evropské unie. Roční prohlídky by se měly týkat osobních a dodávkových vozů starších deseti let.

„Evropská unie je pevně odhodlána snížit do roku 2030 úmrtnost a vážná zranění na silnicích o 50 procent,“ uvedl eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas. „Iniciativa představuje významný krok k tomu, aby byly naše silnice bezpečnější, vzduch čistší a občané měli snadnější život,“ dodal.

Nová pravidla by v letech 2026 až 2050 mohla podle odhadů zachránit přibližně 7000 životů a zabránit asi 65 000 vážným zraněním, uvedla unijní exekutiva. Konkrétně komise navrhuje revizi tří směrnic: o pravidelné technické kontrole vozidel, o registračních dokladech vozidla a o silniční kontrole užitkových vozidel.

„Čtvrteční návrh se zaměřuje na nebezpečná vozidla, která přispívají k nehodám, smrtelným úrazům a zraněním,“ uvedla EK. Současná pravidla by podle ní měla držet krok s technologickým pokrokem, což představují například asistenční systémy pro řidiče, a s rostoucí přítomností elektromobilů na silnicích. „Navíc vysoce znečišťující a hlučná vozidla, i když je jich relativně málo, jsou zodpovědná za nepoměrně větší podíl škodlivých emisí. Současná pravidla dostatečně neřeší znečištění ovzduší a hluk,“ dodala komise.

 

jkr

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.