Chtěla jsem zachránit tradiční řemeslo, vánoční ozdoby jsou umění, říká majitelka Zámku Loučeň a dílny Koulier
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Byznys, který má svůj vrchol jednou za rok, to je výroba vánočních ozdob, jak se plánuje? „Vrchol je jen jeden, výroba začíná s ročním předstihem, kdy plánujeme nové kolekce a vybíráme i barvu následujícího roku. Rok 2025 bude ve znamení mocha mousse,“ říká Kateřina Šrámková, majitelka sklářské manufaktury Koulier - výrobce ručně malovaných a foukaných vánočních ozdob, a také majitelka zámku Loučeň.
Český zákazník je prý věrný tradičním barvám a trendy u nás moc nefungují. „Lidé kupují ozdoby i přes celý rok, děláme exkurze a chceme, aby byla možnost nákupu i v lednu, máme i produkty na Velikonoce. Taky se ozdoby kupují jako svatební dary, nebo na nejrůznější výročí,“ komentuje Šrámková provoz firmy.
„Vánoční ozdoby jsou produkt udržitelný, do výroby jsme se pustili proto, že jsme chtěli zachránit tradiční řemeslo, naše ozdoby byly i na stromečku v Evropském parlamentu v době českého předsednictví,“ říká Šrámková. Výroba foukaných ozdob byla stříbro kraje, na zámku Loučeň se pravidelně funguje expozice příběh vánočního stromečku, kde pokračuje tradice českých ozdob. „Nechtěla jsem, aby lidé, kteří tohle řemeslo umí, přišli o práci,“ přibližuje majitelka Zámku Loučeň období vzniku její firmy. Nakonec ji ke startu vlastního byznysu donutilo uzavření jedné ze zbývajících výroben foukaných ozdob v Česku.
Start firmy zaplatili s manželem z rodinných prostředků, na byznys plán a pomoc bank prý nebyl prostor. „Ani dnes ještě nevím, jestli se z těch červených čísel letos dostaneme, stále prodáváme, ale až na konci roku si budeme moci říct, je to celé v plusu. Letošní rok určitě v plusu bude. Ale žene mě, že si vždycky můžeme říct, že meziročně jsme lepší.“
Mladí zákazníci podle Šrámkové chtějí často skleněné figurky, anděl je nejoblíbenější ozdoba a musí být vždy v sortimentu. Cesta k záchraně řemesla má podle Šrámkové tři milníky, firma musí přestat být v červených číslech, přijdou noví lidé a začnou se učit od mistrů, a ve finále je cílem Šrámkové to, aby všechny zaměstnance mohli nahradit mladí lidé se zájmem o obor.