ELEKTROMOBILY V EVROPĚ

„Německo ztrácí svůj význam země automobilů.“ Dotace, USA i Čína likvidují zájem o elektroauta

ELEKTROMOBILY V EVROPĚ
„Německo ztrácí svůj význam země automobilů.“ Dotace, USA i Čína likvidují zájem o elektroauta

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Německé automobilky, a především koncern Volkswagen, pod který patří i tuzemská Škoda Auto, v současné době řeší, co s upadající poptávkou po jejich elektromobilech. Evropský trh s osobními automobily si teď sice vede dobře, pozitivní čísla jsou ale tažena objednávkami z minulých let, zatímco aktuální zájem uvadá a Německo zaostává za americkou Teslou nebo čínskými konkurenty.

Celkový prodej aut v EU se podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) v červnu meziročně zvýšil o 17,8 procenta na 1,045 milionu vozů. Automobilový trh tak v unii vykázal růst jedenáctý měsíc za sebou. I prodej automobilů s plně elektrickým pohonem v EU se v červnu meziročně zvýšil zhruba o dvě třetiny na 158 252 vozů. Jejich tržní podíl tak stoupl na 15,1 procenta z 10,7 procenta před rokem.

Německo v potížích

Přesto německé automobilky jako Volkswagen zřejmě čeká horký podzim. „Ta čísla vypadají dobře, ale jsou ošemetná,“ cituje týdeník Zeit hlavního ekonoma Německého svazu automobilového průmyslu (VDA) Manuela Kallweita, Podle něj jde především o doběh objednávek z minulých let. Na nová auta se totiž po koronavirové pandemii v Evropě stále čeká i rok. Více jsme psali zde.

„V tomto kontextu se plus rychle mění v mínus: Čtyři miliony aut v letošním roce, to je o třetinu méně než v roce 2016, kdy z německých montážních linek sjelo téměř šest milionů nových vozů,“ komentuje Zeit dění na německém trhu. „Příchozí zakázky už nějakou dobu slábnou, což se plně projeví, až se odpracují ty nevyřízené,“ potvrzuje Kallweit z VDA.

„Německo ztrácí svůj význam jako země automobilů,“ dodává. „Budou tím trpět pracovní místa, odvody, ale také výzkum a vývoj.“

Důvodů, proč zájem o elektromobily slábne, může být více. Martin Gehring, vedoucí automobilového sektoru v poradenské společnosti Simon-Kucher, poukazuje především na omezení státních dotací na elektromobily. Od ledna letošního roku podpoří Německo nákup elektromobilu maximálně částkou 4 500 eur, zatímco do konce loňského roku činila dotace 6 000 eur plus podíl výrobce. Pobídky se navíc mají dále omezovat.

Podle Zdeňka Petzla, výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu v České republice, jsou státní dotace pro elektromobilitu stále klíčové. „Jsme přesvědčeni, že v současné fázi je systémová podpora čisté mobility ze strany vlád nadále nezbytná. Velmi dobrým příkladem je pozitivní opatření ministra Stanjury, konkrétně snížení daňové zátěže zaměstnance využívající služební vůz i pro osobní cesty,“ sdělil deníku Echo24.

Najednou moc drahá

Německá elektrická auta se tak najednou stávají příliš drahá na to, co mohou nabídnout. „Volkswagen Group nepřecenila poptávku po svých elektrických vozech, ale podcenila atraktivitu svých elektromobilů – jsou drahé a technologicky zaostávají za konkurencí. Za Teslou jsou vývojově minimálně dvě generace, za Číňany tak jednu až dvě generace,“ uvádí Vít Havelka z Institutu pro evropskou politiku EUROPEUM.

Například Volkswagen: ID.3, nejlevnější elektromobil, stojí přibližně 40 000 eur, tedy asi o 10 000 eur více než model Volkswagen Golf. „VW ID.3 stojí milion. Za to se dnes dá koupit třeba Volvo EX30 nebo Tesla Model 3. Tesla Model Y stojí méně než Škoda Enyaq nebo VW ID.4,“ komentuje Havelka.

Podle něj si nechaly evropské automobilky ujet vlak. „Myslím si, že ta hra je v současné době už dohraná a půjde už spíš o minimalizaci ztrát. Velký automobilový průmysl byl poměrně konzervativní a do jisté míry přesvědčen o tom, že Číňané nebudou schopni přijít s něčím revolučním. Zkrátka a dobře jednou za čas dochází u některých produktů k úplné změně a je otázka, jak to jsou firmy schopny zachytit,“ vysvětluje Havelka.

Druhým problémem pro německé automobilky je výroba baterií, která se v minulých letech masivně přesunula do Asie, zatímco západním firmám nepřipadalo perspektivní do ní investovat, dodává. „Je to tedy taková kombinace arogance a neschopnosti si připustit, že svět se mění,“ dodal.

V tuzemsku zatím nemají elektromobily takovou tradici. Auta na benzin měla vloni na prodejích skoro dvoutřetinový podíl, naftových bylo 26 procent a elektromobilů zhruba 2,6 procenta.

Jan Hrdlička