Ztrátě svobody vždy asistovala intelektuální elita
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Na HBO Max je stále možné vidět všechny čtyři série německého seriálu Babylon Berlín, který se odehrává na konci dvacátých a na začátku třicátých let minulého století v Německu. Jde o výjimečné filmové dílo s úžasnou výpravou ukazující módu té doby, podmanivě výtvarně zpracované, plné tónů swingu, vhledu do různých sociálních vrstev.
Seriál má až magickou atmosféru a mrazivě zachycuje nástup nacismu jako vyvrcholení rozdělení společnosti, které provázely pouliční války mezi anarchisty, komunisty a socialisty na jedné straně a nacionálními socialisty na té druhé. Uchvácení moci nacisty v Německu mělo i jiné kořeny, zakódované ve versailleském míru. A to zase pěkně vysvětluje historik Robert Gerwarth (měli jsme s ním v Echu před pěti lety rozhovor) v knize Poražení, známé i u nás, ale i Gerwarth popisuje nástup nových ideologií, s jejichž odkazem se potýkáme dodnes, a násilí mezi znesvářenými stranami.
Společenské napětí, pokud navíc narůstá, nemůže odeznít jen tak, neodejde samo. Nakonec stejně musí přijít konflikt a vítězný tábor poražené zadupe, nastolí tvrdý, často autoritářský režim. Zdrojem společenského napětí bývá pocit strachu a ohrožení, spor se vede o to, jestli je strach oprávněný a jak mu čelit. U nás je to strach z války a Ruska, v zemích na západ od nás to jsou zase důsledky nelegální migrace, která do evropských měst přináší nebývalé násilí a kriminalitu. Vlády nevědí, jak čelit novému ohrožení, které společnost rozkládá a znejisťuje.
Do toho stále doutnají kulturní války a tento jedovatý koktejl nezřízeně šíří sociální sítě. I vzdělaní lidé začínají ztrácet základní instinkty a sahají po jednoduchých řešeních, která vidí v zakazování a potlačování jakýchkoli jiných názorů, které zcela neodpovídají jejich pohledu na svět. Ale to také dobře známe z nedávné historie, nám nejbližší bylo většinové selhání elit a intelektuálů, od nichž se právě očekává kritická analýza jevů, když podlehli komunistické ideologii. Pozdní lítost ale křivdy nenapravila.
Václav Bělohradský nedávno v Echu přirovnal současný stav české společnosti k atmosféře temných padesátých let minulého století. Rezignace na nalézání řešení, sahání po mnohem jednodušších nástrojích v podobě represe vidíme dnes v Británii. V minulém vydání britský historik a komentátor Ed West přirovnal novou labouristickou vládu k anarchotyranii; a nebude proti ní odpor, protože podle Westa většina Britů nesnáší svobodu. Dokládá to například tím, že jen 20 % Britů za epidemie čínského viru odmítalo lockdowny.
K obětování svobody, včetně svobody projevu, bude ze strachu a znejistění docházet i u nás a už nyní to posvěcují intelektuální elity. Ve společnosti časem začínají převažovat ti, kteří nesvobodu a totalitu nezažili a jsou to pro ně jen pojmy z učebnic dějepisu. Nemají prožité časy nesvobody, a proto si se ztrátou svobody tak zahrávají, zvlášť když svoboda jiných může zvětšovat jejich strach a pocit ohrožení. Svoboda se snadno a rychle ztrácí, ale těžce se získává zpět.