Štědré dotace na elektroauta nabírají zpoždění. Stát se startem počítá až na jaře
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Velkorysá podpora nákupu elektromobilů, kterou k prosinci loňského roku zveřejnil stát, zatím ke zmatení některých neběží. Část veřejnosti totiž podle všeho nabyla dojmu, že firmy, jichž se výzva ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) týká, už mohou o dotace žádat. Podle banky, u níž se žádosti vyřizují, se ale počítá až s jarním datem.
„Také jsem se zajímal jako OSVČ o dotaci na elektromobily, když se o tom začalo psát v prosinci, pak jsem znovu poptával v lednu (...) Žádná dotace zatím není spuštěna. Ani podmínky na stránkách banky nejsou,“ přišel redakci jeden z podnětů od čtenářů.
Od prosince totiž běží výzva na podporu nákupu aut s elektrickým nebo vodíkovým pohonem a také pořízení a výstavbu dobíjecích stanic. Firmám na to kabinet Petra Fialy nabídne dotace, celkem budou moci podnikatelé získat až 1,95 miliardy korun. Program ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) nazvaný „Záruka Elektromobilita – I. výzva“ je financován z Národního plánu obnovy, tedy z fondů Evropské unie. To také znamená, že program si musí najít dost zájemců, jinak jej EU neproplatí.
Zatím nic
Jenže termín, od něhož bude Národní rozvojová banka (NRB), žádosti přijímat, je zatím neznámý. Nejdříve to mělo být od 1. ledna letošního roku. „Příjem žádostí očekáváme ve druhé polovině března 2024,“ uvedla pro Echo24 mluvčí banky Klára Vaníčková.
Podle ní je vždy nutné ještě předtím zajistit několik věcí. „Obecně platí, že před zahájením příjmu žádostí, je nejprve třeba uzavřít dohodu o financování, vyhlásit Výzvu k programu a následně navázat spolupráci s partnery (komerčními bankami a leasingovými společnostmi). Dohoda o financování mezi NRB a MPO byla uzavřena v úterý 2. ledna 2024 a výzva je zveřejněna. Aktuálně navazujeme spolupráci s partnery a připravujeme podpůrný IT systém. Jakmile budou tyto kroky dokončeny, začneme obratem žádosti přijímat,“ dodala Vaníčková.
Podmínky a výše dotací na elektroauta
Podpora bude poskytována formou bankovní záruky za komerční úvěr a finančním příspěvkem prostřednictvím rozvojové banky. Stát si od toho slibuje, že na financování dosáhnou i ti podnikatelé, kteří by si pořízení elektroauta nemohli sami dovolit. V případě samotných dotací by se podle ministerstva jednalo o příliš plošné opatření bez většího efektu.
NRB poskytne záruku podnikatelům za úvěr od financujícího subjektu, prostřednictvím kterého si vůz a dobíjecí stanici pořídí. Záruku lze poskytnout až do výše 70 procent jistiny. V případě pořízení například osobního vozu může rozvojová banka poskytnout záruku za úvěr od 300 tisíc do 1,5 milionu korun, uvádí ministerstvo.
„Vidíme dva hlavní důvody, proč firmy v Česku pořizují elektromobily. Motivují je dotace, které ale do spuštění tohoto programu nejsou k dispozici, a především možnost parkovat kdekoliv v Praze zdarma, tuto výhodu ale město plánuje brzy zrušit. Proto jsme se rozhodli využít možnost evropského financování a spustit výzvu na podporu elektromobility,“ uvedl pro web E15 vrchní ředitel sekce fondů EU Marian Piecha z ministerstva průmyslu a obchodu. Server o dotacích na elektromobily informoval jako první.
Maximální finanční příspěvek může být až 200 tisíc korun u osobních elektromobilů, 300 tisíc korun u nákladních či vodíkových vozů, a 50 až 150 tisíc korun u pořízení dobíjecích stanic dle typu a výkonu. V celkovém objemu je 1,65 miliardy korun z 1,95 miliardy určeno na samotné vozy, dalších 300 milionů pak na nabíječky.
Hranice pro proplacení
Program spadá pod Národní plán obnovy podporovaný prostředky Evropské unie. Podmínkou tak je, aby se takto podpořil prodej alespoň 4555 aut. Posléze MPO může požádat Evropskou komisi, aby finance proplatila.
Resort si je jistý, že potíže nenastanou. „Podání žádostí bude snadné, proto očekáváme, že se celá podpora rychle vyčerpá, pravděpodobně již v průběhu roku 2024,“ věří mluvčí MPO Petra Milcová.
Česko je pozadu
Česká republika nikdy nepatřila k baštám elektromobility. Podle nedávných dat Centra dopravního výzkumu pod ministerstvem dopravy bylo k 30. září 2023 v tuzemsku registrováno 20 323 osobních bateriových aut. V mezinárodním srovnání pak Česko skončilo v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel mezi zeměmi Evropské unie s 2,8 procenty, před Slovenskem na předposledním místě. Dlouhodobě také patříme k zemím s nejvyšším podílem vozů se spalovcími motory.
Během uplynulých devíti měsíců se ale počet bateriových aut zvýšil o 45 procent, kdy bylo registrováno 6 268 vozidel, a klasické elektromobily také získávají na popularitě vůči plug-in hybridům.
Klíčové dotace
Pomoci by mohly právě dotace, které mnozí označují za klíčový motivační prvek. Stalo se totiž v minulosti i ve státech západní Evropy, že zájem o elektromobily dramaticky spadl v momentě, kdy vlády pobídky zrušily nebo omezily. Příkladem bylo například Německo.
Podle Zdeňka Petzla, výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu, je pořád problémem především vyšší pořizovací cena, ale také tlaky na rychlý přechod k „zelenějším“ druhům pohonu. „Jsme přesvědčeni, že v současné fázi je systémová podpora čisté mobility ze strany vlád nadále nezbytná. Velmi dobrým příkladem je pozitivní opatření ministra Stanjury, konkrétně snížení daňové zátěže zaměstnance využívající služební vůz i pro osobní cesty,“ sdělil deníku Echo24.
S Petzlem částečně souhlasí generální ředitel české Kia Arnošt Barna. „Dotace na nákup elektromobilu je v této oblasti naprosto zásadní. Rychlejší rozvoj elektromobility na západních trzích byl mnohdy dán právě tím, že místní vlády nákup elektromobilů podpořily, a to většinou částkami mezi 100 a 300 tisíci korunami na jeden kus,“ uvedl v nedávném rozhovoru.
Podle něj je struktura trhu v Česku nicméně jiná než na Západě. „Z celkového trhu firemní zákazníci nakupují 75 procent automobilů a jen 25 procent si kupují jednotlivci ze svých zdaněných příjmů. Proto bych v našem případě považoval za klíčovou podporu nákupu elektromobilů pro firmy, protože se dá předpokládat, že soukromí uživatelé si najdou cestu k elektromobilům právě přes ojeté vozy, které si nejdříve pořídí firmy a po 3 až 5 letech tyto vozy vyřadí a umožní přístup k těmto vozům za rozumnou cenu běžným zákazníkům,“ dodává.