NÁVRH EVROPSKÉ KOMISE

Každoroční technická by Čechům výrazně prodražila vlastnictví starších aut

NÁVRH EVROPSKÉ KOMISE
Každoroční technická by Čechům výrazně prodražila vlastnictví starších aut

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Plán Evropské komise na to, že by auta starší deseti let měla podstupovat technickou kontrolu každý rok, prodraží řidičům vlastnictví staršího vozu. Nově by měli zaplatit souhrnně takřka čtyři miliardy korun za rok. Uvedl to hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Proti návrhu se nicméně ostře vymezil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) s tím, že proti němu bude aktivně bojovat.

Majitele nového vozu nyní čeká první povinná technická kontrola po čtyřech letech, následně ji pak musí podniknout každé dva roky. Majitelé ojetin rovnou nabíhají na pravidelný dvouletý cyklus povinných návštěv některé ze Stanic technické kontroly čili STK. To by se ale mohlo změnit už od příštího roku. Evropská komise totiž plánuje zavést pravidelné technické kontroly starších vozů a dodávek už v ročním cyklu.

Cílem návrhu je podle Evropské zlepšit „bezpečnost silničního provozu a kvalitu ovzduší v celé EU“. Nová pravidla zohledňují narůstající počet elektromobilů na evropských silnicích a mají rovněž reagovat i na nově vznikající technologie. Současná pravidla byla naposledy aktualizována v roce 2014.

Cena technické kontroly osobního auta se liší napříč Českem, vyšší bývá ve větších městech. „Jako prakticky vše ostatní v uplynulých letech znatelně vzrostla v důsledku mimořádné inflační vlny. Prakticky se tak už nedostane pod 1100 korun ani v těch nejodlehlejších místech,“ uvedl ekonom Kovanda v komentáři zaslaném redakci.

Pokud kontrola odhalí závadu, je třeba ji odstranit a na kontrolu tedy zajet znovu. Při návštěvě stejné Stanice technické kontroly je už však cena nižší než při první kontrole, pohybuje se podle Kovandy zhusta kolem 500 korun.

„Například v Praze začíná tato cena na úrovni 400 Kč, ale v Brně je dráže – cena opakované prohlídky začíná na 600 Kč. Přitom cena první návštěvy začíná ve dvou největších českých městech na 1200 Kč, ale třeba v Ostravě nebo v Plzni na 1110 Kč. Opakovaná prohlídka ve stejné STK vyjde v Ostravě i Plzni levněji, začíná na 300 Kč, než v Praze či Brně,“ uvádí ekonom s tím, že Brno se tak zdá být celkově nejdražším místem v Česku pro absolvování povinných technických kontrol, dokonce dražším než Praha.

Podle dat společnosti Cebia činil loni podíl aut starších deseti let v ČR zhruba 49 procent, což je i na poměry zemí Visegrádské čtyřky poměrně vysoké číslo (například na Slovensku daný podíl loni činil jen zhruba 30 procent).

Kupka: Je to byrokratický bič

Při celkovém počtu osobních vozů registrovaných v ČR, 6,7 milionu kusů, to podle Kovandy znamená, že povinné každoroční kontroly vozů by se mohly týkat zhruba 3,3 milionu osobních aut, pro něž nyní platí dvouletý cyklus. „Opatření Evropské komise by tak české motoristy stálo za rok v souhrnu minimálně dodatečné 3,8 miliardy, vyjdeme-li z nynější (ještě spíše nižší) ceny kontroly 1150 Kč. Samozřejmě, ve výpočtu nejsou zahrnuty dodávky, na něž se má opatření vztahovat také, ani cena opakované návštěvy STK,“ řekl ekonom.

Ministr dopravy Martin Kupky ve vyjádření k návrhu napsal „tohle fakt ne“. „Auta starší deseti let každoročně na technickou? Rozhodně ne! Návrh Evropské komise na roční kontroly starších automobilů je byrokratický bič a zbytečná zátěž pro občany – časová i finanční. Jsme proti a budeme tomu aktivně bránit. Zbytečné regulace je třeba omezovat a nikoli rozmnožovat,“ uvedl Kupka.

„Díky novele silničního zákona, kterou v pátek podepsal prezident Petr Pavel, prodlužujeme od 1. července platnost evidenčních kontrol na dva roky. Chceme kvalitní síť kontrol bez chybujících nebo dokonce podvádějících stanic. Technická kontrola jednou za dva roky pak úplně stačí,“ dodal ministr.

Regulace z pera EK mají zavést „rozšířené kontroly, včetně pravidelných technických kontrol elektromobilů a pokročilých asistenčních systémů pro řidiče, roční kontroly starších automobilů a dodávek a pokročilé metody testování emisí, které by měly odhalit vozidla s vysokými emisemi, aby se snížilo znečištění jemnými částicemi“. Rovněž by mělo být zavedeno digitální osvědčení o registraci vozidla a usnadněny pravidelné technické kontroly pro osoby dočasně pobývající v jiné zemi Evropské unie. Roční prohlídky by se měly týkat osobních a dodávkových vozů starších deseti let.

„Evropská unie je pevně odhodlána snížit do roku 2030 úmrtnost a vážná zranění na silnicích o 50 procent,“ uvedl eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas. „Iniciativa představuje významný krok k tomu, aby byly naše silnice bezpečnější, vzduch čistší a občané měli snadnější život,“ dodal.

 

jkr

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.