DOBÝVÁNÍ VESMÍRU

Muskův harmonogram osidlování Marsu: první let za dva roky, kolonie bude následovat

DOBÝVÁNÍ VESMÍRU
Muskův harmonogram osidlování Marsu: první let za dva roky, kolonie bude následovat

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Americký miliardář a majitel kosmické společnosti SpaceX Elon Musk se na jím vlastněné sociální síti X podělil o svůj plán lidské kolonizace Marsu. První cesta rakety SpaceX k rudé planetě podle něj započne již za dva roky.

"První rakety Starship odstartují za dva roky, kdy se otevře startovní okno mezi Zemí a Marsem," napsal ve svém příspěvku Musk. Tyto první lodě budou ještě bez posádky a budou mít za úkol otestovat hladké přistání na povrchu čtvrté planety Sluneční soustavy.

Právě Muskem zmíněná startovní okna udávají tempo meziplanetárního průzkumu. Mimo tato časová období se planety vůči sobě nachází v takové pozici, že se současnými technologiemi není možné se mezi nimi přemisťovat. V případě Země a Marsu se startovní okno otevře zhruba jednou za 26 měsíců, a to jen na pár týdnů.

Pokud nepilotované lety dopadnou dobře, za další dva roky bude podle Muska možné vyslat první expedice s lidskou posádkou. "Frekvence letů dále poroste exponenciálně, přičemž cílem bude zhruba do dvaceti let vybudovat soběstačné město," napsal.

Musk o SpaceX dlouhodobě prohlašuje, že jejím konečným cílem je vytvořit z člověka multiplanetární druh, přičemž kolonizace Marsu je v tomto ohledu první krok. Rozšíření lidstva za hranice své domovské planety pro Muska představuje záruku, pojistku, že kdyby na Zemi došlo k nějakému kataklyzmatu, civilizace bude pokračovat dál.

Podle Muska lze proveditelnost letů na Mars zredukovat na jediný technický problém. "Zda bude život multiplanetární, je v zásadě otázkou ceny, za kterou je možné na Mars dopravit tunu nákladu," napsal v dalším svém příspěvku. "V současné době doprava jedné tuny materiálu na povrch Marsu stojí přibližně miliardu dolarů. Aby bylo možné na planetě postavit soběstačné město, je toto číslo potřeba snížit na 100 tisíc dolarů za tunu, takže technologie se musí 10 000krát zlepšit. To je nesmírně obtížné, ale ne nemožné," věří Musk.

Právě na snižování ceny dopravy nákladu do vesmíru SpaceX založil svůj úspěch. Klíčový průlom v tomto ohledu přišel v roce 2015, kdy společnost dokázala přistát s prvním stupněm své rakety Falcon 9, který následně mohl být znovu využit pro další mise. Recyklace prvních stupňů se pro SpaceX rychle stala běžnou záležitostí, díky čemuž se firma stala nejlevnějším kosmickým dopravcem na světě. Ani po téměř deseti letech žádná jiná společnost nebo státní vesmírná agentura nedokáže postavit raketu schopnou dosáhnout oběžné dráhy, která by byla znovupoužitelná podobným způsobem.

Letos v červnu se SpaceX povedl další skok vpřed, kdy společnost provedla úspěšný test nového kosmického plavidla Starship. Na rozdíl od Falconu 9 je Starship znovupoužitelný celý - zpět na Zemi totiž dokáže přistát i druhý stupeň. A Musk doufá, že za pár let dosedne nejen zde.

, bra