ROZVOJ ELEKTROMOBILITY

Stát tlačí elektromobilitu, vypsal miliardovou dotaci na tisíce dobíjecích stanic

ROZVOJ ELEKTROMOBILITY
Stát tlačí elektromobilitu, vypsal miliardovou dotaci na tisíce dobíjecích stanic

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Stát opět nabízí dotace na výstavbu elektrostanic a dobíjecích bodů pro elektromobily. Ministerstvo dopravy tak chce podpořit rozvoj infrastruktury, která má být podle Evropské unie v Česku vzhledem k jeho poloze ve středu Evropy robustní. Podle některých dodavatelů elektřiny jsou cíle EU ambiciózní až příliš. Ministerstvo v současnosti vyhlásilo výzvy v hodnotě 1,2 miliardy korun. Očekává, že tak podpoří výstavbu tisíce nových stanic a nižší desetitisíce nabíjecích bodů.

Výzvy se týkají dotačního programu Doprava 3, celkem stát připravuje podporu ve výši 6 miliard. Část z těchto prostředků už posloužila k vybudování více jak 2000 nabíjecích bodů. Kolik jich bude nakonec vybudováno, ministerstvo přesně nekonkretizuje. „Vzhledem k tomu, že nevíme, o jaký typ dobíjecích stanic (zda těch běžných/rezidentních nebo spíše těch rychlých) se jedná, těžko se to přesně odhaduje. Předpokládáme však, že se bude celkově jednat o vyšší tisíce (ne-li nižší desetitisíce) dobíjecích bodů,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

V rámci balíčku Fit for 55 EU schválila směrnici o rozvoji infrastruktury u alternativních pohonů (AFIR), podle které má na hlavních evropských tazích pod zkratkou TEN-T být do roku 2026 každých šedesát kilometrů dostupné elektronabíjení o výkonu 400 kilowattů. V České republice se to týká především spojení mezi Prahou, Brnem a Ostravou. V roce 2030 budou muset být stojany rozmístěny ve stejné vzdálenosti i pro autobusovou a nákladní dopravu. K té je potřeba větší výkon nabíjecích stanic, a to až 2800 kilowattů.

Národní akční plán čisté mobility počítá s 19 000 až 35 000 dobíjecími body. V současnosti se v České republice nachází přes 2 300 dobíjecích stanic a přes 4 300 dobíjecích bodů.

Proto ministerstvo vypisuje štědré dotace. Podle mluvčího jsou mezi žadateli kromě distributorů elektřiny i města, samosprávy či mezinárodní investiční skupiny. Na podzim také stát schválil novelu liniového zákona, z kterého se stal zákon o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury. Novela podle ministerstva průmyslu a obchodu urychluje udílení povolení, což byl jeden z bodů, na který si dosavadní budovatelé infrastruktury stěžovali.

Pražská energetika podle svého mluvčího Martina Housky plánuje dotace využít k vybudování vyšších desítek dobíjecích stanic a rozšířit tak 660 dosud vybudovaných stanic. Společnost ČEZ loni postavila 144 dobíjecích stojanů, většina z nich má dva dobíjecí body. Svoji současnou síť 660 stojanů plánuje letos rozšířit o přibližně sto stojanů.

Peníze však nemíří jen na rozvoj infrastruktury pro elektromobily. Ministerstvo dopravy uvedlo, že v minulých letech už podpořilo výstavbu devíti vodíkových stanic a 18 LNG stanic. Celkem šlo na vodíkové stanice přes 300 milionů korun. Ministerstvo uvedlo, že v budoucnosti vypíše nové dotace i pro vodíkové stanice.

Společnost ČEZ pro Echo24 uvedla, že připravuje vlastní vodíkové řešení, kdy v okolí Mníšku pod Brdy bude dodávat vodík, vyrobený ve vodní elektrárně, 10 vodíkovým autobusům. „Busy budou čerpat vodík z plnicí stanice na 100% zelený vodík. ČEZ v rámci projektu vybuduje plnící stanici, elektrolyzér o příkonu 400 kW a dvojici zásobníků na vodík o celkovém objemu 190 m3,“ uvedl mluvčí ČEZ Martin Schreier.

max