ODKAZ AMERICKÉ MOTOROLY

Mobilní legenda chce zpátky na špičku. Cestu hledá přes telefony, které nejsou jako každý druhý

ODKAZ AMERICKÉ MOTOROLY
Mobilní legenda chce zpátky na špičku. Cestu hledá přes telefony, které nejsou jako každý druhý

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Kdysi ikonická firma, výrobce prvního moderního mobilního telefonu i průkopník vůbec nejzajímavějších designů včetně legendárního „véčka“ Razr. Americká Motorola vždy uměla být trochu jiná, a to i přesto, že už řadu let nepatří k nejvýraznějším jménům v průmyslu. Teď se ale pod vedením čínské technologické společnosti Lenovo snaží obnovit svou někdejší slávu a stát se třetím největším hráčem na světovém trhu, čímž by se zařadila k dnes tak populárním samsungům a iPhonům. Výkonný viceprezident Lenova Matthew Zielinski nedávno pro CNBC uvedl, že Lenovo věří, že se jim to podaří do tří let. „Vsadil bych se o výplatu, že do tří let budeme třetí na světě,“ řekl Zielinski.

Významné milníky

Společnost Motorola má dlouhou a bohatou historii, která sahá až do 21. září 1983, kdy uvedla na trh první komerčně dostupný mobilní telefon DynaTAC 8000x. Tento model, přezdívaný „cihla“ kvůli svým rozměrům a váze 800 gramů, se stal ikonickým příkladem počátků mobilní komunikace. Přestože jeho cena činila tehdy závratných 3995 dolarů, získal si popularitu a dokázal, že koncept mobilního telefonu má určitý potenciál.

Motorola začala s vývojem mobilního telefonu a potřebné infrastruktury již na přelomu 60. a 70. let minulého století. První funkční prototyp byl představen v roce 1973 a o deset let později se na trh dostal sériový model DynaTAC 8000x. Tento telefon se stal statusem pro bohaté a úspěšné profesionály a otevřel dveře pro další inovace v mobilním průmyslu.

V 80. a 90. letech byla Motorola jedním z lídrů na trhu mobilních telefonů. Modely jako MicroTAC a Razr se staly ikonickými produkty, které definovaly éru mobilní komunikace. Ultratenký skládací Razr, vyráběný mezi lety 2004 a 2007, se prodal v množství 130 milionů kusů a stal se jedním z nejúspěšnějších telefonů s rozevírací konstrukcí v historii.

Novodobá ofenzíva

Teď ale v odvětví mobilních telefonů nepatří k tak významným hráčům jako kdysi. Podle údajů společnosti Statista v roce 2021 dodala na trh asi 51 milionů přístrojů. Značku vlastní čínská společnosti Lenovo. Původní Motorola se v roce 2011 rozdělila na dva podniky – Motorola Mobility a Motorola Solutions. Mobilním telefonům se věnuje Motorola Mobility a přestože její mateřskou společností je Lenovo, firma sídlí v Chicagu. Motorola Solutions poskytuje telekomunikační zařízení, software a služby, sídlo má rovněž v Chicagu.

Lenovo společnost koupilo roce 2014 od Googlu. Je to největší výrobce osobních počítačů na světě a má s Motorolou nemalé plány. Zaměřuje se na posílení značky Motorola a její prosazení na trhu s prémiovými telefony, kde dominují Apple a Samsung. Firma to už před lety zkoušela s výměnnými moduly, které jejím telefonům dodaly například větší baterii nebo lepší fotoaparát, jedním ze skutečně klíčových ovšem byla až obnova modelu Motorola Razr v roce 2020, který klasické véčko přetvořil na dnes populární model s ohebným displejem.

Motorola a Lenovo měly podle společnosti Counterpoint Research ve třetím čtvrtletí na trhu společně podíl kolem čtyř procent, což z nich dělá osmého největšího hráče. Na některých trzích se jim však daří lépe, například v USA byla Motorola třetím největším prodejcem chytrých telefonů podle podílu na trhu. V Latinské Americe je Motorola druhým největším hráčem. A vůbes špatn se jm nevede ani v České republice.

Motorola se nyní snaží o expanzi a zvýšení podílu na klíčových trzích. Cílem je dosáhnout stabilního růstu a zvýšit podíl na trhu až na 10 procent v jednotlivých regionech, což přispěje ke globálnímu růstu. Jednou z hlavních strategických zemí je Indie, kde je Lenovo připraveno zvýšit výrobu v továrně ve městě Puduččéri.

Nedávno firma Motorola představila novou řadu chytrých telefonů Motorola Edge 50, která zahrnuje modely Edge 50 Ultra, Edge 50 Pro a Edge 50 Fusion. V receptu firmy se vlastně nic nemění – stále jde o to vytvářet telefony, které nebudou tak docela stejné jako každý druhý a budou klást důraz na neobvyklý design a zajímavé funkce.

Řada Edge 50 přináší inovace jako umělou inteligenci v kamerových systémech, případně zvláštní materiály jako pravé dřevo a kůže, kterými firma zaujala už u svého oblíbeného modelu Moto X. Klíčové je dále ultra rychlé nabíjení, které zvládle zcela prázdnou baterii nabít za ani ne 20 minut. Kromě nových chytrých telefonů Motorola také rozšiřuje svůj ekosystém zařízení o nová sluchátka a na obzoru je nová verze ohebného Razru. Motorola se tak pod vedením Lenova snaží o návrat na vrchol a její nové produkty ukazují, že na to chce jít spíše přes zajímavé zážitky.

Jan Hrdlička