SITUACE VE VOLKSWAGENU

Prodeji elektrovozů se nedaří. Volkswagen chystá propouštění, možná zavře továrnu v Belgii

SITUACE VE VOLKSWAGENU
Prodeji elektrovozů se nedaří. Volkswagen chystá propouštění, možná zavře továrnu v Belgii

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Automobilový gigant Volkswagen se ocitá uprostřed krize, kterou způsobily regulace Evropské unie, slabý prodej elektrovozů a vysoké náklady na výrobu vozidel. Německé automobilce hrozí pokuta od Evropské komise kolem 50 miliard korun za to, že se Volskwagenu nedaří přecházet na elektromobilitu. Podle zpravodajské agentury Reuters dokonce hrozí, že automobilka bude muset zavřít svoji továrnu Audi v Belgii právě kvůli mizerným prodejům elektromobilů. Bylo by to poprvé za 40 let, co by Volkswagen zavřel nějaký svůj závod. Kromě toho hrozí i rozsáhlé propouštění napříč koncernem.

Koncern Volkswagen Group, který zastřešuje automobilky jako je například Volkswagen, Škoda Auto, Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini nebo Bugatti Automobiles, nezavřela žádný svůj závod od roku 1988, kdy byl ukončen provoz továrny ve Westmoreland City v Pensylvánii.

Ekonom a senior analytik J&T Banky Pavel Ryska upozornil, že když se podíváme do několik let starých projekcí, tak se propad poptávky po elektrických vozech absolutně nepředpokládal. "Měla to být nepřetržitá a radostná expanze, poněkud vynucená povinným optimismem politiků, úředníků a pak i manažerů. Současný vývoj ukazuje destrukci kapitálu, kterou způsobuje vynucovaný přechod na elektromobilitu," podotýká Ryska v příspěvku na sociální síti X.

Automobilka nejdříve investovala miliardy eur do vývoje technologií a nového vybavení továren na výrobu elektrovozů, které se následně setkávají se slabou poptávkou. "Automobilka pak vynaloží nové miliardy eur na uzavření nebo relokaci závodu, neboť ten nedokáže generovat zisk. Ale ztráta není jen u výrobce. Tratí i zákazník, neboť jemu se zhoršil výběr a ceny," domnívá se ekonom.

Ryska doplnil, že některé cenově dostupné modely se spalovacími motory se natrvalo ruší právě kvůli tomu, aby se automobilka mohla přeorientovat na dražší elektrické modely. Volkswagen poznamenal, že náklady na hledání alternativního využití pro bruselský závod nebo jeho uzavření, stejně jako další neplánované výdaje, budou mít ve finančním roce 2024 dopad v celkové výši až 2,6 miliardy eur, píše agentura Reuters.

Podobné tvrzení zastává i hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. "Volkswagen v celé své dlouhé historii nikdy žádnou evropskou továrnu nezavřel. Naráží ovšem nejen na poměrně slabou poptávku po elektroautech, nýbrž i na vysoké náklady práce v Belgii. Ty jsou až zhruba trojnásobné v porovnání s těmi v Maďarsku, kde elektrovozy vyrábí úhlavní čínský rival Volkswagenu, automobilka BYD," připomíná Kovanda v souvislosti s továrnou v Bruselu.

Ekonom na sociálních sítích také napsal, že zatímco Peking si své čínské automobilky hýčká, tak Brusel své vlastní "eurounijní" automobilky chce "mohutně" pokutovat, což na jejich konkurenceschopnosti nepřidává. Bruselská továrna na elektrická SUV vyrábí luxusní automobily značky Audi, ročně vyprodukuje přes 50 tisíc vozidel a zaměstnává tři tisíce lidí. Ostatně i samotná automobilka Audi začátkem tohoto roku varovala, že prodeje za rok 2024 klesnou, jelikož se musí začít pracovat na zavedení nových modelů a snížení nákladů.

Bruselská fabrika se kromě toho potýkala také s dlouhodobými "strukturálními" problémy. Pokles prodejů elektromobilů tedy není tím jediným důvodem. Mezi další faktory se řadí již zmiňované vyšší platy zaměstnanců, logistické náklady či umístění továrny na okraji Bruselu. Belgický závod byl v únoru na dva týdnu uzavřen kvůli nedostatku součástek, což mělo za následek, že se čtvrtletní provozní zisk Volkswagenu snížil až o 20 procent. Podle zástupců společnosti Audi se o uzavření závodu zatím pouze mluví, ale nic není oficiálně potvrzené. Přesto je ale na stole debata o alternativním využití fabriky, poznamenává Reuters.

Dramatická situace v továrních halách z koncernu Volkswagen Group není ničím novým. To, že zde panuje silně a krajně napjatá situace potvrdil šéf odborů ve Škoda Auto Jaroslav Povšík před pár dny Hospodářským novinám. Podle vrchního odboráře to ve Volkswagenu vře a napříč koncernem se chystá rozsáhlé propuštění zaměstnanců. Týká se to rozsahu investic, cashflow, atraktivity modelů pro zákazníky a škobrtání ve vývoji softwaru, který brzdí celý koncern a oddaluje uvádění nových elektromobilů na trh, píše deník.

vhk

14. července 2024