Stavební náklady vyskočily o 40 procent. Hrozí prodražení metra D, varují svazy
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Po průmyslu nebo potravinářství se do větších problémů dostává i sektor stavebnictví. Podnikatelům v poslední době výrazně vzrostly náklady na výstavbu, ať už kvůli vyšším cenám energií, materiálů nebo stavebních prací. Řada projektů se tak pozastavuje. Komplikace mohou potkat i klíčové dopravní stavby v Praze – linku metra D či Pražský okruh.
Stavebnictví se má letos propadat. Může za to nejistota developerů, když se citelně zhoršuje kupní síla Čechů v době zdražování. „V tomto ohledu lze využít metodiku, kterou používá ÚRS (firma, která se zabývá oceňováním produkce - poz. red.) . Ta ukazuje, že od ledna 2021 došlo k nárůstu cen jen u stavebních materiálů o více než 40 %, a stále rostou,“ míní Tomáš Kadeřábek, ředitel Asociace developerů.
„Ceny stoupají již delší dobu, Covid, narušení distribučních sítí a nyní také agrese Ruska na Ukrajině situaci zhoršily. Je nedostatek stavebních materiálů. Je nedostatek stavebních produktů. Je problém s pracovní sílou. V posledních 24 měsících jsme svědky nárůstu cen, a bohužel nic nenasvědčuje tomu, že by se ceny mohly vrátit zpátky, nebo alespoň výrazně korigovat,“ vyjmenovává.
Jako před válkou už to nebude
Problém je to u výstavby nových bytů. Developeři raději projekt odloží, než aby v době zdražování prodávali pod cenou. Tytéž potíže podle oslovených asociací ale čekají i veřejné zakázky.
„To, že vzrostly ceny stavebních prací a materiálů, je zjednodušeně řečeno realita dnešní doby a nelze předpokládat, že by se v budoucnu vrátily na ‚předcovidovou a předválečnou‘ úroveň. Lze tedy očekávat, že se zvýšené náklady promítnou i do cen veřejných zakázek, tedy i do cen stavby důležitých, nutno dodat do budoucna vysoutěžených, pražských projektů,“ myslí si prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza.
Firmám navíc situaci ztěžují i nové normy, které musí dodržovat. Jednou z nich je problematika ESG ESG (kritéria pro udržitelné investování), která stavby prodražuje. „Platí tedy pravidlo, že čím déle se bude čekat, tím více to bude stát peněz. Bohužel nejen v případě pražských projektů, jako je metro D, ale například také v případě bytů,“ uvedl Kadeřábek.
Metro je stále prioritou, slibuje podnik
Pražský dopravní podnik ujišťuje, že zrovna rozšíření metra věnuje obzvláštní péči. „Na základě programového prohlášení nové Rady hlavního města Prahy i na základě jednání s novým panem 1. náměstkem pro oblast dopravy je stavba metra D nadále jednou z priorit vedení HMP v oblasti dopravy,“ uvádí vedoucí odboru komunikace dopravního podniku Daniel Šabík.
Stavba prvního úseku metra D začala letos v dubnu a předpokládaná cena úseku Pankrác – Nové Dvory je 24,6 miliardy Kč. Linka povede z Pankráce do Písnice a fungovat má začít koncem roku 2029. Nyní je hotov asi kilometr tunelů a začala stavba stanice Olbrachtova. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Celkové náklady by měly být při započtení inflace předběžně 52,09 miliardy korun.
„Každá velká a dlouhá investiční akce resp. stavba řeší problematiku inflace ve smluvním vztahu mezi investorem a zhotovitelem inflační doložkou nebo obdobným nástrojem. Ne jinak je tomu i v případě stavby metra D. V tuto chvíli nemáme žádnou informaci o tom, že by si HMP přálo zpomalit stávající výstavbu či přípravu navazujících úseků metra D,“ dodává Šabík.