DRAHÉ STAVĚNÍ

Stavební náklady vyskočily o 40 procent. Hrozí prodražení metra D, varují svazy

DRAHÉ STAVĚNÍ
Stavební náklady vyskočily o 40 procent. Hrozí prodražení metra D, varují svazy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Po průmyslu nebo potravinářství se do větších problémů dostává i sektor stavebnictví. Podnikatelům v poslední době výrazně vzrostly náklady na výstavbu, ať už kvůli vyšším cenám energií, materiálů nebo stavebních prací. Řada projektů se tak pozastavuje. Komplikace mohou potkat i klíčové dopravní stavby v Praze – linku metra D či Pražský okruh.

Stavebnictví se má letos propadat. Může za to nejistota developerů, když se citelně zhoršuje kupní síla Čechů v době zdražování. „V tomto ohledu lze využít metodiku, kterou používá ÚRS (firma, která se zabývá oceňováním produkce - poz. red.) . Ta ukazuje, že od ledna 2021 došlo k nárůstu cen jen u stavebních materiálů o více než 40 %, a stále rostou,“ míní Tomáš Kadeřábek, ředitel Asociace developerů.

„Ceny stoupají již delší dobu, Covid, narušení distribučních sítí a nyní také agrese Ruska na Ukrajině situaci zhoršily. Je nedostatek stavebních materiálů. Je nedostatek stavebních produktů. Je problém s pracovní sílou. V posledních 24 měsících jsme svědky nárůstu cen, a bohužel nic nenasvědčuje tomu, že by se ceny mohly vrátit zpátky, nebo alespoň výrazně korigovat,“ vyjmenovává.

Jako před válkou už to nebude

Problém je to u výstavby nových bytů. Developeři raději projekt odloží, než aby v době zdražování prodávali pod cenou. Tytéž potíže podle oslovených asociací ale čekají i veřejné zakázky.

„To, že vzrostly ceny stavebních prací a materiálů, je zjednodušeně řečeno realita dnešní doby a nelze předpokládat, že by se v budoucnu vrátily na ‚předcovidovou a předválečnou‘ úroveň. Lze tedy očekávat, že se zvýšené náklady promítnou i do cen veřejných zakázek, tedy i do cen stavby důležitých, nutno dodat do budoucna vysoutěžených, pražských projektů,“ myslí si prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza.

Firmám navíc situaci ztěžují i nové normy, které musí dodržovat. Jednou z nich je problematika ESG ESG (kritéria pro udržitelné investování), která stavby prodražuje. „Platí tedy pravidlo, že čím déle se bude čekat, tím více to bude stát peněz. Bohužel nejen v případě pražských projektů, jako je metro D, ale například také v případě bytů,“ uvedl Kadeřábek.

Metro je stále prioritou, slibuje podnik

Pražský dopravní podnik ujišťuje, že zrovna rozšíření metra věnuje obzvláštní péči. „Na základě programového prohlášení nové Rady hlavního města Prahy i na základě jednání s novým panem 1. náměstkem pro oblast dopravy je stavba metra D nadále jednou z priorit vedení HMP v oblasti dopravy,“ uvádí vedoucí odboru komunikace dopravního podniku Daniel Šabík.

Stavba prvního úseku metra D začala letos v dubnu a předpokládaná cena úseku Pankrác – Nové Dvory je 24,6 miliardy Kč. Linka povede z Pankráce do Písnice a fungovat má začít koncem roku 2029. Nyní je hotov asi kilometr tunelů a začala stavba stanice Olbrachtova. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Celkové náklady by měly být při započtení inflace předběžně 52,09 miliardy korun.

„Každá velká a dlouhá investiční akce resp. stavba řeší problematiku inflace ve smluvním vztahu mezi investorem a zhotovitelem inflační doložkou nebo obdobným nástrojem. Ne jinak je tomu i v případě stavby metra D. V tuto chvíli nemáme žádnou informaci o tom, že by si HMP přálo zpomalit stávající výstavbu či přípravu navazujících úseků metra D,“ dodává Šabík.

Jan Hrdlička

26. února 2023