K druhé řadě seriálu Odloučení

Mysterium kanceláře

K druhé řadě seriálu Odloučení
Mysterium kanceláře

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na Apple TV+ (v Česku i na Canal+) začala druhá řada seriálu Odloučení (Severance). V amerických médiích se píše, že to je ten nejlepší seriál, jaký je aktuálně na streamovacích platformách k vidění. Jistě, podobné superlativy jsou v současné kulturní publicistice používané značně inflačním způsobem, v případě Odloučení mi ale nepřijdou nemístné, i když v sestavování žebříčků a vyhlašování těch nej nej děl nevidím velký smysl. Troufám si ale tvrdit, že zrovna tento seriál by šlo jen velmi těžko udělat lépe a že je velice originální, přičemž ta originalita není nijak samoúčelná.

Autorům se podařilo vytvořit dobře prokreslený fantaskní svět a zasadit do něho příběh s tajemstvím, postupně publiku předkládat (často dost matoucí) náznaky a stopy, což určitý typ diváka může inspirovat k vymýšlení nejrůznějších teorií. Odloučení ale není seriál-rébus, jehož účelem je zabavit nadšené luštitele. Příběh jeho – dobře napsaných – postav má taky nějakou emocionální a snad i existenciální váhu, je to udivující a bizarní story, v níž ale rezonuje i něco velmi reálného.

V jeho základní premise je varianta klasického tématu dvojníka. Hlavní scenárista Dan Erickson měl kdysi úmorné kancelářské zaměstnání, ubíjelo ho tak, že ho jednou napadlo, jak moc by bylo lepší, kdyby v pracovní době mohl nějak vypnout svoje vědomí, v náměsíčném stavu si to odkroutit a probrat se až po odchodu. Z téhle představy Odloučení vyrostlo, obraz ubíjející absurdity soudobé korporátní existence je v seriálu výrazně přítomný. Autoři ale došli k něčemu o dost svébytnějšímu a snad i hlubšímu než jen k hyperbolickému a satirickému vyobrazení poměrů na současných pracovištích.

Mysteriózní firma Lumon Industries nabízí potenciálním zaměstnancům práci v modu odloučení. Po jakési proceduře se jejich životy rozdělí do dvou existencí. V práci si nebudou pamatovat, kým jsou v normálním životě, venku nebudou mít tušení, co dělali v práci. Fakticky se tak z jednotlivce stanou dva lidé – jeden člověk nikdy neopustí pracoviště, nemá vzpomínky na život před nástupem do Lumonu, druhý zná jenom hodiny prožité mimo kancelář. Ty dvě verze jedné osoby spolu nemohou nijak komunikovat, nemají ani tušení, co se s jejich druhým já děje. Lumon zároveň není firma v tradičním smyslu, připomíná spíš sektu, prostředí je tam absurdní, činnost lidí v něm postrádá zjevný smysl, včetně ekonomického. Zaměstnanci bloudí kulisami jakési byrokratické dystopie, v níž je možné narazit na ledacos surreálného či tajemného. Nějaký skrytý význam to všechno má, vězňům Lumonu to ale uniká. Hlavní postavou Odloučení je Mark Scout (Adam Scott), truchlící čerstvý vdovec, který v práci pro Lumon viděl způsob, jak se od svého žalu osvobodit. Jeho pracovní i soukromá verze ale narazí na stopy toho, že ve světě, kde žijí, něco zásadního neladí, a každá z nich se dá do vlastního pátrání.

Producentem a režisérem většiny dílů Odloučení je Ben Stiller, dřív známý jako představitel komediálních rolí ve filmech velice kolísavé kvality. V posledních letech se z něho ale stal také zajímavý televizní tvůrce, režíroval například temné vězeňské drama Útěk z vězení v Dannemoře. V Odloučení Stiller a jeho tým vystavěli dva svébytné, zneklidňující světy – labyrint bílých chodeb uvnitř budovy Lumonu a městečko Kier, v němž zaměstnanci firmy žijí po práci. Oba ty světy jsou lehce retro, současnost do nich doléhá jen vzdáleně, víc připomínají osmdesátá či devadesátá léta. Oba také něco skrývají a pátrání po utajeném smyslu toho všeho je v seriálu někdy velmi vzrušující. Hrdinové Odloučení (ve vedlejších rolích se objeví například John Turturro, Christopher Walken, Patricia Arquetteová a další, všichni výborní) však nejsou jen pouhými součástkami mechanismu zápletky, ale také výraznými dramatickými postavami. V nezvyklém světě krouží kolem nezvyklého tajemství a všechny si po svém kladou tu nejobyčejnější otázku: Kdo jsem?

Odloučení (USA, 2022–2025), 16 h., Apple TV+ a Canal+, hlavní scenárista: Dan Erickson, režie: Ben Stiller a další, hrají: Adam Scott, Patricia Arquetteová, John Turturro, Britt Lowerová další.

Diskuze

Komentáře jsou veřejně publikovány pod Vaší emailovou adresou. Pokud si nepřejete svoji adresu zveřejňovat, zaškrtněte políčko "Komentovat anonymně".