Velký slovenský herec jemného jména
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
V devadesáti letech zemřel Štefan Kvietik, velký slovenský herec – velký vzrůstem a velký ovšem i významem. Nejsem si jist, zda ještě pro mou generaci lidí středního věku jde o všeobecně známé jméno, bohužel. Ale pro generaci mých rodičů, která ještě s nostalgií vzpomíná na slovenské televizní pondělky, to jistě zásadní jméno bylo. Na druhou stranu, důležitý i pro mě byl Kvietikův výkon ve filmu (nebo seriálu, jak je komu libo) Tisícročná včela. Ve vzpomínkách trčí mi právě jeho výkon, nezpochybnitelný, nepřehlédnutelný tak, že dokonce i Michal Dočolomanský, jenž ve Včele ztvárnil Kvietikova bratra a jehož jsme znali z veseloher Oldřicha Lipského a Jiřího Brdečky, zůstal Kvietikem nezpochybnitelně zastíněn.
Především šlo o tvůrce s intenzivním smyslem pro patos – patos jako tvůrčí metodu i přístup ke světu. Kvietik dokázal dojímat sám sebe, uměl se pochválit, vyjádřit mínění o své ceně, ale abychom mu nekřivdili, svedl vzletně a s úctou hovořit také o druhých (samozřejmě především o umělcích). O natáčení zmíněného snímku Medená veža dokázal například říct: „Byli jsme k nebi blíž, než je zvykem, a já jsem intenzivně cítil po celý čas natáčení, že film a naše konání v něm se dějí se souhlasem nebes.“ Dříve by takové věty asi působily neutrálně, v některých érách dokonce přitažlivě, ale dnes je to vyjadřování neudržitelné. Svět se změnil. Na druhou stranu, z této Kvietikovy role ještě v 21. století žijí čeští gayové. Nepřeháním – pro ně v ní byl nepřekonatelný, obdivovali se mu, toužili po něm. (Patrně tedy též ženy.)
Sympaticky Štefan Kvietik hovořil o své politické posametové kariéře poslance (a dokonce prezidentského kandidáta) v tom smyslu, že samozřejmě v žádném případě nešlo o zásadní punkt jeho života, který by měl stát na prvním místě. Prostě to s odstupem vnímal věcně jako službu národu, i když mu prý přinesla zklamání. Ale pozor: jestliže patos, pak tedy národ – přesněji slovenský národ. Kvietik sice vždycky přiznával, že dostal dar působit profesně ve dvou jazycích, slovenštině a češtině, a tak ovlivňovat dvě kultury a dva národy. Vnímal to jako privilegium, možná v tom byla i nějaká víra ve smysluplnost českoslovenství. Přesto samozřejmě slovenství stálo výš – byl to ideál, českoslovenství ovlivněné nejen češstvím, ale především nespravedlivě, zato pravidelně přehlíženým slovenstvím.
Odcházení těchto výrazných českých a slovenských devadesátníků znamená definitivní sbohem za ideály znovuvzkříšeného poválečného Československa. Ta éra nadšení a zadostiučinění z obnovy státu, který měl dvěma národům ve střední Evropě přinést klid a prosperitu v národních jazycích, se už nevrátí.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.