KOMENTÁŘ Jiřího Peňáse

Stejnopohlavní partneři jsou nejlepší, ale manželství to není

KOMENTÁŘ Jiřího Peňáse
Stejnopohlavní partneři jsou nejlepší, ale manželství to není

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Manželství stejnopohlavních párů je bez ohledu na legislativu realita, kterou v téhle zemi žijí dozajista tisíce, spíš desetitisíce lidí. Lze předpokládat, že jsou na tom, pokud jde o kvalitu takového svazku, podobně jako nestejnopohlavní, i když osobně bych předpokládal, že líp, neboť jde často o lidi vzdělané, inteligentní a rozumné, v čemž převyšují průměr populace.

Stejnopohlavní člověk, když se s někým dá dohromady, to má obvykle promyšlenější než mnohý vyplašený heterosexuál, který někoho náhodou přivedl do jiného stavu. Nebo se žení/vdává proto, že se mu líbí udělat pěkný mejdan pro přátele a známé, který pak dá na Facebook.

U těch stejnopohlavních jde proto často o svazky stabilnější a trvanlivější, které by mnoha hetero mohly sloužit jako příklad. A to navíc soužití stejnopohlavního páru nenarušují obvyklé starosti s výchovou dětí, což je časté úskalí těch nestejnopohlavních. Lze zkrátka mít za to, že by manželství stejnopohlavních (dřív se říkalo homosexuálů a leseb) nic nemělo stát v cestě. Nemělo, jen by se to nemuselo jmenovat manželství.

Nutno říci, že manželství, tedy onen stav, který začíná obřadem, nazývaným svatba, je zásadní událost v jakékoli lidské kultuře, která se vyhrabala z divošského chaosu. Antropologové tomu říkají přechodový rituál, rite de passage, existuje v mnoha podobách ve skoro všech civilizacích a je spojen s jistými obřady a rituály, které té věci dávají smysl. A smysl té věci je v tom, že stadia života jsou spojena s nějakými stupni, které je nutno zdolávat, což není žádná hračka a nedá se to jen tak obejít.

Svatba sice vypadá jako nějaká nevinná slavnost nebo taková lepší zábava, ale ve skutečnosti to má něco společného s magií a mystikou, neboť se to točí kolem základních věcí života, jimiž je vždy početí, zrození, schopnost početí a nové zrození. To lze provádět samozřejmě divoce, jako to dělají zvířata (ale i ta mají své rituály), nebo jaksi „kulturně“, tedy s obřadem a za dozoru příslušných osob, šamanů nebo kněží.

Tím, že nevěsta a ženich vykonají jisté úkony a dají si slib, kterému šaman (nebo úředník) požehná, se legitimizuje jejich právo společně počít dítě, porodit ho (to může ovšem jen žena) a společně ho vychovávat. Proces, který vede k početí, přitom mohou neustále opakovat, aniž by jim bylo vytýkáno, že k početí nedošlo. Manželství je de facto legalizovaný sex s jednou osobou, se kterou jsme si slíbili, nejlépe proto, že ji milujeme, že budeme společně plodit děti. Takový slib má smysl ovšem jen u těch nestejnopohlavních: a to bez ohledu na to, jestli z toho nějaký potomek vzejde, nebo ne.

Samozřejmě že dneska už jsme dál. Po stovkách generací, které tomu, co je manželství, rozuměly v podstatě jasně, mají mnozí pocit, že manželství je vlastně něco jiného, taková forma ekonomicko-právního kamarádství plus ten sex, pokud je to ještě baví.

A je proto pravděpodobné, že manželství pro všechny projde, a možná je to i správně, neboť taková je doba a taková je společnost. Osobně bych to vlastně svým přátelům, kteří o to mají zájem, přál. Jen bych předpokládal, že i oni vědí, že manželství to není. Jsou na to dost moudří, aby to věděli.