EMISE AUTOMOBILŮ

Volkswagen či GM se bouří proti miliardovým pokutám. Biden přitvrzuje v zelených regulacích

Automobilkám v USA hrozí miliardové pokuty. - Shutterstock
EMISE AUTOMOBILŮ
Volkswagen či GM se bouří proti miliardovým pokutám. Biden přitvrzuje v zelených regulacích

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ve Spojených státech navrhuje administrativa výrazné zpřísnění regulací CAFE (Corporate average fuel economy), podle kterých automobilky musí u svých modelů splňovat několik parametrů, především spotřebu. Současný návrh zpřísnění by však v letech 2027 až 2031 vedl k výraznému zvýšení pokut za nesplnění nových předpisů. Podle odhadů asociace, která sdružuje významné automobilky, by v uvedeném období mohli výrobci pod novými regulacemi zaplatit až 14 miliard dolarů na pokutách. Například GM 6,5 miliardy, Chrysler 3 miliardy a evropský Volkswagen, který se finančně potýká s dopady aféry Dieselgate skoro miliardu dolarů. Informuje Reuters.

Spojené státy zavedly po ropné krizi v 70. letech regulace, které určují, kolik mílí musí osobní automobil vyrobený v USA ujet na jeden galon. V 80. letech se regulace ustálila kolem 27 mílích na galon (přibližně 9 litrů/100 kilometrů). Tyto regulace vydržely přibližně dvě desetiletí na stejné úrovni. Od roku 2010 se začaly zpřísňovat. Nyní Bidenova administrativa navrhuje nové zpřísnění, proti kterému se ostře vymezilo jedno z největších sdružení, Aliance pro inovace v automobilismu. To zastupuje zájmy například GM, Volkswagenu či Hyundai.

Regulace se postupně vyvíjely a kromě osobních automobilů platí pro větší automobily a nákladní vozy. Postupně se do nich začaly započítávat i emise motorů, nejen spotřebu. Zahrnují například i podíl domácího průmyslu při výrobě. V případě, že modely automobilky souhrnně tyto limity překročí, mohou zaplatit pokutu. Pokud se hodnocení výrobců ocitne pod limitem, získají kredity, které mohou uplatnit v letech, kdy limity překročí. Některé automobilky, které se například zaměřují na movitější klientelu byly ochotné pokuty platit, většinou se jednalo o desítky milionů dolarů ročně.

Současný návrh by však u řady automobilek vedl k miliardovým pokutám. Aliance pro inovace proto napsala vládě dopis, ve kterém označuje možné sankce za „alarmující“. Celkově by pokuty mohly dosáhnout 14 miliard dolarů. Separátní analýza asociace zaměřující se jen na „velkou trojku“ tedy automobilky GM, Ford a Chrysler odhadla náklady na 10 miliard dolarů.

„Množství automobilů a automobilek, které nesplní limity dané novou regulací, přesahuje rozumnou mez. Jednoduše řečeno regulace povede ke zvýšení nákladů pro zákazníky bez jakýchkoliv úspor v palivech či pro životní prostředí,“ uvádí sdružení v dopise. Odhaduje, že si kvůli pokutám zákazníci na novém vozidle připlatí až 3 000 dolarů (70 000 Kč). Zároveň varuje, že toto povede ke snížení prodeje automobilů v USA a k většímu stáří vozového parku.

„Automobilky mají možnost vyrábět elektromobily a pokutám se a regulacím se zcela vyhnout,“ uvedl Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu, který se na tvorbě nových pravidel podílí. Nejedná se o jediný americký vládní úřad, který tlačí automobilky do snížení emisí. Agentura pro ochranu životního prostředí nedávno navrhla, aby od roku 2032 muselo 67 % vyrobených automobilů být na elektřinu. Asociace tento návrh označila za „extrémistický a v minulosti nepředstavitelný“.

Opatření přichází v době, kdy v EU probíhá debata o normě Euro 7, která za výrazného přispění Česka byla výrazně zmírněna. Opatření by se však dotklo i evropských automobilek. Například jeden z největších výrobců na světě, německý koncern Volkswagen by byl nucen zaplatit přibližně miliardu dolarů. Nejedná se o první případ, ve kterém by Volkswagen musel kvůli emisím platit vysoké pokuty.

Americká agentura pro životní prostředí už v roce 2015 odhalila, že německý koncern, pod který spadají značky VW, Audi, Seat a Škoda, montoval do dieselových motorů s označením EA 189 TDI podvodný software. Zařízení umělo rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky snížilo. Celosvětově se Volkswagen k falšování laboratorních emisních testů přiznal.

Koncern podle dostupných informací vyplatil na pokutách, odškodném a programech zpětného odkupu přes 30 miliard eur. V Evropě probíhá ještě v současné době několik soudů kvůli této aféře.

max