ODKLADY ŠKOLNÍ DOCHÁZKY

Školní odklady v praxi: z rozmaru rodičů zůstává pozadu klidně i téměř třetina dětí

ODKLADY ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Školní odklady v praxi: z rozmaru rodičů zůstává pozadu klidně i téměř třetina dětí

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Vláda posvětila návrh, který má vyřešit absurdně vysoké počty odkladů povinné školní docházky. Na základní školu odchází o rok později dlouhodobě téměř čtvrtina dětí, tedy nižší desítky tisíc dětí. A to je jen průměr. V „rekordních“ krajích je to i téměř třetina. Důvody jsou přitom i podle odborníků jen v menšině racionální, z velké části jde o tlak rodičů. To má dopady na kapacity školského systému, zpoždění dětí ve studijním procesu i na trh práce.

Odborníci dlouhodobě upozorňují, že je v Česku zbytečně moc dětí, které do školy nastupují až v sedmi letech. Dlouhodobě jde už téměř o čtvrtinu a řeč je o ročnících, které mají kolem 100 tisíc dětí. Odklad povinné školní docházky mělo v minulém školním roce podle Českého statistického úřadu 22,3 procenta šestiletých dětí v Česku. Podle expertů by mělo jít o výjimečné opatření, které by se mohlo týkat asi dvou procent dětí. V rámci Evropské unie dosahují odklady většinou hodnot do 5 %. Podle všech ukazatelů se tak zdá, že není možné, aby k takové masivní míře odkladů docházelo z racionálních důvodů.

Dopady v návrzích reformních kroků popsala i Národní ekonomická rada vlády (NERV). „Pozdní nástupy na ZŠ zvyšují nároky na kapacity MŠ, zvyšují věk, kdy mladí lidé dokončují počáteční vzdělání ve školách a kdy vstupují na trh práce. To negativně dopadá na objem disponibilní pracovních sil, snižuje výběr daní a pojistného a prodlužuje nároky na rodičovské zázemí dětí,“ uvedl v doporučeních vládě NERV.

Mezi nejčastější důvody odkladů povinné školní docházky v Česku patří podle České školní inspekce celková nezralost, na druhém místě logopedické vady a poruchy řeči a celkový opožděný vývoj řeči. „Obecně bude za částí žádostí o odklad také snaha rodičů usnadnit dítěti začátek vzdělávání,“ uvedla inspekce. V některých případech může být podle ní za doporučením školy, aby rodiče požádali pro potomka o odklad, i snaha usnadnit si ve škole práci s dětmi, u kterých je zřejmé, že by mohly víc potřebovat individuální přístup.

Kromě výsledků vyšetření školským poradenským zařízením ovlivňují podle inspekce rozhodování o školní zralosti i podmínky v rodině, například stěhování či rozvod, nebo to, zda se děti narodily například o prázdninách. Vyplývá to podle ní z odpovědí poradenských zařízení.

Podíl sedmiletých a starších žáků z počtu nově přijatých do prvních tříd ZŠ byl v Česku ke konci loňského září nejvyšší v Olomouckém kraji, a to 28,06 procenta, a v Karlovarském kraji, kde to bylo 26,76 procenta. „Podíl u nás je vyšší, ale nemyslím, že bychom se nějak výrazně vymykali z celorepublikového trendu. Velká část odkladů je na přání rodičů, kteří se asi domnívají, že jejich děti budou mít nějakou výhodu, pokud půjdou do školy o rok později. Určitým řešením jsou přípravné ročníky, ale do nich chodí jen menší část dětí,“ řekl karlovarský krajský radní Jindřich Čermák.

Souvislost mezi odklady a sociálním složením obyvatel kraje není podle Čermáka přímá, i když se na nich také podepisuje. Velký podíl odkladů pak komplikují práci jak základním školám, které plánují výuku pro očekávaný počet dětí a pak čtvrtina z nich vůbec nenastoupí, ale také školkám, kde starší děti zůstávají a zabírají tak místo pro mladší děti, popisuje dopady množství odkladů Čermák.

Změny v posuzování odkladů by měly podle návrhu začít platit od září 2025, zavádět by se měly postupně podle věku dětí. Posunout se podle návrhu mají i zápisy do prvních tříd z dubna zpět na leden a únor. Odklad by mohly podle předkládaného návrhu dostat děti s chronickým onemocněním nebo například po úrazu, který vyžaduje dlouhodobou rehabilitaci, vyplývá z podkladů. Žádost o odklad by bylo podle návrhu potřeba doložit doporučením lékaře specialisty, například onkologa, nebo klinického psychologa, a školského poradenského zařízení. Pediatři by podle návrhu doporučení k odkladu dávat nemohli.

S doporučením k odkladu by podle návrhu musela poradna vydat i doporučení podpůrného opatření ke vzdělávání dítěte podle individuálního plánu. Zrušit by se měly dodatečné odklady, důvodem je nejednotnost udělování i jejich nadužívání, uvedli předkladatelé.

zdb

3. října 2024