ROZPOČET 2024

Zase více než čtvrt bilionový schodek. Jednání nekončí, Piráti zkoordinují postup se STAN

ROZPOČET 2024
Zase více než čtvrt bilionový schodek. Jednání nekončí, Piráti zkoordinují postup se STAN

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Deficit ve výši 252 miliard. Tak zní návrh rozpočtu, který vládě Petra Fialy (ODS) předložilo ministerstvo financí. Podle ministra Zbyňka Stanjury (ODS) se už výše schodku pravděpodobně měnit nebude, změny mohou nastat v jednotlivých kapitolách, jejichž přehled přináší deník Echo24. Změny požadují koaliční partneři, šéf Pirátů Ivan Bartoš deníku Echo24 sdělil, že proběhne společné jednání s hnutím STAN ohledně dalšího postupu. Vláda musí sněmovně předložit rozpočet sněmovně do konce září.

Rozpočet vládě předkládám se schodkem 252 miliard, na kterém je dohoda vládní koalice. Během září budou pokračovat politická jednání o výdajích jednotlivých kapitol, nicméně schodek rozpočtu by měl zůstat zachován. Vládou schválený finální návrh rozpočtu na rok 2024 tak představíme za necelé čtyři týdny,“ uvedl v pátek Stanjura. Jedná se o deficit o 20 procent vyšší než jeho verze, kterou vláda avizovala v květnu při představování konsolidačního balíčku. Představitelé koalice Spolu pro Echo24 už dříve řekli, že by chtěli deficit nižší, ideálně co nejblíže hranici 200 miliard korun (psali jsme zde).

Národní rozpočtová rada (NRR) považuje za velmi předčasné hodnotit nynější návrh. „Ten bude ještě předmětem dalšího jednání a jsou v něm možné či spíše pravděpodobné změny či úpravy. Pro NRR bude zásadní až to, v jaké podobě a s jakými parametry bude konečný návrh schválen vládou v září a předložen do Poslanecké sněmovny ČR,“ uvedla pro Echo24 NRR.

„U tohoto návrhu bude pak nutné posuzovat nejen schodek samotného státního rozpočtu, ale i dalších mimorozpočtových fondů, například Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), jejichž saldo se přímo propisuje do salda hospodaření celých veřejných financí,“ upozornila NRR. Na problematiku SFDI upozorňuje NRR opakovaně i v souvislosti s letošním rozpočtem.

„Všichni jsou strašně upnutí na to jedno číslo, my jsme na něj upnutí trochu méně, protože víme, že když vezmete 30 miliard na dopravní infrastrukturu a jenom je vyříznete ze státního rozpočtu a jenom je přendáte do vedlejšího mimorozpočtového fondu (SFDI), tak se vám s deficitem či dluhem veřejných financí vůbec nic nestane. Jenom to opticky pak vypadá, že všichni mluví o 295 miliardách, ačkoliv pro nás je to i tak 325 miliard,“ řekl pro Echo24 v květnu šéf NRR Mojmír Hampl v souvislosti s letošním rozpočtem.

Navrhovaná výše deficitu sklidila ostrou kritiku, sám Stanjura na sociálních sítích uvedl, že by si představoval schodek o 20 až 25 miliard nižší. Hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská na síti X uvedla, že návrh překračující 2,5 procenta HDP, posouvá zamýšlenou konsolidaci na samou spodní hranici nutného a potřebného. Exministr financí Miroslav Kalousek uvedl, že už se o žádnou konsolidaci nejedná.

Bartoš chce přísnost na agrokoncerny, Piráti budou jednat se STAN

Podle šéfa Pirátů a ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše žádná finální dohoda v tuto chvíli není a dál se jedná. „Je svolané jednání koalice Pirátů a Starostů, kde si řekneme další společný postup. Ministerstvo financí totiž navrhuje škrtat v oblastech, které ovlivňují každodenní život běžného člověka a jeho kvalitu. Zasaženy jsou oblasti vzdělávání, bydlení i peníze pro lidi v regionech a obcích, které kvůli své poloze, velikosti či nějakému strukturálnímu problému strádají,“ řekl pro Echo24 Bartoš.

„Ostatně pomoc těmto lokalitám, kde žije skoro čtvrtina občanů České republiky, jsme skrze národní programy s vládou slíbili i na našem výjezdním zasedání na Jesenicku. Takový postup by se nám přitom mohl velmi vymstít. Podcenění těchto oblastí by v konečném důsledku společnost poškodilo a dlouhodobě generovalo ještě vyšší náklady pro státní rozpočet. Nechceme žít na úkor budoucích generací,“ uvedl Bartoš s tím, že ozdravení financí se musí dělat citlivě a promyšleně a naopak investovat do strategických oblastí.

„Výrazně rozpočtově přísnější bychom naopak měli být směrem k podpoře velkých firem či agrokoncernů. Ostatně takto byl prezentován i úsporný přístup v dotační politice. Toto bych chtěl v budoucích jednáních, než vláda předloží rozpočet do sněmovny, zohlednit,“ řekl redakci Bartoš. Ohledně úspor na provozu a platech se MMR podle něj řídí dohodou o objemu 2 %. „I v této otázce je třeba počkat na finální dohodu o státním rozpočtu na příští rok,“ řekl Bartoš.

Podle prvního místopředsedy hnutí STAN Lukáše Vlčka se ještě o výsledném návrhu, který půjde do sněmovny, bude jednat. Postoj hnutí, o němž deník Echo24 psal zde, je takový, že vyšší ale cíleně utracený schodek je lepší, než za každou cenu deficit nižší. „Nám jde primárně o to, jakou ten rozpočet má strukturu, na co stát prostředky vynakládá a aby se snižoval strukturální schodek. Chceme, aby peníze směřovaly k něčemu, co má vyšší přidanou hodnotu. Ať jsou to investice, ale za nás hlavně otázka školství a vzdělávání obecně,“ řekl pro Echo24 Vlček.

„Mě konkrétně zajímá snížení příjmů o 1,6 procenta, ale celé to ještě bude na nějakou debatu. Nás zajímá samotné složení, máme tady řadu závazných výdajů, které nově schválila sněmovna. Ať už to jsou dvě procenta HDP na obranu, ale také 130 procent průměrné mzdy pro pedagogy. My tu pedagogickou stránku věci chápeme jako sice mandatorní, ale také investiční část rozpočtu, která v budoucnu přinese velké výhody,“ dodal Vlček.

V tabulce níže jsou vidět rozpočty jednotlivých kapitol. Nejvyšší kapitolou je tradičně ta ministerstva práce a sociálních věcí. I ministr Marian Jurečka (KDU-ČSL) nicméně uvedl, že ve své kapitole rozhodně bude ještě během září požadovat změny.

Kapitola Návrh rozpočtu 2024 Schválený rozpočet 2023 Index 2024/2023
Kancelář prezidenta republiky 421 655,097 431 517,595 0,977
Poslanecká sněmovna Parlamentu 1 501 576,393 1 552 674,530 0,967
Senát Parlamentu 662 206,891 661 350,102 1,001
Úřad vlády České republiky 1 155 453,039 1 403 335,781 0,823
Bezpečnostní informační služba 2 149 787,270 2 227 190,270 0,965
Ministerstvo zahraničních věcí 9 984 584,185 9 999 525,244 0,998
Ministerstvo obrany 151 181 002,791 111 808 740,647 1,352
Národní bezpečnostní úřad 313 067,665 332 031,158 0,942
Kancelář veřejného ochránce práv 153 400,504 162 239,700 0,945
Ministerstvo financí 23 469 044,512 23 959 621,516 0,979
Ministerstvo práce a sociálních věcí 926 539 123,911 899 423 653,905 1,030
Ministerstvo vnitra 97 446 613,586 99 733,224.285 0,977
Ministerstvo životního prostředí 20 897 669,598 19 824 751,417 1,054
Ministerstvo pro místní rozvoj 12 201 943,697 22 548 519,295 0,541
Grantová agentura České republiky 4 600 000,000 4 657 413,025 0,987
Ministerstvo průmyslu a obchodu 39 696 835,293 53.790,687.885 0,737
Ministerstvo dopravy 96 225 193,639 112.700,866.821 0,853
Český telekomunikační úřad 2 433 439.405 2.222,277.137 1,095
Ministerstvo zemědělství 52 707,002.714 57.485,751.119 0,916
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 253 417,835.932 265.023,032.191 0,956
Ministerstvo kultury 16 577 671,049 18.512,591.071 0,895
Ministerstvo zdravotnictví 11 450 526,881 15.592,522.966 0,734
Ministerstvo spravedlnosti 35 764 750,649 36.537,616.335 0,978
Úřad pro ochranu osobních údajů 186 277,988 189,695.700 0,981
Úřad průmyslového vlastnictví 209 310,508 232,509.280 0,900
Český statistický úřad 1 168 359,292 1.374,418.368 0,850
Český úřad zeměměřický a katastrální 3 742 789,405 3.905,601.998 0,958
Český báňský úřad 176 621,670 189,507.591 0,932
Energetický regulační úřad 308 560,991 306,643.922 1,006
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 259 966,340 273,353.093 0,951
Ústav pro studium totalitních režimů 187 422,525 193,808,789 0,967
Ústavní soud 242 300,618 241,412.885 1,003
Úřad Národní rozpočtové rady 25 688,149 26,286.994 0,977
Akademie věd České republiky 7 249 403,785 7.177,502.810 1,010
Národní sportovní agentura 5 204 453,648 6.908,296.695 0,753
Digitální a informační agentura 1 997 225,525 0 -
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí 33 354,153 33 383,441 0,999
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 72 045,731 74,917.734 0,961
Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře 22 354,064 23,319.886 0,958
Správa státních hmotných rezerv 3 672 734,868 3.778,578.416 0,971
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 486 157,965 472,955.196 1,027
Generální inspekce bezpečnostních sborů 518 471,853 519,503.730 0,998
Technologická agentura České republiky 5 290 034,679 6.327,572.010 0,836
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost 680 947,413 616,610.013 1,1043
Nejvyšší kontrolní úřad 590 376,060 630,992.091 0,935
Státní dluh 94 966 880,286 69.966,880.286 1,357
Operace státních finančních aktiv 10 000,000 380,000.000 0,026
Všeobecná pokladní správa 284 984 728,247 358.519,256.425 0,794
CELKEM 2 173 236 850,464 2,222.954,141.348 0,977

Jan Křovák