ČEKÁNÍ NA STÍHAČKY

Výcvik pilotů i zastaralé letiště. Co zdržuje dodávky F-35

ČEKÁNÍ NA STÍHAČKY
Výcvik pilotů i zastaralé letiště. Co zdržuje dodávky F-35

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

První stíhačky F-35 by mohla česká armáda dostat i dříve než v roce 2031. Původně se dokonce mluvilo o termínu dodání už v roce 2027. Cestu stíhaček do Česka ale zdrží rekonstrukce základny v Čáslavi i samotný výcvik pilotů, který proběhne na českých letounech ve Spojených státech.

Jde o nejdražší armádní zakázku v moderních českých dějinách. Stát má za 24 letounů F-35 Lightning II zaplatit více než 120 miliard korun. Dalších zhruba 44 miliard korun zaplatí ministerstvo obrany za potřebnou rekonstrukci a modernizaci letecké základny v Čáslavi, odkud nyní létají piloti na pronajatých gripenech. Pro letouny 5. generace je ale nevyhovující.

„Peníze, které zaplatíme v ČR ve výši 44 miliard korun, půjdou zejména na stavební úpravy základny v Čáslavi, na palivo, přípravu personálu a samozřejmě odvedeme DPH. Dohromady tedy předpokládám, že za projekt do roku 2034 zaplatíme 150 miliard korun. Bavíme se o veškerých nákladech, protože jsme od počátku projekt připravovali takto komplexně,” uvedla ministryně Černochová (ODS). A dodala, že ačkoli jde v součtu o vysokou částku, v průměru bude činit necelých sedm a půl procenta plánovaných výdajů na obranu.

Nákup stíhaček proběhne formou mezivládní dohody, v případě modernizace základny se ale už počítá se standardním výběrovým řízením a povolovacími procesy, jako je vydání stavebního povolení a posouzení vlivu na životní prostředí, což může přestavbu letiště zásadně zbrzdit. V Česku běžně získání stavebního povolení trvá několik let. Rekonstrukcí musí projít vzletová, přistávací i pojezdová dráha, které byly vybudovány už v 50. letech minulého století.

Česká strana bude moci letouny převzít navíc až ve chvíli, kdy naši piloti projdou potřebným výcvikem ve Spojených státech. Na svých stíhačkách nás ale, stejně jako Poláky a další země, kteří na F-35 čekají, americká armáda cvičit nenechá. Budeme tak muset počkat, až budou naše první stroje na světě. Výcvik pilotů tedy začne probíhat nejdříve v roce 2027 a první stroje by do ČR mohly být dodány kolem roku 2031, ovšem za předpokladu, že do té doby projde čáslavská základna proměnou.

Nepůjde rozhodně o běžnou stavbu. Američané si kladou vysoké požadavky například na zabezpečení hangárů. Důvodem je hlavně ochrana technologií, kterými F-35 jako jedno z mála letadel disponuje.

Česká armáda si loni vybrala americké stíhačky F-35 jako nástupce 14 švédských JAS-39 Gripen, které máme pronajaté od Švédského království do roku 2027. A vláda nákup posléze posvětila. Podle vyjádření ministerstva obrany ale resort aktuálně jedná o dalším prodloužení pronájmu švédských gripenů do doby, než letectvo obdrží americké stíhačky. Více jsme psali zde. Plných operačních schopností mají dvě letky F-35 dosáhnout až v roce 2035, kdy by měly být dodány poslední stroje.

 

Jakub Fujáček

25. října 2023