Jak Bartošovy eDoklady „sestřelily“ státní informační systém. Selhalo ověřování totožnosti
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Problémy s eRecepty v souvislosti se spuštěním aplikace eDoklady rezonovaly v úterý a ve středu v debatách na sociálních sítích. O problémech s vyzvedáváním léků v lékárnách informoval Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL), Digitální a informační agentura (DIA) ale odmítá, že by za tím stálo spuštění aplikace eDoklady, komplikace nezaznamenaly ani lékárny. Národní identitní autorita (NIA) ale na zátěž v podobě eDokladů připravená nebyla. Spuštění aplikace eDoklady o víkendu oslavoval ministr pro místní rozvoj, vicepremiér pro digitalizaci a předseda Pirátů Ivan Bartoš.
„My jsme v úterý udělali analýzu hned potom, co se informace objevila. Samozřejmě přiznáváme problém s Národní identitní autoritou (NIA), s tím přihlášením Identity občana, který bohužel trval už od pátečního večera,” uvedla pro Echo24 mluvčí DIA Anna-Marie Lichtenbergová. Technici z DIA podle ní celý víkend pracovali na nápravě a snažili se posílit přihlašování prostřednictvím Identity občana. V úterý byla ale podle ní NIA, která přihlášení přes Identitu občana zprostředkovává, téměř bez problému.
Problém nastal podle Lichtenbergové mezi 11. a 13. hodinou, kdy se jedné čtvrtině uživatelů nepodařilo na první pokus přihlásit, na druhý to už ale šlo bez problému. Problém byl ale podle ní pouze s přihlašováním do systému eReceptů. „Nikoliv, že by vám nepřišla SMS zpráva s QR kódem a eReceptem, s tím problém vůbec nebyl,” uvedla Lichtenbergová. Problémy s výdejem léků nezaznamenaly ani lékárny. „V úterý mi dokonce volal tiskový mluvčí lékáren Dr. Max a říkal mi, že mu neustále volají novináři, ale oni žádný problém s vydáváním léků na eRecept neevidují,” uvedla Lichtenbergová.
SÚKL ale informoval o tom, že problém byl i s výdejem léků na recept prostřednictvím občanského průkazu, tedy bez QR kódu zaslaného v SMS zprávě. „V souvislosti se spuštěním mobilní aplikace eDoklady je aktuálně téměř nedostupná identifikace osoby v základních registrech a Identitou občana. Vzhledem k tomu, že tuto identifikaci využívá i systém eRecept (vyzvednutí léků prostřednictvím dokladu totožnosti, přihlášení se do aplikací eRecept), tak aktuální nedostupnost identifikačního prostředku způsobuje problémy i zde,“ informoval v úterý SÚKL.
V případě výdeje léků na občanský průkaz by tak nešlo o problém s Identitou občana, ale o chybu Informačního systému základních registrů. „Jenže to jsme v úterý prověřovali a nenašli jsme tam jediný problém, celý včerejšek byl tento systém naprosto bez problému jak u nás, tak na ministerstvu vnitra, kteří mají pod sebou evidenci občanských průkazů,” vysvětlila mluvčí DIA.
Jedinou chybu na svých serverech zaznamenala DIA podle Lichtenbergové v pondělí. „Chybu jsme na základních registrech zaznamenali v pondělí v podvečer, protože odtamtud ve stejnou chvíli získávají informace jak eDoklady, tak například banky. Takže se mohlo stát, že například v tu chvíli přišlo více lidí do lékárny. Ale v úterý jsme žádnou chybu neevidovali,” uvedla s tím, že Digitální a informační agentuře se v souvislosti s nějakými výpadky nikdo přímo neozval. „Víme ale, že v pondělní podvečer byl problém na evidenci občanských průkazů, kdy polovina těch požadavků na zisk informací zůstala bez odezvy a podařilo se informace získat až na několikátý pokus,” dodala Lichtenbergová k případným výpadkům systému eReceptů. Kolem úterní 17. hodiny SÚKL na svém webu uvedl, že už problémy s výdejem léků na recept s občanským průkazem neeviduje.
Objevily se i informace, že by přetížení systémů kvůli aplikaci eDoklady mohlo i za úterní výpadek webů ministerstva práce a sociálních věcí, včetně klientského portálu Jenda. Mluvčí MPSV Kateřina Procházková ale ve středu pro Echo24 potvrdila, že v tomto případě se jednalo „pouze“ o útok hackerů, o kterém MPSV informovalo již v úterý.
Problematická NIA a ověřování totožnosti
V souvislosti se spuštění aplikace eDoklady eviduje DIA již od pátku problémy s přihlášením prostřednictvím Identity občana do Portálu občana, to nefungovalo z důvodu přetížení centrálních evidencí, konkrétně evidence občanských průkazů a pasů. Problémy byly zejména se zobrazením fotografie a údajů o občanských průkazech. DIA tak dočasně vypnula stahování údajů ze zmíněných evidencí do Portálu občana a uživatelé je tam tak dočasně neuvidí.
K narušení fungování Portálu občana došlo až po spuštění aplikace eDoklady, do té doby se takové problémy nejevili. Podle dřívějších informací DIA neočekávala tak velký zájem občanů o užívání aplikace, která se v současné době dá využít pouze na ministerstvech a správních úřadech, a systém nebyl na takhle velký nápor připraven.
„Problém je v Národní identitní autoritě (NIA), což je systém online ověřování totožnosti. Architektura toho systému není postavena na takhle obrovskou zátěž, protože byl stavěný na zátěž, která se v té době předpokládala a ono to dosud fungovalo,” uvedla Lichtenbergová. S postupem digitalizace a s tím, jak všechny služby fungují online, se aktuálně řeší obnova systému NIA. „Ukázalo se, že je to velká věc a je potřeba to nějak změnit,” dodala mluvčí DIA. Posílení se ale i podle dřívějších vyjádření představitelů DIA neočekává dříve než v příštím roce.
Aplikace eDoklady, která zatím nahrazuje pouze fyzickou podobu občanského průkazu, se v České republice může používat od 20. ledna. Lidé ji zatím mohou využít pouze na prokázání totožnosti na ústředních správních úřadech. Od července by se její využití mělo rozšířit o úřady jako je Česká správa sociálního zabezpečení, úřad práce, finanční, živnostenský nebo katastrální úřad a také o policii a soudy. Od ledna 2025 by se pak měla dát využít v ostatních státních orgánech, ale i v bankách zdravotních pojišťovnách, nebo v obchodech či restauracích.