Otřesy v Seatu nás neohrožují. Budeme vyrábět diesely i benziny, slibuje česká Škoda
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Automobilovým světem na počátku týdne prolétla zpráva o tom, že španělská automobilka Seat, která je součástí koncernu Volkswagen, přestane vyrábět klasické automobily a namísto toho se zaměří na elektromobily značky Cupra. Záměr majitelů vyvolal diskuzi o budoucnosti menších značek spadajících pod Volkswagen včetně tuzemské Škody Auto. České zastoupení nicméně ubezpečuje, že mladoboleslavskou firmu podobný osud nečeká. Podle něj má Škoda nadále nabízet modely se všemi typy pohonů.
Novou roli Seatu oznámil v rozhovoru s britským automobilovým časopisem Autocar na mnichovském autosalonu IAA Mobility. „Budoucnost Seatu je Cupra,“ řekl řekl šéf značky VW Thomas Schäfer na dotaz o budoucnosti Seatu.
Stávající modely Seat se budou vyrábět do konce svého životního cyklu, což by mohlo být zhruba do konce tohoto desetiletí. V budoucnu bude mít značka novou roli. Seat by se pravděpodobně mohl zaměřit na jiné dopravní prostředky a řešení mobility, například na elektrické koloběžky. Začal s tím již u modelu Seat Mó. Jednou z možností je i zaměření na malá auta.
Schäfer uvedl, že investovat do Seatu i do Cupry jako hlavních značek by bylo neúnosné a že ziskový potenciál u Cupry je mnohem větší. Proto Volkswagen bude výrazně investovat do Cupry.
Škodovky zůstanou i s benzinem
Podle mluvčího Škody Auto Tomáše Kotery česká automobilka nyní k ničemu podobnému nesměřuje. „Vyloučení Škoda Auto z výroby osobních automobilů se v žádném případě nechystá. Naopak, Škoda Auto bude již brzy nabízet nejrozmanitější portfolio ve své historii, které obsáhne to nejlepší z obou světů: šest plně elektrických modelů, stejně jako vozy s vysoce účinnými moderními spalovacími motory,“ uvedl na dotaz deníku Echo24.
Škoda se v dohledné době chystá představit nové generace modelů Superb a Kodiaq. „Oba budou dostupné s benzinovými, dieselovými či plug-in hybridními pohony. Následovat bude modernizace modelu Octavia a dále nový plně elektrický Elroq v roce 2024,“ dodává Kotera. Podle něj se Škoda chce dále zaměřovat na různé zákazníky, kteří preferují různý typ pohonů.
Nová Cupra
Značka Cupra začínala jako část Seatu, ale přešla na výrobu vlastních modelů. Po modelu Cupra Formentor přichází Cupra Tavascan. Kromě toho firma předvedla nový hatchback z konceptu nazvaného Cupra UrbanRebel a sportovní vůz Cupra DarkRebel.
Sériová verze modelu z konceptu UrbanRebel se bude jmenovat Raval a začne se vyrábět v roce 2025 v závodě Seatu ve španělském Martorellu, spolu se svými platformovými dvojčaty z dalších značek Volkswagen Group, včetně modelu Volkswagen ID 2.
Investice do výroby v Martorellu podle Schäfera ukazuje, že Volkswagen chce zůstat ve Španělsku. To potvrdila rovněž investice do nové továrny na baterie pro elektromobily ve Valencii.
Budoucnost Škody
V minulých měsících přitom běžely spekulace o tom, co se s tuzemskou automobilkou může dít dál. Němečtí nadřízení měli podle dřívějších spekulací České republice určit roli hlavní výrobny spalovacích motorů, mladoboleslavská automobilka se ve svém vyjádření ale proti tomuto ohrazuje. Podle ní je budoucnost v elektromotorech, současně ale dodává, že v nejbližší době chystá nabízet své modely s klasickým spalovacím motorem, elektrickým pohonem i v hybridním provedení.
V minulých dnech se přitom hovořilo o tom, že se z českých závodů stane poslední hájemství klasických automobilů. Podle spekulací v médiích měla Škoda „nést vlajku spalovacích motorů“. „Budoucnost automobilky Škoda Auto je elektrická. V právě probíhajícím období transformace průmyslu na elektromobilitu v oblasti produktů i výroby se Škoda Auto zaměřuje na uspokojení rozdílných potřeb všech zákazníků v různých regionech, a to z hlediska velikosti i druhu pohonu,“ uvedl Pavel Jína, mluvčí společnosti pro finanční a prodejní výsledky.