K americké minisérii Eric na Netflixu

S maňáskem v patách za lepší příští

K americké minisérii Eric na Netflixu
S maňáskem v patách za lepší příští

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Umění má schopnost spouštět v hlavě diváka či čtenáře nejrůznější asociace, sledování příběhu nějaké postavy ho může přivést třeba k myšlenkám na příběh vlastní, účinkem uměleckého díla třeba jinak nebo intenzivněji nasvíceným může evokovat vzpomínky na to, co se stalo, nebo třeba nestalo, ale stát mohlo, snad i mělo, může vést k tomu, že začne vést nějakou novou konverzaci se světem. Šestidílná minisérie Eric na Netflixu tuhle schopnost navozovat asociace nepochybně má, navíc silnou. Těch něco přes pět hodin, jež jsem s Ericem prožil (dá-li se tak označit ten stav na hranici kómatu, do nějž mě minisérie uvrhla), jsem měl před očima obraz schůze. V anonymní prostoře korporátního typu se radí dobře oblečené dámy a pánové nad projektem prestižního audiovizuálního díla. A o prestižnosti Erica není nejmenších pochyb.

Do hlavní role byl přece obsazen populární a ceněný herec. A teď je jen potřeba zajistit, aby měl co hrát, vytvořit podmínky pro skutečný herecký koncert. Tady zjevně došlo k brainstormingu. Pečlivou evidencí všech inspirovaných návrhů vznikla postava poněkud manického génia maňáskového divadla, který je ovšem, jak už to mezi génii obecně – a na poli maňáskového divadla zvlášť – bývá, nesnesitelný a poněkud šílený. Takže Vincent (Benedict Cumberbatch), šéf maňáskové společnosti, která v New Yorku 80. let provozuje už mnoho let úspěšnou výchovnou show pro děti v televizi, je nesnesitelná primadona, jíž smýkají pověstné záchvěvy geniality, je alkoholik, občas se sjede, je zlý na manželku a rozkošného synka, ale taky umí být citlivý, většinou ale na všechny řve a chová se vycukaně, ale zas se mu není co divit, je traumatizovaný, pochází z rodiny monstrózně chladného velkokapitalisty, kterému v životě jde jenom o peníze, pořád ty peníze, a kde zůstala láska? A rozkošný Vincentův synek trpí, když se jeho otec krutě hádá s maminkou a neprojevuje vůči němu pražádnou lásku, a jednoho dne zmizí, slehne se po něm země. Vincent kvůli tomu začne ještě víc fetovat, pít, řvát na lidi a šílet. Je totiž tak rozervaný výčitkami svědomí, až vedle sebe začne vidět maňáska. Velikého...

Úplně slyším to užaslé vydechnutí v zasedačce. To bude tak „edgy“. Příběh o zločinu, ve kterém za hlavní postavou pořád chodí veliký maňásek a má k němu řeči jako zhmotněná výčitka svědomí. A Vincent pojme manický, šílený, opilý plán, že s maňáskovou pomocí ztraceného chlapce najde. Maňáskovou úlohou ovšem není víc než být v obraze a vést předvídatelné řeči. Kdyby z Erica zmizel, nestalo by se vůbec nic, jen by ta minisérie byla o trochu méně nesnesitelná. No nic. Tak spolu táhnou New Yorkem a Vincent řve na všechny okolo, že má plán. Najde ho? Zásadní otázka, leč odpověď neprozradím, nepřipravím vás o ten požitek.

Pro vznik prestižního audiovizuálního díla však nestačí jeden zešílevší loutkoherec a jeho imaginární maňásek. Je potřeba tematizovat závažné společenské problémy. Jaké? Všechny, to bude asi nejlepší. Rasismus, homofobii, společenskou nerovnost, policejní násilí, policejní korupci, politickou korupci, třídní útlak, bezdomovectví, populismus. Bude to stačit? Snad. Dalo by se to šikovně udělat tak, že druhá hlavní postava, ten jediný nezkorumpovaný policista, bude černoch a taky gay. A možná, přece jenom, New York, 80. léta, mohl by mít přítele, který umírá na AIDS. Není to trochu moc? Vůbec ne! A v každé scéně by se nějaký ten společenský problém mohl projevit a my přitom dali publiku subtilně najevo, že je špatné, když jsou lidé rasističtí a homofobní a kapitalisté kořistní a policajti zkorumpovaní. Subtilně? Prostě nějak. Měli bychom věřit v magickou moc opakování, když budeme co nejčastěji říkat, že rasismus je špatný, rasismus zmizí. A homofobie? Taky, samozřejmě. A nakonec je potřeba dát lidem naději, Vincent zmoudří a lidé taky, budou skandovat revoluční hesla. A diváci by taky mohli zmoudřet, když uvidí naši prestižní minisérii. To rozhodně, a kdyby náhodou nezmoudřeli, tak aspoň ať se cítí, jako by je někdo pět hodin mlátil po hlavě pravidly dobrého chování.

Eric (USA, 2024), hlavní scenáristka: Abi Morganová, režie: Lucy Forbesová, hrají: Benedict Cumberbatch, McKinley Belcher III a další, v nabídce Netflixu.

 

14. června 2024