Řidiči škodovek a VW si budou moci povídat se svým autem
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Povídání se svým autem zní jako začátek sci-fi seriálu Knight Rider z 80. let, ale již brzy se stane realitou. Automobilový koncern Volkswagen začne integrovat do svých vozidel technologii chatovacího robota ChatGPT, díky čemuž si řidič bude moci během jízdy povídat s vlastním automobilem. Technologií budou vybavené jak elektromobily, tak tradiční modely se spalovacími motory. Konverzační systém umělé inteligence ChatGPT se bude implementovat do již existujícího hlasového asistenta, který je součástí vozidla. Novinka by se měla objevit už na konci roku 2024 v několika modelech jako je Tiguan, Passat či Golf od Volkswagenu, zatímco Škoda Auto plánuje vydat vozy typu Superb, Kodiaq nebo Octavia s AI už v polovině letošního roku.
Automobilka tvrdí, že si řidiči budou moci během jízdy s automobilem povídat. Volkswagen v rámci Veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas uvedl, že plánuje integrovat ChatGPT do multimediálního systému. Nejde ale o náhradu současného továrního hlasového asistenta IDA, ale o součást systému, který bude asistenta doplňovat v rámci otázek, které sám nezvládne.
Řidič a cestující by se umělé inteligence mohli ptát na jakékoliv otázky a výrobce tvrdí, že ChatGPT ve spolupráci s již vytvořeným asistentem by měl být schopný odpovědět „téměř na cokoliv.“ Otázky mohou být zaměřené jak na automobil či cestu, tak na všechno ostatní, doplňuje Volkswagen. Funguje to podobně jako hlasová asistentka Siri v rámci operačního systému iOS nebo Google asistent.
Škoda Auto enhances user experience by integrating “ChatGPT” into its vehicles from Škoda on Vimeo.
Chatbot využívající umělou inteligenci by neměl mít přístup k osobním informacím o uživateli automobilu a všechny otázky by následně měly být smazány, uvádí výrobce. Podobný systém plánuje představit i mladoboleslavská škodovka už v polovině roku 2024. „Nový chatbot bude k dispozici společně s nejnovější generací infotainmentu prostřednictvím služby Cerence Chat Pro,“ uvedla společnost.
Škoda Auto zařadí chatbota do své již existující hlasové asistentky Laury. „Vylepší tak zákazníkům zážitek z jízdy a pomůže jim dál usnadnit každodenní život. Tuto novou funkci budou využívat modely Škoda na platformách MEB GP a MQB EVO. Laura bude mít v těchto vozech přístup k rozsáhlé databázi umělé inteligence, která bude dostupná i za jízdy,“ informuje automobilka na svém webu.
„Obohacení hlasové asistence Škoda o umělou inteligenci dělá z našich vozů ještě lepšího každodenního společníka. Řidiči a cestující budou mít na cestách snadný přístup mluveným slovem k databázi informací. Integrace ChatGPT do naší hlasové asistentky Laury je nejnovějším způsobem, jak Škoda využívá pokročilé technologie pro zlepšení zážitku z jízdy,“ prohlásil šéf koncernu Škoda Auto Klaus Zellmer.
#SkodaAuto will be incorporating the AI chatbot ChatGPT as a standard feature for many customers around mid-2024. Watch the video in which Klaus Zellmer, Škoda CEO, presents the functionality ⤵️ pic.twitter.com/L88hlSFFOT
— Škoda Auto News (@skodaautonews) January 10, 2024
Chatbot bude nasazena v modelech Škoda Superb a Kodiaq nové generace či modernizovaná Škoda Octavia. „Laura může být například využita k ovládání infotainmentu, navigace a klimatizace a k zodpovídání otázek z oblasti všeobecných znalostí. Umělá inteligence však v budoucnu přinese další možnosti a bude poskytovat v odpovědích uživatelům stále více informací,“ píše se v prohlášení s tím, že chatbot se aktivuje tlačítkem nebo jednoduchým povelem: „OK, Lauro.“
Škoda otevírá centrum virtuálního vývoje v Mladé Boleslavi
Kromě toho společnost Škoda Auto otevřela v areálu technického vývoje v mladoboleslavské Česaně nové centrum virtuálního vývoje. Pracoviště, které vzniklo modernizací prostor, má urychlit a zefektivnit vývoj nových vozů. Využívá například prvky virtuální a rozšířené reality. Náklady dosáhly na 8 milionů eur (cca 196,8 milionů Kč), informovala za automobilku Ivana Povolná.
Na vývoji aut se v automobilce podílí několik oddělení zároveň. „Nové centrum tuto jejich součinnost usnadní a ještě více tak zefektivní proces vývoje nových modelů,“ uvedla Povolná. Součástí centra je například sál pro vývoj externích ploch, studio pro práci s virtuální realitou v kombinaci s fyzickými prototypy vozů nebo studio pro testování uživatelské zkušenosti v automobilech. „Nechybí ani speciální pracoviště, kde mohou vývojáři postavit na rámu v podstatě jakoukoli konfiguraci interiéru a zkoušet či sledovat prvky připravovaného vozu v rozšířené realitě,“ uvedla Povolná.
Automobilka už dříve oznámila, že letos začne s výrobou dalšího plně elektrického auta, má jím být kompaktní SUV pojmenované Elroq. Společnost by měla na jaře na třídě Václava Klementa otevřít nově postavené hlavní sídlo společnosti. Komplex budov, které ponesou název Laurin & Klement Kampus, nabídne místo až pro 1700 zaměstnanců.
čtk,