V konstrukci železničního mostu na Výtoni se objevují trhliny
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
V hlavní konstrukci železničního mostu na pražské Výtoni objevila měření první trhlinu. ČTK to potvrdil mluvčí Správy železnic (SŽ) David Gavenda, podle kterého nejsou nyní nutná další omezení dopravy. Kolem osudu se vede spor: SŽ chce jeho konstrukci vyměnit za novou, zatímco místní spolky a samosprávy žádají jeho rekonstrukci a zachování nynější podoby.
Server iROZHLAS.cz s odkazem na člena monitorovací rady mostu Pavla Ryjáčka z ČVUT v Praze uvedl, že stav hlavní mostní konstrukce se zhoršuje, objevily se v ní první trhliny a další možná omezení budou známa ke konci tohoto roku. Doprava na mostu je kvůli jeho špatnému stavu omezena již nyní.
Gavenda informace serveru potvrdil. "Kontinuální měření ukázalo, že stav mostní konstrukce se nadále zhoršuje. Úplně poprvé se objevila trhlina v hlavní mostní konstrukci. Tato skutečnost představuje další závažný posun na stupnici rizika," uvedl.
Dodal, že zatím není nutné zavádět další omezení dopravy na mostu, jelikož v souvislosti s přestavbou smíchovského nádraží a s ní spojenými výlukami začne na konci roku po mostu jezdit méně vlaků. "Po zprovoznění druhé koleje na rekonstruovaném Branickém mostě na konci října na něj bude přesunuta většina dálkové dopravy od Plzně. Současnou provozovanou jednu kolej Branického mostu využívá převážně nákladní doprava, která díky tomu již nemusí jezdit přes Výtoňský most," vysvětlil dál mluvčí.
Rada monitoringu mostu bude mít podle mluvčího na konci roku závěry analýzy stavu pilířů, které mohl poškodit zářijový zvýšený průtok Vltavy. "V radě monitoringu je kromě zástupců Správy železnic přítomný též odborník na mostní konstrukce z ČVUT a z projekční společnosti SUDOP," doplnil Gavenda.
SŽ nyní hledá projektanty nové konstrukce, která má nahradit současný most. Práce správa plánuje na roky 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun. Nynější památkově chráněná konstrukce by se podle předběžného plánu měla přesunout proti proudu Vltavy mezi Modřany a Velkou Chuchli, kde by dále sloužil jako lávka pro pěší a cyklisty. Plán nahrazení mostu dlouhodobě kritizují památkáři, spolek Nebourat nebo Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS).