HLAVNÍ NÁDRAŽÍ V PRAZE

Šťastný Hlavák v „orientálním stylu“ za 2 miliardy. Prostor před hlavním nádražím zakryje obrovská střecha

HLAVNÍ NÁDRAŽÍ V PRAZE
Šťastný Hlavák v „orientálním stylu“ za 2 miliardy. Prostor před hlavním nádražím zakryje obrovská střecha

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Před pražským hlavním nádražím v budoucnu vznikne obrovská dřevěná střešní konstrukce, která propojí odbavovací halu, Vrchlického sady a plánovanou novou tramvajovou zastávku. Počítá s tím návrh "Šťastný Hlavák" architektů z kodaňského studia Henning Larsen Architects, kteří uspěli v soutěži na podobu úprav nádraží a jeho okolí. Vítězný návrh v pondělí v pražském Centru architektury a městského plánování představili zástupci Prahy a Správy železnic (SŽ). Přeměna nádraží a přilehlého parku by měla začít v roce 2028 a podle odhadu vyjde asi na dvě miliardy korun.

Předmětem soutěže, která začala loni v květnu, bylo komplexní řešení nádraží a jeho okolí. Soutěžní týmy dostaly za úkol navrhnout novou podobu odbavovací haly, jejíž rekonstrukci plánuje SŽ. Pro magistrát řešily úpravy Vrchlického sadů a pro DPP tramvajovou trať, která povede od Národního muzea do Wilsonovy a Washingtonovy ulice k odbavovací hale a následně Opletalovou ulicí do Bolzanovy ulice.

Ze tří finalistů vybrala hodnoticí komise návrh dánského studia, který podle jejích členů harmonicky kombinuje architekturu, urbanismus, krajinářství a dopravní funkci. „Ačkoli se návrh zdá poměrně radikální, dobře se vypořádal s prostorem nacházejícím se v pražské památkové rezervaci. Zachovává historické architektonické prvky, které dále rozvíjí, a zároveň počítá s obnovením a oživením prostoru před Fantovou budovou,“ uvedl předseda komise, architekt Jaroslav Wertig.

Dominantním prvkem návrhu je obrovská dřevěná konstrukce, která svými vysokými sloupy může evokovat orientální styl, a která se bude klenout od nové odbavovací haly směrem k Vrchlického sadům. Pod ní propojí prostor před nádražím s úrovní magistrály široké schodiště, na které naváže nový přechod přes frekventovanou silnici směrem k historické Fantově budově. Úprav se dočká i prostranství před nádražím, kde vznikne nová zastávka tramvaje.

„Naší ambicí je, aby nové nádraží bylo nejen udržitelným a funkčním centrem mobility, ale aby se zároveň stalo součástí každodenního života lidí a místem, kde se budou setkávat a trávit čas,“ uvedl ředitel pro globální trh vítězného studia Jacob Kurek. Cílem týmu podle něj bylo co nejlepší propojení haly, Fantovy budovy a parku do jednotného celku. To ocenil generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. „Co mě na návrhu zaujalo nejvíce, je komfortní propojení s Fantovou budovou,“ uvedl.

Podle náměstka pražského primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka (STAN) se po uskutečnění návrhu nyní nepříliš oblíbený park promění v mnohem přívětivější místo. „Navíc (návrh) doplňuje řadu nových a pro návštěvníky atraktivních prvků jako vodní prvky nebo venkovní kavárny,“ uvedl. Přeměnu parku nyní Pražany nelichotivě přezdívaného Sherwood ocenil i primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Na druhém místě se v soutěži umístil tým barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects, třetí skončilo konsorcium českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office. Vítězné studio nyní uzavře smlouvy se všemi třemi zadavateli soutěže, tedy s pražským magistrátem, SŽ a dopravním podnikem hlavního města. Následně architekti dopracují svůj návrh do podoby architektonické studie, ke které se bude moci na přelomu letošního a příštího roku vyjádřit i veřejnost. Poté studio připraví projektovou dokumentaci pro povolovací proces.

,

27. listopadu 2023